9 hjemmebehandlinger for kortpustethet

Vi inkluderer produkter som vi tror på våre lesere. Hvis du kjøper lenker på denne siden, kan vi tjene en liten kommisjon. Her er vår prosess.

Beskrivelse

Mangel på pust, eller dyspné, er en ubehagelig tilstand som gjør det vanskelig å helt komme inn i lungene i lungene. Hjerte- og lungeproblemer kan skade pusten.

Noen mennesker kan plutselig advare korthet i korte perioder. Andre kan oppleve det på lang sikt & # 8211; flere uker eller mer.

I lys av Covid-2020 pandemien av 19, er mangelen på pusten blitt mye forbundet med denne sykdommen. Andre vanlige symptomer på Covid-19 inkluderer tørr hoste og feber.

De fleste som utvikler Covid-19, vil bare oppleve små symptomer. Men leter etter akuttmedisinsk hjelp hvis de oppstår:

  • åndedrettsproblemer
  • Følelse av vedvarende undertrykkelse til brystet
  • blå lepper
  • mental forvirring

Hvis mangelen på pusten ikke er forårsaket av en medisinsk nødsituasjon, kan du prøve forskjellige typer hjemmebehandlinger som er effektive for å lindre denne tilstanden.

Mange bare innebærer endring av posisjon, som kan bidra til å slappe av kropps- og luftveiene.

Her er ni hjemmebehandlinger som du kan bruke til å lindre mangelen på pust:

1. Labial puste

Del på Pinterest

Dette er en enkel måte å kontrollere mangelen på pusten på. Bidrar til å redusere rytmen til å puste raskt, noe som gjør hvert pust dypere og mer effektivt.

Det bidrar også til å frigjøre luften som er fanget i lungene. Det kan brukes hver gang du har kort pust, spesielt i den vanskelige delen av A & # 8217; aktivitet, hvordan å bøye, løfte objekter eller klatre trappene.

Å puste med leppene som er inngått:

  • Slapp av nakke og skuldermuskler.
  • Inspirere sakte gjennom nesen for to teller, hold munnen lukket.
  • Streng leppene dine som whistling.
  • Pust ut sakte og forsiktig gjennom de ripplede leppene som teller opp til fire.
  • 2. Sitter fremover

    Del på Pinterest

    Hviler fra å sitte kan hjelpe til med å slappe av kroppen og lette pusten.

  • Sitt på en stol med føttene som hviler på gulvet, litt vippet brystet fremover.
  • Støt forsiktig albuer på knærne eller hold haken med hendene dine. Husk å holde nakken og skuldermusklene slappe av.
  • 3. Sitter fremover støttet av et bord

    Hvis du har en stol som et bord som skal brukes, kan du finne denne litt mer komfortable seteposisjonen for å ta pusten din.

  • Sitt på en stol med føttene som hviler på gulvet, foran et bord.
  • Brett brystet fremover og legg armene på bordet.
  • Lener hodet på underarmene eller på en pute.
  • 4. Står med støttet tilbake

    Stående kan også bidra til å slappe av kropps- og luftveiene.

  • Hold deg nær en vegg, se på den andre delen, og hviler hoftene på veggen.
  • Hold føttene til skulderbredden og legg hendene på lårene dine.
  • Med skuldrene dine avslappet, bøyd litt fremover og gjør armene dine dingle foran deg.
  • 5. Stående med armene pådratt

  • Sett dem i nærheten av et bord eller en annen flat og robuste møbler som ligger like under skulderhøyden.
  • Lener albuene eller hendene på mobilen, og holder nakken avslappet.
  • Hviler på hodet på underarmene og slapper av på skuldrene dine.
  • 6. Sov i en avslappet beliggenhet

    Mange mennesker lider av kortpustethet mens de sover. Dette kan føre til å våkne opp ofte, noe som kan redusere kvaliteten og varigheten av søvn.

    Prøv å ligge på din side med en pute mellom bena og hodet ditt hevet av puter, holde ryggen rett. ELLER ligge på ryggen med hodet hans hevet Og knærne foldet, med en pute under knærne mine.

    Begge disse stillingene hjelper kroppen og luftveiene for å slappe av, legge til rette for pustet. Spør legen din om å evaluere deg om natten apné, og hvis anbefalt, bruk en CPAP-maskin.

    7. Membranisk pusting

    Membranisk pust kan også hjelpe din mangel på pust. Å prøve denne pustenes stil:

  • Sitt ned en stol med knær foldet og skuldre, hodet og nakken avslappet.
  • Sett hånden din på magen din.
  • Inhalere sakte gjennom nesen. Du bør føle magen beveger seg under hånden.
  • Mens du exhaling, kontrakterer han sine muskler. Du bør føle magen faller mot innsiden;. Pust ut fra munnen med de ripplede leppene.
  • Mest vekt på # 8217; exhaling som på & # 8217; inspirasjon. Det fortsetter å puste ut lenger enn vanlig før du inhalerer igjen sakte.
  • Gjenta i ca 5 minutter.
  • 8. Bruker en fan

    en studere Han fant ut at frisk luft kan bidra til å lindre mangelen på pusten. Pek en liten bærbar fan til ansiktet kan hjelpe symptomer.

    Du kan kjøpe en håndlaget fan online.

    9. Drikke kaffe

    An for tidlig studie Han indikerte at koffein slapper av folks luftveismuskler med astma. Dette kan bidra til å forbedre lungefunksjonen opptil fire timer.

    Livsstilsendringer for å behandle kortpustethet

    Det er mange mulige årsaker til kortpustethet, hvorav noen er alvorlige og krever akuttmedisinsk behandling. Mindre alvorlige tilfeller kan behandles hjemme.

    Endringene i livsstilen du kan gjøre for å holde mangelen på pust til bay inkluderer:

    • Slutte å røyke og unngå tobakksrøyk
    • Unngå eksponering for forurensende stoffer, allergener og miljøgifter
    • Miste vekt i tilfelle fedme eller overvekt
    • Unngå innsatsen ved høye kvoter
    • Hold deg frisk å spise godt, sove nok og konsultere en lege for noen underliggende medisinske problemer
    • Etter anbefalt behandlingsplan for enhver underliggende sykdom som L & # 8217, astma, KOL eller bronkitt

    Husk at bare en lege kan diagnostisere årsaken til din mangel på pust.

    Når skal du ringe en lege

    Ring 911, åpne døren og sett om:

    • De opplever en & # 8217; plutselig medisinsk nødsituasjon
    • Jeg kan ikke få nok oksygen
    • Han har brystsmerter

    Du bør gjøre en avtale for å se legen din hvis:

    • Erfaring med hyppig eller kontinuerlig pust
    • de våknet om natten fordi du har problemer med å puste
    • Prøv å puste pusten (utsender en fløyte når du puster) eller en følelse av innsnevring til halsen

    Du bør også konsultere legen din dersom mangelen på pusten er ledsaget av:

    • Hovne føtter og ankler
    • Vanskelighetsgrad å puste mens du ligger ned
    • En høy feber med kuldegysninger og hoste
    • Wheezing
    • en forverring av din mangel på pust