9 tips for å forhindre prostatakreft: kaffe, meieriprodukter og mer

Fakta om prostatakreft

Prostata, et organ som ligger under blæren, produserer sædceller. Prostata kreft er Den nest vanligste Kreft blant menn i USA. På ca 1 mann vil Su 9 bli diagnostisert med prostatakreft i løpet av livet.

Risikoen for å utvikle prostatakreft øker gradvis med alderen. Av 60 prosent av alle prostata tumorer i USA er diagnostisert hos menn i alderen 65. Det er sjeldent at menn utvikler prostatakreft før 40 år.

Det er ingen absolutt prostatakreftforebygging, men testene antyder at dietten spiller en nøkkelrolle. Fortsett å lese for kostholdsråd og ytterligere informasjon.

1. Spis tomater og andre røde matvarer

Tomater, vannmelon og andre røde matvarer skylder sin lyse farge til en kraftig antioksidant kalt lycopen. Noen nyere studier Vis at menn som forbruker denne frukt- og tomatprodukter, har lavere risiko for prostatakreft enn de som ikke gjør det. Imidlertid advarer American Institute for Cancer Research at studier som knytter tomater til prostatakreftforebygging er begrenset og i gang.

TIL 2018 Studio fra Spania foreslår de at matlaging tomater gjør det lettere for kroppen din absorberer lycopen. Jo mer rødt er tomat, jo bedre fordi lycopenet akkumuleres under modning. Dette betyr at bleke tomater kjøpt i butikken som samles inn for snart, har mindre lycopen av tomater påløpt i skruen.

2. Gjenkjenne kraften i frukt og grønnsaker

Næringsstoffer og vitaminer inneholdt i frukt Og grønnsaker Det kan redusere risikoen for å kontraherende prostatakreft. Grønne grønnsaker inneholder forbindelser som hjelper kroppen din til å bryte ned kreftfremkallende kreftfremkallende stoffer. En diett rik på næringsstoffer kan også bidra til å bremse spredningen av kreft.

Spise frukt og grønnsaker I løpet av dagen vil du være mindre sannsynlig å fylle opp med forvandlet junk food.

3. Vurder soyasfrø og te

Minst en næringsrik kalt isoflavoni var knyttet til redusert risiko for prostatakreft En revisjon av 2014 av kontrollerte studier. Isoflavones finnes i:

  • Tofu (soybeaning)
  • Kikærter
  • Linser
  • Medisinske gresspirer
  • Peanøtter

Forskere har lenge studert sammenhengen mellom grønn te og risikoen for prostatakreft, med motstridende resultater. EN 2008 studio Han viste at menn som drikker grønn te eller tar kosttilskudd av grønne teekstrakter, har lavere risiko for avansert prostatakreft i forhold til de som ikke gjør det.

TIL 2010 Gjennomgang av kliniske studier har vist at søket på celler og dyr bekrefter en sammenheng mellom nøkkelbestanddelene med grønn te og lavere risiko for prostatakreft. Han bemerket at ytterligere kliniske studier er nødvendig på # 8217;.

4. Hell en & # 8217; andre kopp kaffe

Indulging til en alvorlig vane med kaffe er knyttet til en redusert risiko for dødelig prostatakreft:

  • Drikk fire eller fem kopper av kaffe hver dag kan redusere mulighetene for dødelig og høyverdig prostatakreft, i henhold til en gjennomgang av 2014 kliniske studier.
  • Uansett hvor mange kopper drikker samlet, kan hver tre kopper kaffe du drikker, redusere risikoen for dødelig prostatakreft 11 prosent.

Dette beskriver et dose-responsforhold mellom prostatakreft og kaffe. Dette betyr at effekten på prostatakreft øker eller reduseres med mengden kaffe du drikker. Disse effektene kan ikke strekke seg Til noen som griper bare en sporadisk kopp.

Imidlertid kan høye doser koffein forårsake alvorlige helseproblemer, som uregelmessig hjerterytme og kramper. De Mayo Clinic advarer mot inntaket av mer enn 400 milligram koffein om dagen, tilsvarer fire kopper tilberedt kaffe.

