Tretthet fra Psorialasica Arthritis: Utløsende faktorer, trening og mer

Beskrivelse

Administrer den psoriasisartritt kan være slitsomt i seg selv, men for noen mennesker er den kroniske tretthet et forsømt symptom på tilstanden. En studie antyder at mange som 50 prosent av mennesker med hudsykdommer rapporterer å ha moderat til alvorlig tretthet, mens 25% eksperimenterer alvorlige tretthetsnivåer.

L & # 8217; Psoriasisartritt er preget av en & # 8217; betennelse som påvirker ledd og hud. L & # 8217; Tretthet kan skyldes # 8217; betennelse i seg selv, men det kan også være et resultat av andre komplikasjoner, inkludert:

  • Kronisk smerte
  • anemi
  • redusert fysisk form
  • overvektige
  • fibromyalgi
  • Søvnproblemer
  • diabetes
  • Angst og depresjon

Hvis du våkner hver morgen uten energi, her er noen enkle tips for å møte dagen.

1. Identifiser dine utløsere

Å identifisere utløsende faktorer kan være vanskelig, men å finne årsaken til tretthet kan hjelpe deg med å nå en løsning. Innsatsen kan komme fra forskjellige kilder, inkludert:

  • dietten
  • miljø
  • Stat D & # 8217; Soul
  • stressnivå
  • Sleeping Schemes

Det kan også være en kombinasjon av mange av disse.

Oppbevar en skriftlig eller elektronisk registrering av innsatsen for å identifisere årsaken. Registrer ditt nivå av tretthet hver dag sammen med det du spiste, når du våknet og når du gikk i seng og enhver aktivitet du gjorde den dagen.

Dette kan hjelpe deg med å finne årsaken til tretthet og andre symptomer. For eksempel kan du føle tretthet umiddelbart etter å ha ansatt stoffet, eller kanskje du føler deg veldig sliten etter å ha spist sukker eller meieriprodukter. Selv om det ikke kan være et enkelt svar, er dette et godt utgangspunkt.

2. Sett medikamentpåminnelser

Smerte og l & # 8217; betennelse forårsaket av psoriasis artritt kan bidra til tretthet. Du tar sannsynligvis et reseptbelagte legemiddel for å holde forholdene dine under kontroll. Mange som lider av psoriasisartritt rapportert en reduksjon i tretthet under narkotikakinntaket for psoriasisartritt.

Det er viktig å ta medisiner på planlagte tider og ikke hopp over noen dose. Sett en påminnelse på telefonen for å leie narkotika Alle & # 8217; nå rett hver dag.

Snakk med legen din dersom bivirkningene gjør at du unngår å ta medisiner. Legen din vil kanskje bytte til en annen.

3. Tog

Det kan virke counterintuitive, men øvelsen er viktig for å fjerne tretthet. L & # 8217; Øvelse forbedrer hjertesykdommen og bidrar til å øke muskelmassen, styrke og fleksibilitet. Dette kan gi deg en mye nødvendig energiladning.

Endorfin er utslipp du føler under treningen kan også forbedre din generelle livskvalitet, så vel som søvn. Prøv å gjøre 30 minutters trening om dagen, selv om det bare er en rask tur. Sørg for at du holder deg hydrert under og etter treningen, siden dehydrering også kan være en skjult årsak til tretthet.

4. Se på kostholdet ditt

Diet ditt spiller en stor rolle i måten du føler. En diett rik på frukt, grønnsaker, hele korn, sunt fett og magert protein er veien å gå. Du bør gjøre ditt beste for å unngå bearbeidet og sukkerholdig mat.

Studier viser at spesifikke kostholdsvalg kan bidra til å redusere alvorlighetsgraden av symptomene på # 8217; psoriasisartritt, inkludert tretthet.

Noen eksempler på matvarer som kan redusere betennelsen er:

  • De rike på omega-3 fettsyrer, for eksempel laks, tunfisk, valnøtter, oliven og sengetøy
  • De som er rike på antioksidanter, som fargede frukter og grønnsaker, mørk sjokolade, te og kaffe
  • Hele korn, som havre og integrert ris

Det medisinske råd fra det nasjonale psoriasisfondet nevner også vitamin D-tilskudd kan være til nytte for personer med psoriasis eller psoriasisartritt.

