7 SM-styringsforslag: Therapy, mosjon, kosthold og mer

Hvis du bor med multippel sklerose (MS), kan vedlikeholdet av ditt velvære og uavhengighet føre til å endre måten du gjør noen ting på. Du kan finne nyttig, eller nødvendig, tilpasse områdene i hjemmet ditt og din livsstil for å gjøre daglige aktiviteter enklere og mindre anstrengende.

Også fokus på god selvhjelp gjør forskjellen. Følg et godt balansert kosthold og gjør regelmessige fysiske bevegelser kan redusere symptomene. Her er syv daglige tips for MS-styring.

1. Skape komfort

Skape praktisk, reduserer daglige energikrav. Du kan bli overrasket over hvordan små endringer kan gjøre en stor forskjell. Her er noen enkle eksempler som kan være nyttige i henhold til dine individuelle omstendigheter:

  • Hold en dagbok, håndskrevet eller digital, slik at all informasjon du trenger på din tilstand, er på ett sted.
  • Vurder ideen om å bruke en tekstprogramvare, slik at du ikke trenger å skrive på datamaskinen din.
  • Plasser objektene du bruker oftere i den enkleste posisjonen for å nå.
  • Ta hensyn til l & # 8217; bruk av yrkesbehandlingsverktøy for å hjelpe med fine motoroppgaver Hvordan trekke sokker og åpne krukkene.
  • Invester i et mini kjøleskap for rommet du bruker mesteparten av tiden.
  • Bruk A & # 8217; smartphone app til å programmere påminnelser.

Husk at du kan be om hjelp med venner og familie. Kan hjelpe deg med å omorganisere eller handle med deg for alt du trenger for å gjøre komfortorienterte endringer.

2. Comfort Plan

Mange som bor med MS, er følsomme for temperaturendringer. Dine symptomer kan bli verre når du føler deg for varmt. Dette er ikke den faktiske utviklingen av sykdommen, noe som betyr at symptomene dine sannsynligvis vil bli bedre når varmen vil bli redusert.

For å hjelpe deg med å unngå overoppheting, bør du vurdere disse alternativene:

  • Prøv klær for varmt vær som inneholder gelpakker som forblir friske.
  • Kjøp en mer stiv madrass med en forfriskende overflate eller kjøp forfriskende polstring for din eksisterende madrass.
  • Gjør kaldt bad.
  • Hold deg hydrert slik at kroppen din bedre kan justere temperaturen.

Det er også nyttig å bare bruke fans eller klimaanlegg i ditt hjem. Når det gjelder å holde kroppen i lette dag og natt, kan noen trøsttips hjelpe:

  • Sov med en pute under knærne for å redusere trykket på baksiden.
  • Gjør strekking hver dag for å lindre muskelsmerter og spastisitet.
  • Bygg din sentrale kraft for å redusere ryggsmerter, ledd og nakke.

3. Spar energi

Tretthet er et vanlig SM-symptom. Husk å gå om dagen og ta pauser om nødvendig. Du kan også vurdere å gjøre disse endringene i måten du fullfører rutinemessige aktiviteter på:

  • Jobbet ved å sitte om nødvendig, for eksempel når du bretter vaskeriet.
  • Bruk en vogn for å sette opp og fjern bordet eller plasser vaskeriet.
  • Hold rengjøringsprodukter i hvert rom i stedet for å transportere dem rundt i huset.
  • Bruk et badbenk og et flyttbart dusjhode slik at du kan sitte mens du tar en dusj.
  • Unngå såpen som kan glide bort og få deg til å nå, og i stedet velge en flytende såpedispenser.
  • Kjøp Light Sengetøy for å begrense mindre bevegelsene dine.

4. Tenk på sikkerhet

Noen vanlige symptomer på MS, for eksempel reduksjon av motorstyring og balanseproblemer, kan potensielt påvirke fysisk sikkerhet. Snakk med legen din dersom du manifesterer symptomer som kan sette deg i fare for å falle.

Hvis du eller legen din har tvil, kan du hjelpe deg med å beskytte deg selv med noen grunnleggende oppdateringer for ditt hjem og endringer i vanene dine:

  • Kjøp komfortable sko med en god slitasje.
  • Bruk en glidende badematte.
  • Pass på at apparater som vannkoker, kaffetrakter og jern har en automatisk nedleggelse.
  • Pek på skarpe verktøy ned når du laster opp en oppvaskmaskin.
  • Alltid la den åpne badedøren.
  • Hold telefonen alltid med deg.
  • Legg til av de ekstra rekkverkene hvor de kan være nyttige, for eksempel på trappene eller på badet ditt.

Husk å dele dine bekymringer om høsten med familie og venner. De kan sjekke ut om du bruker tid alene.

5. Hold deg aktiv

Selv om tretthet er et vanlig SM-symptom, kan du hjelpe deg. L & # 8217; Øvelse forbedrer også styrken, L & # 8217; balanse, motstand og fleksibilitet. I sin tur kan du finne at mobiliteten er enklere. L & # 8217; Fysisk aktivitet reduserer også risikoen for noen sekundære diagnoser, som for eksempel hjertesykdom.

Husk at 8217; trening må ikke være intens kardio eller tunge vekter å være nyttig. Det kan være en «8217; mer delikat aktivitet som hagearbeid eller home-gjerninger. Målet ditt er å være aktivt og flytte hver dag.

6. Spis godt

Et sunt kosthold er bra for alle, men når du bor med en kronisk tilstand som MS, er å spise godt enda viktigere. Et balansert og rikt næringsdiett hjelper hele kroppen din bedre.

Spis hver dag en rekke frukt, grønnsaker og magert proteiner. Du må også spise en blanding av karbohydrater & # 8211; Se etter integrerte alternativer, for eksempel havre eller hele brød & # 8211; Sammen med sunne fettkilder, som valnøtter, avokado eller ekstra jomfruolivenolje.

Snakk med legen din for å finne ut om de anbefaler spesifikke kosttilskudd. Noen som bor med MS, tar vitamin D og Biotin, blant annet alternativer. Aldri ta et nytt tillegg uten å varsle legen din.

7. Trene hjernen din

MS kan forårsake kognitiv forverring, som igjen kan føre til større vanskeligheter i forvaltningen av hverdagen. Men den første forskningen tyder på at du kan handle for å trene hjernen din og forbedre den generelle kognitive funksjonen.

I en liten 2017 studere, MS-deltakere brukte et datamaskinvennlig nevropsykologisk kognitivt treningsprogram. De som har fullført opplæring, har vist en forbedring i minnet og fonetisk fluiditet.

Du trenger ikke å være en del av et søkestudio for å prøve L & # 8217; kognitiv trening. Det er mange alternativer for ulike typer kognitiv opplæring som du kan prøve hjemme, hvordan du jobber med puslespill og mentale spill, studere et andre språk eller lære et musikkinstrument. Disse aktivitetene har ikke nødvendigvis vist seg å hjelpe med SM-symptomer, men vil jobbe hjernen din.

L & # 8217;

Enkle endringer i hjemmet ditt, dine daglige vaner og rutine kan gjøre en stor forskjell når det gjelder å håndtere livet ditt med MS. Prøv å gjøre miljøet ditt mer komfortabelt og trygt, ta tiltak for å spise på en sunn måte og ta mer fysisk aktivitet i løpet av dagen.

Kontakt din familie og vennene dine for å be om hjelp når du trenger det og spør legen din. Tar deg tid og energier for å ta vare på deg selv, du kan redusere effekten av symptomene dine og føle seg sunnere generelt.