Selv måten kaffe er forberedt på, kan være en faktor. EN 2015 studie i Norge så på kaffen forberedt med et filter og kokt kaffe, som ikke bruker et slikt filter. Mennene som drikker kokt kaffe syntes å ha en lavere risiko for prostatakreft sammenlignet med mennene som drakk kaffe forberedt på en annen måte eller i det hele tatt.

Cafestol og Kahweol kjemikalier har kjent evne til å bekjempe kreft. Forskere mener at disse kjemikaliene er fanget når kaffen går gjennom et papirfilter. Kokt kaffe kan tillate disse kjemiske kjemikaliene å holde seg i din daglige drink.

5. Gjør gode valg om fett

TIL 2014 Studio bemerker at det kan være en sammenheng mellom animalsk fett og en økning i risikoen for prostatakreft. I tillegg til kjøtt er animalsfett plassert i lard, smør og ost. Når det er mulig, erstatt animalsk fett med vegetabilske fettstoffer.

Dette, i stedet for det:

  • Olje d & # 8217; oliven i stedet for smør
  • Frukt i stedet for candies
  • Friske grønnsaker i stedet for pre-pakket mat
  • Valnøtter eller frø i stedet for ost

Også, kok for mye kjøtt produserer kreftfremkallende midler, så vær forsiktig så du ikke lagrer det for mye.

6. Slutt å røyke

Prostata kreftpasienter som røyker er Mer sannsynlig å ha en gjentakelse sykdom. Røykerne har også større risiko for å dø prostatakreft.

Det er ikke for sent å stoppe. Hvis sammenlignet med dagens røykere, pasienter med prostatakreft som slutt å røyke I mer enn 10 år hadde han samme risiko for dødelighet av de som aldri røykt.

7. Husk de omtaltede matene

Fisk og omega-3

L & # 8217; fettsyre, kjent som omega-3, kan bidra til å redusere risikoen for å utvikle prostatakreft. Omega-3 ligger i noen fisk, inkludert sardiner, tunfisk, makrell, ørret og laks.

C & # 8217; det var En studie i 2013 Dette antydet at menn med høye konsentrasjoner av omega-3 fettsyrer i blodet er mer sannsynlig å utvikle prostatakreft.

derimot, Siste forskning i 2015 har oppstått noen problemer med forskning og uttalt at studien faktisk ikke har etablert et bånd mellom økningen i omega-3 og # 8217; økning i risikoen for prostatakreft.

Basert på denne kontroversielle informasjonen, er det best å konsultere legen din for å diskutere hva som er det beste valget for deg.

Folat

I følge American Cancer Society, Noen kliniske studier gjennom årene har oppdaget at lave nivåer av folat i blod kan øke risikoen for kreft.

Imidlertid, L & # 8217; integrering med folsyre, en kunstig form for folat, kan øke risikoen kreft.

Folatet finnes i mange matvarer, inkludert grønnsaker, bønner, hele korn og frokostblandinger for den befestede frokosten. L & # 8217; American Cancer Society anbefaler å ta tilstrekkelige mengder av å folde ved å spise en rekke disse matvarene.

meieri

Noen studier, ifølge Mayo Clinic, De koblet meieriprodukter eller dietter med høyt kalsiuminnhold med økt risiko for prostatakreft. Imidlertid har studier vært kontrasterende, og denne risikoen anses som minimal.

8. Finn tid til øvelsen

Å være overvektig eller overvektig er knyttet til a Økt risiko for aggressiv prostatakreft.

L & # 8217; Vanlig trening kan hjelpe deg med å holde en sunn vekt. Fordelene med mosjonen inkluderer en økning i muskelmasse og en bedre metabolisme. Prøve:

  • Stående
  • løp
  • sykling
  • jeg svømmer

L & # 8217; Øvelse må ikke være kjedelig. Varierer rutinen din og inviterer vennene dine til å delta. Det er mer sannsynlig å trene hvis det er morsomt.

9. Snakk med legen din

Spør legen din om risikoen for å utvikle prostatakreft. Noen poeng for å diskutere inkluderer:

  • Hvilke screening medisinske undersøkelser du bør gjøre med alderen
  • Familiehistorie av kreft
  • Kosttilskudd

Fortell legen din dersom du bare starter et nytt treningsprogram, eller hvis du har følgende symptomer:

  • Ubehagelig overalt i bekken- eller rektalområder
  • Vanskeligheter med å urinere
  • blod i urin eller sæd