5 måter "nyttig" Å skade folk med psykisk lidelse

Jeg husker ikke mye på mitt korte sykehus på sykehuset i 2007-sommeren, men noen ting forblir hos meg:

Våkne opp i ambulanse etter en overdosering av lamotrigin. En førstehjelpsdoktor som påvirker brått på det faktum at jeg har en bipolar lidelse (jeg ikke). Sliter med å gå på toalettet, kroppen min som en klebrig substans. Den tørre hilsen til bosatt, som fortalte meg at jeg måtte ta mer ansvar for livet mitt.

Og etter hemmelighet og skam. En slektning som fortalte meg hvor mye folkene jeg elsket, var skadet. Den stiltiende forståelsen mellom familie og venner som ikke var noe å dele eller snakke om.

Disse minner tjenes for det meste å gjenta frykten min for å tende hånden din, for selv de medisinske samfunnets nettsamfunn & # 8211; de som er bestemt til å være healere & # 8211; de kan virkelig miste målet.

Som en person som bor med en stor og obsessiv-tvangsmessig depressiv lidelse, ser jeg førstehånds hvordan folk sliter med å forbedre ting for meg: hvor mye de streber, da de snubler i sine tanker og intensjoner og hvor ofte de har feil.

Jeg vet at det kan være skremmende interagert med noen som bor under vekten av psykisk lidelse, selv (eller fremfor alt) når du er nær og dyrt. Folk gjør vanligvis sitt beste, men noen ideer og atferd er aktivt skadelig, selv når de er (eller de virker) godt hensikt.

Å snakke hovedsakelig om min erfaring levde (og ikke som den øverste deprimerte guiden), her er noen tanker om de vanlige feilene som skal unngås.

1. Gi ikke-informert eller ikke-forespurt medisinsk rådgivning

For noen år siden så jeg dette meme som flyter på internett om natur og mental helse.

Det var sammensatt av to bilder: en gruppe trær (som alle deprimerte folk hater! Vi hater dem!) Med ordene & # 8220; Dette er et antidepressivt middel & # 8221; og en et annet bilde av noen løse piller med ordene & # 8220; Dette er Shit & # 8221;.

Du vet hvordan dritt er? L & # 8217; hele mentaliteten.

Behandlingen er ofte mer kompleks enn folk tror. Terapi, narkotika og selvomsorg har alt et sted i utvinning. Og for noen av oss, kan medisinen gi livet og til og med redde livet.

Vi tar medisiner som hjelper oss med å komme seg opp fra sengen om morgenen, de gir oss muligheten til å ta bedre beslutninger og kunne nyte våre liv, våre relasjoner og ja, selv trærne!

Det er ikke, som noen foreslått, en & # 8220; Escapatoia & # 8221;.

Hjernen vår trenger forskjellige ting på forskjellige øyeblikk. Det er skadelig å foreslå at vi svikter i # 8217; bruk en form for omsorg som du personlig ikke trenger. Er litt & # 8216; hvordan å si: & # 8220; oh, du er deprimert? Vel, jeg helbredet min depresjon med luften, du har aldri hørt om det? & # 8220;

Ofte har du følelsen av at du trenger denne typen støtte, er et tegn på svakhet eller få oss til å miste kontakt med det vi er. Narkotika har bivirkninger, ja, men de kan også være en avgjørende del av behandlingen av mental helse.

Det er vanskelig å forsvare oss selv, men når våre kjære og fremmede er forpliktet Pille shaming.

Og i alle fall? Personer med depresjon er ikke helt uvitende om naturen. Vi sier ikke og seier, hva i helvete er det?& # 8221; Når vi ser en plante. Videre ignorerer vi ikke fordelene med næringsrik mat og bevegelsen av kroppen vår.

Men noen ganger er det forvente noen med en psykisk sykdom og begrenser seg ofte for å intensivere våre nåværende følelser av skyld og skam. Det er støtende å si at hvis vi gikk for å ta en tur og drikke et glass sellerijuice, ville vi bli bra. (Også mange av oss har allerede prøvd disse tingene.)

Sunn oppførsel kan definitivt hjelpe oss. Men bruk et språk som presser eller insisterer på at vi vil bry seg ikke er veien å gå. I stedet, hvis du vil være nyttig, spør hva vi trenger fra deg. Og vær forsiktig med dine forslag og oppmuntring.

2. Bidra til den offentlige talen på selvmord

I henne Tidsartikkel, Journalist Jamie Ducharme Disappeter forskningen i 2018 om hvordan mediepersonell rapporterer høyprofilerte selvmord.

