8 matvarer som skal unngås med ulcerøs kolitt

Beskrivelse

Ulcerativ kolitt (UC) er en kronisk inflammatorisk sykdom i kolon og endetarm. Det er en av de to de viktigste Inflammatoriske tarmsykdommer, L & # 8217; andre vesen Crohns sykdom.

Når en person har UC, utvikler samtalene som kalles sår, koloninnredning.

Symptomene på sykdommen inkluderer:

Forskere vet ikke med sikkerhet som forårsaker UC, men de tror det kan skyldes en dårlig adressert immunreaksjon. Mange ting kan utløse en forverring, inkludert noen matvarer.

Du lærer mye om rollen som kosthold og intestinale bakterier i intestinale inflammatoriske sykdommer, men noen undersøkelser er fortsatt i begynnelsen.

Men kostholdet og ernæringsakademiet, gastroenterologi og Crohn World Organization og Crohn & # 8217; S og Colitis Foundation of America enig i at fiber er et beskyttende næringsrikt for tykktarmen.

Fiberen bør bare reduseres når akutte symptomer oppstår som en forverring eller stenose.

Under en forverring av symptomene, a Lav fiber diett Det kan være nyttig å redusere materialet i tykktarmen og deretter redusere symptomene og hjelpe deg med å gjenopprette raskere.

Hvis legen din har foreskrevet et dårlig fiber diett for symptomene dine, følg anbefalingene nedenfor. Ellers følg en fil Diett rik på fibre.

Hele brød, frokostblandinger og pasta

Matvarer som inneholder mange fibre har en tendens til å være vanskelig å fordøye for personer med CU under en forverring. Integrert mel er rik på fiber fordi bakterien eller klien ikke er fjernet.

Du bør unngå å spise full mel mat, for eksempel:

  • brød
  • frokostblandinger
  • Pasta
  • nudler
  • Makaroni

Under flammene, velg hvitt brød og pasta basert på beriket hvitt mel, med mindre du må Glutenintoleranse.

Melet «beriker» når næringsstoffene mistet under prosessen med å fjerne bakteriene og klansen er erstattet. Også frokostblandinger som blåst ris, maisflak og hvete krem ​​er lavt i fiber.

Integrert ris og andre integrerte stivelser

Unngå følgende integrerte matvarer:

  • Integrert ris
  • quinoa
  • bokhvete
  • havre
  • vill ris

Disse kornene har fortsatt den fibrøse endospermen, bakterien og klansen som kan irritere UC og kan utløse en rehabilitering.

Unngå disse andre hele kornene:

  • Enkel bygg
  • mil
  • Hvete bær
  • Bulgur hvete
  • Emmer

A & # 8217; beste alternativet for de med UC er godt tilberedt hvit ris.

Nøtter

Valnøtter, inkludert de som tilberedes i andre matvarer eller forvandlet til mel, bør være i listen over ting som ikke skal spise hvis du har blitt foreskrevet en dårlig fiber diett for UC. Valnøttfiber kan være svært vanskelig å fordøye.

Det er bedre å unngå følgende terninger:

  • valnøtter
  • Hasselnøtter
  • Pecan nøtter
  • cashewnøtter
  • mandler
  • Macadamia nøtter
  • Peanøtter
  • Pistasjenøtter

Frø

Som nøtter, kan også frø forverre symptomene. Frø er en type uoppløselig fiber, som kan forårsake opphovning, diaré, gassog andre irriterende bivirkninger.

Noen semi for å unngå inkluderer:

  • sesamfrø
  • linfrø
  • mil
  • Pine nøtter
  • solsikkefrø
  • gresskarfrø
  • vill ris

Tørket erter, bønner og linser

Legumene, inkludert bønner, linser og erter, er mat rik på fiber og rik protein. På grunn av sukkerene som er ufordøyelige i bønner, er de også kjent for å forårsake gass. Hvis du opplever UCs exacerbation, anbefaler vi at du sender følgende:

  • Alle bønner, inkludert kikærter
  • Azuki bønner
  • Soy nøtter, inkludert soya og edamamefrø

Fibrøse frukter

Selv om de er sunne for deg, inneholder de fleste frukter mange fibre. Fruktene tilhører listen over mat for å unngå hvis de er:

  • tørket
  • Ha frø som ikke kan fjernes (som de fleste bær)

Du kan spise frukten som har blitt avskallet, og hvis massen ble tilberedt for å gjøre det veldig mykt, som eple saus. Du kan også spise hermetisert frukt, men velg typen som er pakket i vann eller i deres juice for å unngå overflødig sukker.

