10 matvarer for å redusere akne, arrdannelse og hyperpigmenteringsangrep

Del på Pinterest

Skap en varig innvirkning på huden din

Hva du ikke ville gjort for lys hud? Amerikanerne bruker milliarder av reseptfrie aknebehandlinger hvert år, men de dyre skrubbene, maskene og kremene vil ikke løse noen problemer hvis det er innsiden som gjør skuddet.

Hud er måten kroppen vår snakker til oss på, og hvis vi ikke følger nøye med på hva vi putter inn i kroppen vår, vil enhver melding vi mottar utvilsomt være i rødt.

Så hvordan kan vi sørge for at tarm-til-hud kommunikasjon er feilfri?

Forskning har vist dette matvarer med lav glykemisk indeks og høyt proteininnhold spiller en betydelig rolle i å forbedre akne. Så start med et rent og sunt fundament, for eksempel et kosthold rikt på fargerike frukter og grønnsaker!

Her er 10 av de beste matvarene for å gjøre kviser og urenheter til fortiden.

1. Kål

Del på Pinterest

Grønnkål utkonkurrerer andre medlemmer av kålfamilien fordi den er mest næringstett.

Fullpakket med fiber er denne kalorifattige supermaten rik

  • vitamin A, B-6, C og K.
  • mangan
  • Fotball
  • kobber
  • kalium
  • magnesium

Antioksidantene, vitaminene og mineralene i svartkål arbeider for å redusere hyperpigmentering, som er nøkkelen til jevn hudtone. Vitamin C fremmer også kollagendannelse, og hjelper til med å reparere akne arr raskere ved å øke hastigheten på celleomsetningen.

Må prøves: legg til en kopp grønnkål i morgensmoothien eller hopp over den som en velsmakende siderett til lunsj eller middag.

2. Søtpoteter

Del på Pinterest

Retinol, et derivat av vitamin A, er ideell for å bekjempe akne og fjerne rynker. Det er hundrevis av retinolkremer og serum på markedet som lover å få akne til å forsvinne, men for de under 30 år kan denne sterke ingrediensen være for hard mot huden.

Så spis det i stedet! Eller i det minste den opprinnelige formen.

Betakaroten, som omdannes til vitamin A, er en av grunnene til at søtpoteter har sin rike, vakre oransje farge.

Etter å ha spist søtpoteter, vil kroppen din omdanne betakaroten til vitamin A. Dette vitaminet har egenskaper som vil fungere som en hudbarriere mot misfarging, betennelse og tette porer ofte forårsaket av frie radikaler.

Må prøves: Søtpotetgryte er synonymt med julemiddager, men å servere dem som bakte potetgull eller en bolle med kremet suppe er en enkel måte å høste disse fordelene på året rundt.

3. Sitron

Del på Pinterest

Den friske sitronsaften fungerer som en naturlig astringent, og det er derfor det skaper bølger for å faste den sakte huden og uskarpe flekker.

Det er imidlertid ikke tilrådelig å bruke den som aktuell behandling. Ren sitronsaft er for sur og kan skade hudbarrieren, noe som gjør det klart eller mørkere for langt etter sollyset.

Men når sitronegenskapene er pakket i et serum, klemmes i # 8217; vann, over en «8217 salat eller en del av kostholdet ditt, kan det fungere litt og så lenge det inkluderer peeling. En studie fra 2014 bekreftet de beskyttende og anti-bedriftseffektene av Citrus Rind Flavonoids.

Sitron hjelper

  • Øke kollagenproduksjonen
  • Blokkerer frie radikaler
  • Pilling akne arr

Må prøve: press fersk sitron i en kopp varmt vann og drikk den på tom mage hver morgen for strålende hud.

4. Gresskar

Del på Pinterest

Det kan være en sesong for alt som er gresskar infusjon, men C & # 8217; Det er mye mer i denne gresskaret, så vel som kake og melk.

Rik på fruktsenzymer, sink og alfa hydroksysyrer, kan gresskar myke huden og gjenopprette pH-balansen. Dette er grunnen til at du også kan finne den i mange eksfolierende masker og produkter.

Men internt vil alt det fiber og sink gjøre det bra for deg også. Sink hjelper til med å justere mengden oljeproduksjon.

Prøv å prøve: Visp gresskarpuréen i smeten for pannekaker for en høst-tema frokost eller bare skål frøene, og legg til en tråd D & # 8217; olje og en klype salt. Andre ideer? Gi en & # 8217; se på våre favoritt gresskar oppskrifter, inkludert gresskar risotto og en rikelig chili.

5. Bær

Del på Pinterest

Jordbær, kirsebær, bringebær, blåbær og bjørnebær: Ikke la deg bli lurt av deres størrelse! Disse barna er fulle av vitamin C og antioksidanter, som også finnes i paprika, kiwi og brokkoli.

Å ha C-vitamin som sirkulerer i blodet er et kraftig våpen mot flekkete hud, mens antioksidantene i bærene fungerer som et kombinert angrep mot de irriterende mørke flekkene, og hindrer dem i å dannes i utgangspunktet.