& # 8220; Eksponering for selvmord og skriver, eller # 8220; direkte eller gjennom media og # 8217; underholdning, kan gjøre folk mer vissstilt for å ty til selvmordsadferd. Fenomenet har også et navn: Suicida Contagio & # 8220;.

Ducharme sier det Selvmordssikring oppstår når titlene inkluderer> informasjon om hvordan selvmordet og uttalelsene som [gjør] virker uunngåelig selvmord og # 8221 ser ut til å være ferdig;.

Alle sosiale medierbrukere (ikke bare journalister) har menneskelig ansvar for å vurdere hva de legger til samtalen.

Website Dell & # 8217; Verdens helseorganisasjon tilbyr en liste over gjør og ikke gjør det Når det gjelder selvmord. L & # 8217; Målet skal alltid være å minimere skader. Disse retningslinjene beskriver skadelig praksis, inkludert plasseringen i forgrunnen av selvmordshistorier, som refererer til spesifikk måte til metoden som brukes, angir posisjonen og bruker sensasjonelle titler.

For brukere av sosiale medier, kan dette bety ritwect eller dele nyheter som ikke følger disse forslagene. Mange av oss raskt klikket på & # 8220; dele & # 8221; Uten å vurdere effekten, selv de av oss som er støttespillere.

Selv anbefalingene for selvmordsrapportering har en Utmerket ressurs på grunn av dette. I stedet for å bruke bilder av kjære i sorg, for eksempel, anbefaler de å bruke en skole eller en arbeidsgruppe, sammen med en hotline-logo for selvmord. I stedet for å bruke ord som «8220; Epidemic & # 8221;, bør vi nøye studere nylig statistikk og bruke riktig terminologi. I stedet for å bruke politiet sitater, bør vi søke råd til selvmordsforebyggende eksperter.

Når vi snakker om selvmord på sosiale medier, må vi være følsomme for de fra # 8217; en annen del, som mottar og prøver å behandle våre ord. Så når du publiserer, del eller kommentarer, prøv å huske at selv de som sliter, kan lese ordene dine.

3. For mange chatter, ikke nok handling

Hver januar i Canada har vi Klokken la oss snakke, En kampanje av telekommunikasjonsselskapet for å øke bevisstheten og redusere stigma om psykisk lidelse.

Bell har forpliktet seg til å samle $ 100 millioner for kanadisk psykisk helsevesen. Det er den første bedriftens kampanje å spille denne jobben i Canada. Selv om samfunnets innsats kan være velvillig, er det viktig å anerkjenne at det fortsatt er et samfunn som fordeler seg sterkt fra denne annonseringen.

Ærlig, bevegelser som dette kan virke mer designet for neurotype mennesker som også har stygge dager & # 8221;. Psykisk sykdom er ofte ikke søt, stimulerende eller umulig i måten disse kampanjene ønsker å få deg til å tro.

L & # 8217; Hele ideen om å oppmuntre folk til å snakke, for å avslutte stigmaet rundt diskusjonen om mental helse, gjør det lite om ikke C & # 8217; er et system på plass for oss når vi begynner å snakke.

Det tok meg om et år å se min nåværende psykiater i 2011. Mens min fødested for New Scotland jobber for å forbedre ventetider, er dette en Svært vanlig opplevelse For mange mennesker i krise.

Dette gjør at vi kan stole på mennesker, inkludert generiske leger, som ikke er rustet til å hjelpe oss eller i stand til å foreskrive de nødvendige stoffene.

Når de oppfordrer folk til å åpne opp, må det være noen fra & # 8217; en annen del som er i stand til å lytte og bidra til å sikre rettidig og kompetent behandling. Dette bør ikke falle tilbake på venner og familie, siden selv den mest medfølende Laique ikke er opplært for å evaluere disse situasjonene og reagere på riktig måte.

Bare med 41 prosent av amerikanske voksne Få tilgang til psykiske helsetjenester for deres sykdommer og 40 prosent av kanadiske voksne I en lignende båt er det klart at C & # 8217; Det er fortsatt mye arbeid å gjøre. Folk med psykiske sykdommer trenger mer enn din bevissthet og Din permisjonstillatelse. Vi trenger en reell forandring. Vi trenger et system som ikke traumatizzi.

