16 grunner til at vannet er viktig for menneskers helse

Hva er det store problemet?

Det er normalt å føle at vann er viktig for helse. Men hvorfor?

Dette stoffet er det meste av kroppsvekten og er involvert i mange viktige funksjoner, inkludert:

  • Utvirke avfallet fra kroppen din
  • Justere kroppstemperaturen
  • Hjelp hjernen din til å jobbe

Få mesteparten av vanndrikkdrikkene dine, men maten bidrar også i liten mengde ALLE & # 8217; Daglig vanninntak.

Fortsett å lese for å oppdage andre måter hvor vannet kan hjelpe deg med å forbedre ditt velvære.

1. Bidrar til å skape spytt

Vannet er en hovedkomponent av spytt. Saliva inkluderer også små mengder elektrolytter, slim og enzymer. Det er viktig for å bryte fast mat og holde munnen din sunn.

Kroppen din produserer generelt ganske spytt med det vanlige inntaket av væsker. Men spyttproduksjonen kan imidlertid redusere på grunn av Dell & # 8217; alder eller noen rusmidler eller terapier.

Hvis munnen er tørrere enn vanlig og øker vanninntaket, hjelper ikke, kontakt legen din.

2. Juster kroppstemperaturen

Å holde seg hydrert er grunnleggende for å holde kroppstemperaturen. Kroppen din mister vann gjennom svette under den fysiske aktiviteten og i varme miljøer.

Din svette holder kroppen din kult, men kroppstemperaturen din øker hvis du ikke vil reintegrere vannet du mister. Dette skyldes at kroppen din mister elektrolytter og plasma når de er dehydrert.

Hvis du plutselig mer enn vanlig, må du sørge for at du drikker mye vann for å unngå dehydrering.

3. Beskytter vev, ryggmargen og ledd

Vannforbruk bidrar til å smøre og mulige ledd, ryggmargen og vev. Dette vil hjelpe deg med å nyte den fysiske aktiviteten og redusere ubehag forårsaket av forhold som L & # 8217; leddgikt.

4. Det bidrar til å utvise avfall gjennom svette, vannlating og avføring

Kroppen din bruker vann til å svette, urinere og ha intestinale bevegelser.

Svette regulerer kroppstemperaturen når du trener eller høye temperaturer. Du trenger vann for å reintegrere væsken som er tapt fra svette.

Du trenger også nok vann i systemet ditt for å ha sunne avføring og unngå forstoppelse.

Nyrene dine er også viktige for å filtrere avfallet gjennom vannlating. A & # 8217; Tilstrekkelig å ta med vann bidrar til at nyrene jobber mer effektivt og bidrar til å forhindre nyrekalkulasjoner.

5. Bidrar til å maksimere fysisk ytelse

Drikke mye vann under den fysiske aktiviteten er viktig. Idrettsutøvere kan svette opp til 6 prosent 10 av kroppsvekt under den fysiske aktiviteten.

L & # 8217; Hydrering påvirker også din styrke, kraft og motstand.

Du kan være mer utsatt for effekten av dehydrering hvis du deltar i motstandstrening eller høy intensitetsporter som basketball.

De negative effektene av # 8217; Trening til varme uten nok vann kan inkludere alvorlige medisinske forhold, som en reduksjon i blodtrykk og hypertermi. Ekstrem dehydrering kan forårsake kramper og til og med døden.

6. Bidrar til å forhindre forstoppelse

Å spise fibre er ikke den eneste måten å forhindre forstoppelse på. Det er også viktig å holde vanninntaket slik at tarmbevegelsene inneholder nok vann.

Hvis du ikke bruker nok vann, magnesium og fibre, kan du være mer sannsynlig å lide av forstoppelse.

Hvis du allerede er forstoppet, kan du finne at drikking kullsyrevann så vel som det normale vannet kan bidra til å lindre symptomene.

7. Hjelpe fordøyelsen

I motsetning til hva noen tror, De bekrefter ekspertene Drikke vann før, under og etter et måltid vil hjelpe kroppen din lettere å bryte ned maten du spiser. Dette vil hjelpe deg med å fordøye mat mer effektivt og få mest mulig ut av måltidene dine.

Søket viser Kroppen tilpasser seg endringer i konsistensen av mat og innholdet i magen, er mer solid enn mer væske.

8. Hjelp med næringsopptaket

I tillegg til å hjelpe med oppløsning av mat, bidrar vannet, vannet også å oppløse vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer fra mat. Så det gir disse vitaminkomponentene til resten av kroppen for bruk.

9. Det hjelper deg med å gå ned i vekt

Studier forbundet kroppsfett og vekttap med drikkevann i begge tilfeller av overvekt jenter Og en kvinne. Drikk mer vann under kosthold og # 8217; Øvelse kan hjelpe deg med å miste ekstra pund.

