10 enkle måter å lindre stress på

Forslag til å administrere stressende situasjoner

Kan overraske deg å lære at organisk stress er en ganske ny oppdagelse. Det var bare i slutten av årene & # 8216; 1950 at endokrinologen Hans Selye identifiserte og dokumenterte stress for første gang.

Symptomene på stress eksisterte mye før Selye, men hans funn har ført til ny forskning som hjalp millioner av mennesker til å takle stress. Vi har samlet en liste over de 10 beste måtene å lindre stress.

Høre på musikk

Hvis du føler deg overveldet av en stressende situasjon, prøv å ta en pause og lytte til avslappende musikk. Å spille rolig musikk har en positiv effekt på hjernen og kroppen, kan senke blodtrykket og redusere kortisol, et hormon knyttet til stress.

Vi anbefaler Master of the Violoncello Yo-yo, men det spiller Bach, men hvis klassisk musikk ikke er for deg, prøv å lytte til lyden av havet eller naturen. Det kan virke trivielt, men de har avslappende effekter som ligner på musikk.

Snakk med en venn

Når du føler deg stresset, ta en pause for å ringe en venn og snakke om dine problemer. Gode ​​relasjoner med venner og kjære er viktige for en sunn livsstil.

De er spesielt viktige når du er veldig stresset. En beroligende stemme, selv i et minutt, kan sette alt i perspektiv.

Snakk med deg selv

Noen ganger ringer en venn, er ikke en «8217;. Hvis dette er tilfelle, snakk rolig til deg selv, kan være det beste.

Ikke bekymre deg for å se gal: Fortell deg selv hvorfor du er stresset, hva du må gjøre for å fullføre oppgaven, og enda viktigere, at alt blir bra.

Spis godt

Stressnivåer og et riktig kosthold er nært beslektet. Når vi er overveldet, glemmer vi ofte å spise godt og feriested alle & # 8217; bruk av snacks rik på sukker og fett som stimulerende.

Prøv å unngå sukkerholdige snacks og planer på forhånd. Frukt og grønnsaker er alltid gode og fisk med høye nivåer av omega-3 fettsyrer har vist seg å redusere stress symptomer. En tunfisk sandwich er virkelig mat for ditt sinn.

Ridikere oppe

Latter frigjør endorfiner som forbedrer stemningen og reduserer kortisol og adrenalinnivåer, hormoner som forårsaker stress. Laughing lurer på nervesystemet ditt for å gjøre deg glad.

Vårt forslag: Se på noen klassiske vignetter av Monty Python AS & # 8220; Departementet for dumme turer & # 8221;. De britene er så morsomme som du snart vil le, i stedet for å le.

Te drink

En stor dose koffein forårsaker en kortsiktig topp av blodtrykk. Det kan også forårsake en overdrive Dell & # 8217; ipotalamo-ipophysi-surrenean-aksen.

I stedet for kaffe eller energidrikker, prøv grønn te. Han har mindre enn halvparten av koffeinen av kaffe og inneholder sunne antioksidanter, i tillegg til teanin, en aminosyre som har en beroligende effekt på nervesystemet.

Vær oppmerksom

De fleste forslagene vi har foreslått, gir umiddelbar lindring, men det er også mange livsstilsendringer som kan være mer effektive på lang sikt. Konseptet med & # 8220; Awareness & # 8221; Det er en viktig del av meditative og somatiske tilnærminger til mental helse og har blitt populær nylig.

Fra Yoga og Tai Chi til meditasjon og Pilates, innlemmer disse bevissthetssystemene fysiske og mentale øvelser som hindrer stress i å bli et problem. Prøv å delta i et kurs.

Trening (selv i et minutt)

L & # 8217; Øvelse betyr ikke nødvendigvis å løfte kraft i treningsstudioet eller treningen for en maraton. En kort spasertur på kontoret eller bare stå opp for å stå på å strekke seg under en arbeidsferie, kan gi umiddelbar lindring i en stress situasjon.

Flytte blodutgivelser endorfiner og kan forbedre humøret ditt nesten umiddelbart.

Sov bedre

Alle vet at stress kan få deg til å miste søvn. Dessverre er selv mangel på søvn en av hovedårsakene til stress. Denne onde sirkelen gjør hjernen og kroppen blir kvitt og forverret med tiden.

Pass på at du sover fra syv til åtte timer anbefalt av legen din. Slå av TVen før, senker lysene og behandler tiden din til å slappe av før du går i seng. Det kan være den mest effektive stressbusteren enn vår liste.

Pust lett

Styret & # 8220; ta et dypt pust & # 8221; Det kan virke som en kliché, men det er sant når du snakker om stress. I århundrer har buddhistiske munker vært oppmerksom på bevisst pust under meditasjon.

For en enkel øvelse fra tre til fem minutter, sitte på stolen med føttene som hviler på gulvet og hendene over knærne. Inspirere og pust ut sakte og dypt, med fokus på lungene mens de er helt utvidet inn i brystet.

Mens overflatepusting forårsaker stress, hjelper dyp oksygen å puste blodet, bidrar til å slå kroppen og frigjøre sinnet.

Mer informasjon om stressreduksjon

Stress er en uunngåelig del av livet, men dette betyr ikke at du bør ignorere det. For ubehandlet stress kan forårsake potensielt alvorlige fysiske og psykiske helseproblemer.

Den gode nyheten er at stress er i mange tilfeller håndterbart. Med litt tålmodighet og noen nyttige strategier, kan du redusere stress, enten du er kjent stress eller stress på arbeidsplassen.