Helsefordelene med bær kan inkludere

  • forbedret hjernehelse
  • lavere kolesterol
  • sunne blodsukkernivåer
  • redusert risiko for hjertesykdom og diabetes
  • regelmessige avføringer

Må prøves: Bær er en deilig matbit alene og er et fargerikt tillegg til havregryn og yoghurt, men hvis du har en søt tann, fortsett med en av disse bærdessert uten tilsatt sukker! Hvis du velger hel frukt, sikte på omtrent åtte mellomstore jordbær per dag eller 21 kirsebær for å nå ditt daglige mål.

6. Belgvekster

Del på Pinterest

Hva har kikerter, bønner, linser og peanøtter til felles? Disse belgfruktene er lave på den glykemiske indeksen, så de er assosiert med mer konstante blodsukkernivåer og færre akne-oppbluss.

Høyglykemisk mat, inkludert sjokolade, frokostblandinger, bagels og hvit ris, kan få blodsukkeret til å stige. Forskning viser at dette ikke bare fører til diabetes type 2, hjerteinfarkt og hjerneslag, men også kan påvirke huden.

Prøv: legg dem til supper og stews eller dryss dem over salatene dine for et måltid som er rik på næringsstoffer. Akkurat når du syntes bønner var kjedelige, her er 13 måter å nyte dem på, spesielt nyttig for veganere og vegetarianere.

7. Papaya

Del på Pinterest

Papaya inneholder et fordøyelses enzym kalt Papaina. På overflaten av huden din, er Papain ganske kraftig av:

  • Exforger de døde hudceller
  • Lås opp porene
  • Fade akne arr
  • Fukt huden
  • hindre eventuelle fremtidige utbrudd

Også for interiøret er denne eksotiske frukten underverk. Hans vitaminer og mineraler forbedrer hudens elastisitet og kan bidra til å eliminere utseendet på fine linjer og rynker.

Papaya fordeler

  • Vitaminer A, C og K.
  • Gruppe B-vitaminer, inkludert folat
  • Kalium
  • magnesium
  • Fotball

Prøver: de er fabelaktig i krydret saus, smoothie, sorbet eller karri. Du kan også prøve det lokalt som en foryngende maske for en mykere og mykere og lys hud.

8. quinoa

Del på Pinterest

En kopp quinoa tilberedt inneholder 17 til 27 gram fibre, så du vil oppleve mindre forstoppelse. Sett poopen regelmessig giftstoffer fra kroppen din, noe som resulterer i klarere hud og mindre mørke flekker.

For å prøve: Quinoa er fabelaktig i salat eller som en siderett, men det er også en utmerket erstatning for hvetemel i kjeks, muffins og andre bakevarer. Du føler deg eventyrlysten? Prøv disse quinoa black bean burgere.

9. laks

Del på Pinterest

Laks med skinn er den beste kilden til omega-3 fettsyrer, men sardiner, makrell og ansjos er også gode valg.

Omega-3 beskytter huden mot solskader, og reduserer risikoen for å utvikle hudkreft og brunette flekker forårsaket av langvarige solens eksponeringsperioder.

Laks er også en «8217, utmerket kilde til

  • Antioksidanter
  • protein
  • Gruppe B-vitaminer
  • Kalium
  • selen

Å prøve: Bake det, damp eller stek yngel. Gjør laks til stjernen i ditt neste måltid med disse 45 kreative oppskrifter.

10. Blomkål

Del på Pinterest

Levende frukt og grønnsaker er assosiert med større helsefordeler, men ikke undervurder blomkål.

Denne korsblomstrede grønnsaken er rik på en kraftig aminosyre kalt histidin. For mye sollys kan gjøre eksisterende mørke flekker verre, men histidin forhindrer de skadelige UV-strålene fra å ødelegge huden din.

Den inneholder også en kopp rå blomkål

  • fiber
  • vitamin B6, C og K.
  • folat
  • fosfor
  • magnesium

For å prøve: Du kan dyppe blomkål i hummus for en sunn mellommåltid, men prøv å legge den til mac and cheese, potetmos eller pizzaskorpe for en sunn vri på noen av favorittmatene dine.

Du har hørt det før, men vi sier det igjen

Du kan ikke gå galt ved å inkludere mer frukt, grønnsaker og fisk i kostholdet ditt. En av brikkene i puslespillet for å minimere akne er inntaket av mat som naturlig reduserer betennelse, øker kollagendannelsen og blokkerer miljøgifter.

Her er en påminnelse om hvordan mat fungerer: Det du spiser brytes ned og transporteres overalt gjennom blodet ditt, så resultatene vil ikke skje over natten som aktuelle behandlinger kan. Å spise et bær- eller laksemåltid vil heller ikke gjøre susen.

Mellom huden din og deg er det et forhold der mat, produkter og mental helse fungerer sammen. Mat er bare ett punkt i trekanten for naturlig å mate huden din med vitaminer, mineraler og næringsstoffer slik at den kan være sterk og sunn. Tenk på det som et fundament kroppen din trenger. Det finnes ingen sterkere måte å bygge den på enn fra innsiden og ut.

Prinsesse Gabbara er en forfatter, redaktør og historieforteller som har skrevet historier for Billboard, Shondaland, Bitch Media, Vibe, Ebony, Jetmag.com, Essence, Bustle, Sesi og Greatist for å nevne noen. Hun var tidligere oppgavereporter for Lansing State Journal, en del av USA Today Network. Følg den opp Twitter Og Instagram og besøke henne egen portal.