De fleste fruktjuicer går bra å drikke, men bare med massen fjernet. Unngå plommejuice fordi det er veldig rikt på fibre.

Fibrøse grønnsaker

Som frukt, grønnsak er også rik på fibre. Inkluder kun i kostholdet ditt hvis de er:

  • Skal eller skrelles
  • har ingen frø
  • de er kokt for å gjøre dem myke

Unngå alle rå- eller bakt grønnsaker, inkludert mais. Det er godt å spise grønnsaker og hermetikk poteter, så lenge huden har blitt kassert. Prøv smoothie vegetabilske supper for å fordøye grønnsaker.

Grønnsaker gir mange viktige næringsstoffer, og det er viktig å inkorporere dem i kostholdet.

Sulfater og sulfider

Sulfat er et nødvendig næringsstoff i det menneskelige kosthold som hjelper i mange kroppsprosesser, men kan også mate noen bakterier som skaper giftig gass H2s i en person med UC. Faktisk, ferdig 90 prosent av mennesker med UC produserer H2S-gass i stedet for normal metangass.

Hvis du skjønner at du har hevelse og ulovlig gass, kan du ha en overflod av disse typer bakterier i tykktarmen, et overskudd av sulfater og sulfider i kostholdet ditt eller begge deler.

Matvarer rik på sulfater og sulfider som skal reduseres inkluderer rødt kjøtt, melk melk, øl og vin, eplejuice og druer, cruciferous grønnsaker, egg, ost, tørket frukt og godt vann.

Meieriprodukt

A & # 8217; vanlig matintoleranse mellom de med UC er meieriprodukter. Hvis du mistenker at meieriprodukter kan være et utløsende symptom for deg, fjern alle typer meieriprodukter, inkludert smør, melk, yoghurt og ost i minst fire uker.

Fungerer tett med legen din eller dietten for å hjelpe deg med å lære å følge en eliminering diett.

Mat som inneholder gluten

A & # 8217; matintoleranse som blir stadig mer vanlig blant de som har fordøyelsessymptomer, er gluten.

Gluten er et protein tilstede i hvete, rug og # 8217; bygg. Gluten er ikke funnet bare i vanlige matvarer som brød og pasta, men det legges også til produkter som er tilberedt som krydder, sauser, supper og proteiner.

Hvis du mistenker at gluten kan være et utløsende symptom for deg, fjern alle slags glutenholdige frokostblandinger, frokostblandinger, bakevarer og andre produkter i minst fire uker.

Mat å bli nytes

Selv om kostholdet ditt kan begrenses hvis du opplever en UC-forverring, må den ikke være kjedelig. Konsentrere deg om maten du kan spise i stedet for på de du bør unngå. Maten du kan spise (med mindre du har A & # 8217; Allergi eller A & # 8217; intoleranse identifisert til en av følgende matvarer) inkluderer:

  • hvitt brød uten frø
  • Hvit pasta, nudler og makaroni
  • hvit ris
  • Kjeks og frokostblandinger laget med raffinert hvitt mel
  • Hermetisert og kokt frukt
  • Kokte grønnsaker uten hud eller frø
  • Følgende vegetabilske supper
  • Hold og mykt kjøtt (uten brusk eller skinn) og fisk
  • Peanøttsmør og andre valnøttbutter
  • oljer som Olje d & # 8217; oliven Og kokosolje

Det er viktig å huske at kostholdet ditt spiller en grunnleggende rolle for din generelle helse. Bruk denne informasjonen som en veiledning for å hjelpe deg med å gjenopprette fra akutte symptomer som diaré, stenose eller etter en operasjon.

For å øke remisjonene dine, kan du gradvis gjenta rike fibermat, siden fibre beskytter helsen til kolon stoff og intestinale bakterier.