4. Snakker om & # 8220; sette ting i perspektiv & # 8221;

& # 8220; kan være mye verre!& # 8221;

& # 8220; se på alt du har!& # 8221;

& # 8220; hvordan kan noen som deg være deprimert?& # 8221;

Dvel på andres mest alvorlige og ufattelige smerte lindrer ikke vår. I stedet kan det virke ugyldig. Å ha en sterk forståelse for de positive elementene i livet vårt, sletter ikke smerten vi går gjennom; Det betyr ikke at vi ikke har lov til å ønske at ting går bedre, både for oss selv og for andre.

Fly sikkerhetsvideoer utdanne deg for å beskytte oksygenmasken din før du hjelper noen andre (vanligvis et barn). Utrolig, dette er ikke fordi flygebyrene hater barna dine og vil også sette deg mot dem. Det er fordi du ikke kan hjelpe noen andre hvis du er død. Du må ta vare på hagen din før du introduserer deg selv på et nærliggende hus med en hakke.

Det er ikke at de av oss med psykisk lidelse ikke er altruistisk, medfølende og tilgjengelig. Men vi må være spesielt oppmerksom på oss selv. Dette krever mye energi.

En mer effektiv tilnærming kan være å minne oss på at følelser går og kommer. C & # 8217; de var bedre tider før, og det vil være gode tider i fremtiden. Atferdsforskeren Nick Hobson refererer til dette som & # 8220;Trekke deg ut av dette, «Hva betyr i stedet for å prøve å sammenligne våre kamper med de av noen andre, prøver vi å sammenligne hvordan vi føler oss nå med hvordan vi kunne føle oss i fremtiden.

Hvordan kan ting endres? Som vi kan være bedre rustet til å håndtere disse følelsene senere?

Det kan være nyttig å øve takknemlighet. Den faktisk treffer vår hjerne positivt frigjør dopamin og serotonin, som er kult. Men fortell oss uten å være takknemlig for vår situasjon er ikke hyggelig, av samme grunn.

I stedet, prøv å minne oss om de positive bidragene vi gir og folkene som elsker oss. Disse uttalelsene vil ikke bry seg, men kan bidra til et positivt selvestimat, og takknemlighet kunne følge.

5. Ikke kontroller din performative empati

Jeg forstår hva det betyr å se noen som lider og ikke vet hva jeg skal si eller gjøre. Jeg vet at det kan være irriterende og ubehagelig.

Ingen ber deg om å helt relatere, men fordi ikke alle kan gjøre det. Si noe som «8220; Jeg vet hvordan du føler deg. Noen ganger faller jeg også. Alle gjør!& # 8221; Han forteller meg at du ikke forstår klinisk depresjon. Han forteller meg også at du ikke ser meg, eller # 8217; Abyss som eksisterer mellom min erfaring og din.

Dette får meg til å føle meg enda mer.

En mer nyttig tilnærming ville være å si noe som: «Det ser veldig vanskelig ut. Takk for at du stoler på meg å snakke om dette. Jeg forstår ikke helt, men jeg er her for deg. Gi meg beskjed om C & # 8217; Det er noe jeg kan gjøre for å hjelpe. & # 8221;

Så hva kan du gjøre i stedet?

L & # 8217; hjelp kan ha mange forskjellige måter. Kan høre mens vi snakker eller bare holder plass til oss og sitter i stillhet. Det kan være en klem, et næringsrikt måltid eller se sammen et morsomt TV-show.

Det viktigste jeg lærte om # 8217; å være til stede for noen syke eller sorg er at det ikke handler om meg. Jo mer jeg kommer fanget av mitt ego, desto mindre er de D & # 8217; hjelp.

Så jeg prøver å være en <# 8217; beroligende påvirkning, ikke å insistere eller lage prosjekter. Å tillate noen å oppleve vekten av alt dette og å tåle litt og # 8216; av denne vekten med dem, selv om jeg ikke kan ta det helt fra dem.

Du trenger ikke å ha en løsning. Ingen forventer dette fra deg. Vi vil bare føle oss sett og lyttet til, slik at vår lidelse er validert.

Støtte for noen med en psykisk lidelse betyr ikke & # 8220; juster det & # 8221;. Det er i ferd med å presentere deg selv. Og noen ganger kan de enkleste bevegelsene gjøre en forskjell.

JK Murphy er en lidenskapelig feministisk forfatter av kroppsaksept og mental helse. Med en bakgrunn i kino og fotografi har han en lidenskapelig kjærlighet for fortellende og verdsetter samtaler om vanskelige argumenter utforsket gjennom et tegneserieperspektiv. Han har en grad i journalistikk ved Universitetet i King & # 8217s College og en stadig mer ubrukelig encyklopedisk kunnskap om Buffy The Vampire Slayer. Følg den opp Twitter Og Instagram.