Subkutan fett: som er og # 039; er og hvordan man eliminerer det

Subkutan fett vs visceral fett

Kroppen din har to hovedtyper av fett: subkutant fett (som er under huden) og visceralt fett (som ligger rundt organene).

Mengden av subkutan fett som utvikler avhenger av genetikk og livsstilsfaktorer som fysisk aktivitet og diett.

Folk med en stor mengde subkutan fett har ofte en stor mengde visceral fett.

Hva forårsaker subkutant fett?

Alle er født med subkutan fett. Bortsett fra genetikk, har folk generelt større mengder subkutan fett hvis:

  • spis mer kalorier enn de som brenner
  • Jeg er sedentari
  • De har liten muskelmasse
  • Gjør liten aerob aktivitet
  • diabetes
  • De er motstandsdyktige mot # 8217; insulin

Fordi vi har et subkutant fett?

Det øvre laget av huden din er epidermis. Mellomlaget er dermis. Det subkutane fettet er det dypere laget.

Subkutan fett har fem hovedfunksjoner:

  • Det er den eneste måten kroppen din lagrer energi på.
  • Fungerer som A & # 8217; polstring for å beskytte musklene og beinene fra # 8217; påvirkning av skudd eller fall.
  • Tjener som et passasje for nerver og blodårer mellom hud og muskler.
  • Øya kroppen din, og hjelper den til å justere temperaturen.
  • Angriper dermis til musklene og til beinene med sitt spesielle tilkoblingsstoff.
  • Det subkutane fett gjør vondt?

    Det subkutane fettet er en viktig del av kroppen din, men hvis kroppen din lagrer for mye, kan du ha større risiko for helseproblemer, inkludert:

    • Hjertesykdommer og slag
    • Høyt blodtrykk
    • Type 2 diabetes
    • Noen typer kreft
    • Søvnapné
    • Fett leversykdom
    • nyresykdom

    Hvordan forstå om du har for mye subkutant fett

    En måte å avgjøre om du er overvektig, er å måle kroppens masseindeks (BMI), som gir forholdet mellom vekten og din høyde:

    • Normal Vekt: BMI fra 18.5 til 24.9
    • Overvekt: BMI fra 25 til 29.9
    • Fedme: BMI på 30 eller høyere

    En annen måte å avgjøre om du har overflødig fett, er å måle midjen. Det har blitt foreslått at menn med midje over 40 tommer og kvinner med midje over 35 tommer kunne ha større risiko for å utvikle sykdommer knyttet til # 8217; fedme.

    Hvordan bli kvitt det subkutane fettet

    De to mest anbefalte metodene for å eliminere overflødig subkutan fett er kosthold og # 8217; fysisk aktivitet.

    Kosthold

    Det grunnleggende prinsippet for å miste subkutan fett gjennom kostholdet er å konsumere mindre kalorier enn de som brenner.

    Det finnes en rekke endringer i kostholdet som bidrar til å forbedre typer mat og drikke som forbruk. De American Heart Association og # 8217; American College of Cardiology anbefaler en sunn frukt rik, grønnsaker, fibre, hele korn og valnøtter.

    Det bør også inneholde magre proteiner (soya, fisk eller fjærfe) og bør være lavt i tilsatt sukker, salt, rødt kjøtt og mettet fett.

    Fysisk aktivitet

    En måte kroppen din lagrer energi akkumulerer subkutan fett. For å fjerne akkumuleringen av subkutan fett, er det nødvendig å brenne energi / kalori.

    L & # 8217; aerob aktivitet er en anbefalt måte å brenne kalorier og inkluderer å gå, løpe, sykle, svømme og andre bevegelsesbaserte aktiviteter som øker hjertefrekvensen.

    Mange mennesker som øker sin aktivitet for å miste subkutan fett, deltar også i styrketrening som vektløfting. Denne typen aktivitet øker magert muskelmasse som kan øke metabolismen og bidra til å forbrenne kalorier.

    Prospekter

    Det er en rekke positive grunner til at kroppen din har subkutant fett, men å ha et overskudd kan være skadelig for helsen din.

    Pass litt med legen din for å bestemme riktig mengde fett for deg, og hvis du ikke er på det ideelle nivået, for å hjelpe deg med å sette sammen en diett og en aktivitetsplan for optimal helse.