Folsyre og hårvekst: mat, forskning og dosering

Beskrivelse

Hårveksten kan bokstavelig talt ha sin høye og lave i løpet av livet. Når du er ung og generelt god helse, ser håret ditt raskt å vokse.

Med alderen i alderen kan vekstprosessen redusere av ulike grunner, inkludert en reduksjon i metabolisme, hormonelle endringer og endringer i pilifiseringsfollikler som er ansvarlige for å generere nytt hår.

Men faktum er at sunt hår avhenger veldig mye fra # 8217;. Bare hvordan å anta at de riktige næringsstoffene bidrar til å opprettholde sunn hud og indre organer, kan til og med næringsstoffer påvirke hårveksten.

L & # 8217; folsyre (vitamin B-9), hvis det tas regelmessig som anbefalt, er bare en av næringsstoffene som kan favorisere generell hårhelse. Finn ut COS & # 8217; andre kan bidra til å fremme sunnere hår og fra # 8217; Fullest utseende.

Hva gjør folsyre?

L & # 8217; folsyre er hovedlederen for sunn cellevekst. Disse cellene inkluderer de som er plassert i hele huset, så vel som i hår og negler. Slike effekter på håret stimulerte interessen for folsyre som et mulig mål for behandling for hårvekst. Også, folsyren bidrar til å holde røde blodlegemer.

L & # 8217; folsyre Det er den syntetiske formen av folatet, en type vitamin B. Når det naturlig finnes i mat, kalles dette næringsstoffet folat. Versjonen som produseres av dette næringsstoffet i mat og forsterkede kosttilskudd kalles folsyre. Til tross for de forskjellige navnene, fungerer folat og folsyre i samme måten.

Hva sier forskningen?

Forskning som etablerer folsyre som en bevegelsesmetode er minimal. En studere, Publisert All & # 8217; begynnelsen av 2017, undersøkte 52 voksne med tidlig grep. Forskerne bak studien har oppdaget mangler av folsyre og vitaminer B-7 og B-12.

Imidlertid er det behov for ytterligere kontrollerte studier for å avgjøre om folsyre alene kan hjelpe med hårvekst.

Hvor mye å ta

Den anbefalte daglige dosen av folsyre for voksne menn og kvinner er 400 mikrogram (MCG). Hvis du ikke tar nok folat fra hele mat i kostholdet ditt, må du kanskje vurdere integrasjonen. For lite folat kan føre til en kallesituasjon Folatmangelanemi. Dette kan forårsake symptomer som:

  • hodepine
  • irritabilitet
  • blek hud
  • Pigmentering endres i hår og negler
  • alvorlig tretthet
  • munn smerte
  • tynnhår

Hvis du ikke er det mangelfull I folatet er det ikke nødvendig å ansette et folsyre supplement for sunt hår. Mer enn 400 mcg om dagen vil ikke vokse håret raskere.

Faktisk, ta for mye folsyre kan være farlig. En folsyre overdose kan oppstå når du tar for mange kosttilskudd eller spiser en høy mengde forsterkede matvarer, men hvis du spiser folat i naturlige matvarer. L & # 8217; rekruttering på mer enn 1000 mcg per dag kan skjule tegn på vitamin B-12 mangel, noe som fører til nerveskade, ifølge Kvinners helsekontor.

L & # 8217; folsyre er vanligvis inkludert i kosttilskudd av vitaminkomplekset B. Det finnes også i multivitamin og solgt som et separat supplement. Alle kosttilskudd varierer, så sørg for at den er inkludert 100 prosent av den daglige verdien du trenger. Snakk med legen din om L & # 8217; Sysselsetting for dine behov og hvilke kosttilskudd kan være det beste for deg.

De Sentre for kontroll og forebygging av sykdommer (CDC) Vi anbefaler også kvinner å ta 400 mcg folsyre per dag under graviditeten. Foreslå å starte en måned før unnfangelse, om mulig.

Du har kanskje lagt merke til at mange gravide kvinner opplever sunnere hårvekst. Dette skyldes trolig folsyre og ikke til selve graviditeten.

Enda viktigere, selv om folsyren bidrar til å holde sunn både moren og barnet, og hindre potensielle nevrologiske fødselsskader. Legen din vil trolig foreslå en avis prenatal vitamin som inkluderer folsyre.

Hva å spise

L & # 8217; Integrasjon er tilgjengelig hvis du mangler vitamin B-9. Men for de fleste er det imidlertid relativt lett å ta en tilstrekkelig mengde av dette vitaminet gjennom et sunt og balansert kosthold.

Noen hele matvarer er naturlige kilder til folat, for eksempel:

  • bønner
  • brokkoli
  • sitrusfrukter
  • Grønne bladgrønnsaker
  • kjøtt
  • valnøtter
  • fjærfe
  • Hvetekim

Husk at mer en mat blir behandlet, den laveste mengden folater og andre næringsstoffer som sannsynligvis vil inneholde.

Men hvis du prøver å få mer folsyre i kostholdet ditt, kan du søke etter noen forsterkede matvarer som har 100% av den daglige verdien av denne næringsrike og mer. Alternativer inkluderer forsterket korn, hvit ris og brød.

Juice D & # 8217; oransje er en annen god kilde til folat, men inneholder også mye naturlig sukker.

Ta ut mat

Selv om folsyre er en integrert del av næringsstoffene som kroppen din trenger for å skape nye celler, kan dette næringsstoffet ikke behandle hårvekst av seg selv. I stedet konsentrert på & # 8217; sørg for at du ansetter nok folsyre for din generelle helse. I sin tur vil selv håret ditt ha nytte av det.

Kontakt legen din dersom du har spesifikke problemer med hårvekst. Hvis du plutselig mister store mengder hår og du har skallet poeng, kan dette indikere et grunnleggende medisinsk problem som L & # 8217; alopecia eller hormonell ubalanse. Disse forholdene kan ikke behandles med folsyre.