10. Forbedrer sirkulasjonen av oksygen i blodet

L & # 8217; vann bærer nyttige næringsstoffer og oksygen til hele kroppen. Nå det daglige vanninntaket vil forbedre sirkulasjonen og ha en positiv innvirkning på din generelle helse.

11. Bidrar til å bekjempe sykdommer

Drikker nok vann kan bidra til å forhindre Visse medisinske forhold. Disse inkluderer:

  • forstoppelse
  • nyrestein
  • astma indusert av & # 8217; øvelsen
  • Urinveisinfeksjon
  • hypertensjon

L & # 8217; Vann hjelper deg også til å absorbere viktige vitaminer, mineraler og næringsstoffer fra maten din, noe som vil øke sjansene for å holde seg frisk.

12. Bidrar til å øke energien; energi

L & # 8217; drikkevann kan aktivere metabolisme. En økning i metabolismen har vært forbundet med en positiv innvirkning på nivået av energi.

Et studio funnet at drikke 500 milliliter vann har økt metabolsk hastighet på 30 prosent både hos menn og kvinner. Disse effektene syntes å vare mer enn en & # 8217; nå.

1. 3. Hjelp den kognitive funksjonen

Riktig hydrering er nøkkelen til å forbli i perfekt kognitiv form. Forskning & # 8211; Undersøkelser Indikerer at du ikke drikker nok vann, kan påvirke konsentrasjonen, se og kortsiktig minne.

14. Bidrar til å forbedre stemningen

Selv ikke å drikke nok vann kan påvirke humøret ditt. Dehydrering kan forårsake tretthet, forvirring og angst.

15. Bidrar til å holde huden lysende

A & # 8217; tilstrekkelig inntak av vann vil bidra til å holde huden hydrert og kan fremme kollagenproduksjon. Men L & # 8217; Inntaket av vann alene er ikke nok til å redusere virkningen av aldring. Denne prosessen er også koblet til dine gener og generell solbeskyttelse.

16. Hindrer generell dehydrering

Dehydrering er resultatet av at kroppen din ikke har nok vann. Og siden vannet er grunnleggende for mange kroppslige funksjoner, kan dehydrering være veldig farlig.

En alvorlig dehydrering kan forårsake en rekke alvorlige komplikasjoner, inkludert:

  • hevelse i hjernen din
  • nyresvikt
  • anfall

Pass på at du drikker nok vann for å kompensere for det som går tapt med svette, vannlating og tarmbevegelser for å unngå dehydrering.

Hvor mye du bør drikke?

Vær forsiktig med mengden vann du drikker hver dag er viktig for optimal helse. De fleste drikker når han tørster, noe som bidrar til å justere det daglige vanninntaket.

Sekund Nasjonale akademier for vitenskap, ingeniørfag og medisin, L & # 8217; Generell rekruttering av vann (fra alle drinker og mat) som oppfyller de fleste behovene, er:

  • ca 15.5 kopper d & # 8217; vann (125 gram) hver dag for menn
  • ca 11.5 kopper (91 gram) per dag for kvinner

Folk går rundt 20 prosent av deres daglige vanninntak fra mat. Resten avhenger av drikkevann og D & # 8217 drikker; vann. Så, ideelle menn ville forbruke rundt 100 gram (3.0 liter) vann fra drinker og kvinner, ca 73 gram (2.12 liter) fra drinker.

Du må øke vanninntaket hvis du trener eller bor i en heteste region for å unngå dehydrering.

Andre måter å evaluere hydrering inkluderer tørsten og fargen på urinen. Sensasjon av tørst indikerer at kroppen din ikke mottar en «8217; tilstrekkelig hydrering. L & # 8217; mørk eller farget urin indikerer dehydrering. L & # 8217; blek eller ikke-farget urin indikerer generelt en korrekt hydrering.

Bunnlinjen

L & # 8217; Vann er viktig for nesten alle deler av kroppen din. Nå den anbefalte daglige dosen vil ikke bare hjelpe deg med å holde din nåværende tilstand D & # 8217; å være, men det kan også forbedre din generelle helse.

Her er noen ideer om hvordan du kan være sikker på å drikke nok:

  • Dør med deg en flaske d & # 8217; vann hvor du enn går. På denne måten kan du drikke hver gang du føler behovet.
  • Hold oversikt over rekruttering. Prøv å ta optimale mengder hver dag, minst halvparten av kroppsvekten din i gram.
  • Beskjæret for å komme nærmere halvparten av det anbefalte forbruket innen kl. 12.00. Du kan alltid fullføre om en & # 8217; nå før du går i dvale.