5. Ikke skimp på madrassen

Hvis madrassen din ikke er komfortabel, vil din søvn trolig resentere. Tilbring omtrent en tredjedel av dagen i sengen. Investering i en god madrass kan gjøre en forskjell når det gjelder psoriasis artritt.

6. Følg en avslappende rutine før sengetid

En god natts søvn er viktig for å bekjempe tretthet. En avslappende rutine om natten kan være forberedt på suksess.

Prøv å ta et varmt bad for å lindre ledsmerter hver kveld før du går i dvale. Om mulig, gå til sengs og stå opp på samme tid hver dag.

Her er noen andre forslag til en sunn søvnrutine:

  • Unngå alkohol, nikotin og koffein
  • Hold soverommet ditt friskt og mørkt
  • Slå av datamaskiner, mobiltelefoner og TV-skjermer før du går i dvale
  • Hold elektroniske enheter ut av soverommet
  • Unngå rikelig måltider før sengetid

7. Rute andre forhold

Mange mennesker med psoriasisk leddgikt har andre helsemessige forhold, for eksempel diabetes, anemi, søvnløshet, depresjon eller angst. Disse forholdene kan være årsaken til tretthet eller kunne forverre det.

Snakk med legen din og sørg for at du mottar behandlingen du trenger. Avhengig av saken, kan de foreskrive:

  • Jerntilskudd for anemi
  • Søvn hjelper, som Zolpidem (Ambien), for søvnløshet
  • Multivitamin for ernæringsmessige mangler
  • Antidepressiva, som bupropion (Wellbrin)
  • Narkotika for diabetes, som metformin eller insulin

8. Redusere stress

Stresset med å ha en kronisk sykdom kan være overveldende. Du kan også bli verre symptomene dine. Men det er mange alternativer du kan prøve å redusere stressnivået. Noen gode sinn-kroppsaktiviteter som kan bidra til lavere stressnivåer inkluderer:

  • yoga
  • tai chi
  • meditasjon

Hvis du fortsatt sliter, prøv å snakke med en konsulent eller en psykisk helsepesialist.

9. Vurder flere rusmidler

Du antar sannsynligvis allerede noen forskjellige stoffer for å behandle din tilstand, og du kan være motvillig til å legge til en annen. Den er kompensibel.

Men hvis du ikke forstår hvordan du skal håndtere tretthetsnivåene, kan du dra nytte av et stoff som øker energien, noen ganger kalt medisiner & # 8220; aktivering & # 8221;. Disse inkluderer:

  • Antidepressiva Selective Inhibitorer av Serotonin Reuptake (SSRI), for eksempel Fluoxetin (Prozac)
  • Psicostimulanti, som modafinil (provigil)

Spør legen din om å gi deg et stoff. Du må kanskje prøve noen før du finner det som fungerer for deg.

10. Programmet din hviletid

Når du bor med en kronisk sykdom, er det uunngåelig at du føler deg trøtt fra tid til annen. Du kan finne ut at den beste måten å håndtere din innsats på er å programmere den i dine daglige aktiviteter. En rask lur eller bare ligge i midten av dagen kan være akkurat det du trenger.

Du kan også planlegge å utføre dine intense aktiviteter når du vanligvis har mer energi. Vurder ideen om å dele øvelsen eller andre aktiviteter i kortere segmenter.

Ta bort

Tretthet er et symptom på den psoriasisartritt og kan være en av de mest irriterende. Tretthet kan forverre smerte og stivhet. Din smerte kan da få deg til å føle deg mer sliten, forårsaker en voldsom utmattelses syklus.

Samarbeide med legen din for å finne ut om det er medisiner du må ta. Husk at å etablere en rutine og se resultatene kan ta litt tid. Du kan beseire tretthet med den rette kombinasjonen av behandlinger og livsstilsendringer.