7 beste øye matvarer

Beskrivelse

Å holde et sunt og balansert kosthold er nøkkelen til å holde sunne øyne og kan bidra til å redusere risikoen for å utvikle øyesykdommer. Alvorlige øyesykdommer kan unngås hvis du inkluderer matvarer som inneholder en rekke vitaminer, næringsstoffer og mineraler, kjent som antioksidanter. Øyeforholdene du kan være i stand til å forhindre med et sunt kosthold, inkluderer:

  • Katarakt, som forårsaker en sløret syn
  • Makuladegenerasjon knyttet til alderen, som kan begrense utsikten
  • glaukom
  • Tørre øyne
  • knappe nattvisjonen

Disse antioksidanter fjerner oksidanter som kan påvirke helsen din negativt.

Øynene dine trenger mange typer antioksidanter å holde seg frisk. Disse inkluderer:

  • lutein
  • Zeaxanthina
  • Vitaminer A, C, E
  • Betakaroten
  • Omega-3 fettsyrer
  • sink

Et balansert kosthold er best opprettet med en rekke proteiner, meieriprodukter, frukt og grønnsaker. Prøv å spise en regnbue i løpet av dagen, og inkorporerer mange typer matvarer i mange forskjellige farger. Du bør begrense forbruket av usunn mat som behandles, inneholder mettet fett eller er rike på sukkerarter.

Her er syv av de beste matene for øynene dine. De fleste er generelt tilgjengelige alle L & # 8217; år og til en fornuftig pris. Du kan smake dem alene eller i mer komplekse oppskrifter.

1. Fisk

Fisk, spesielt laks, kan være en god mat å konsumere for øyehelse. Laks og annen fisk inneholder omega-3 fettsyrer. Disse er fete & # 8220; sunn & # 8221;. Omega-3 fettsyrer kan bidra til visuell utvikling og retina helse på baksiden av øyet. De kan også bidra til å forhindre tørr øye.

Anser ideen om å inkorporere fisk i matprogrammet ditt noen dager i uken. Når du kjøper laks, velger du en fiskeversjon i naturen i stedet for laksen som er hevet på gården. Dette er fordi laksen D & # 8217; avl l & # 8217; mer mettet fett og mindre omega-3 av villaks.

Laks og de fleste fisk kan grilles eller grilles. Prøv å krysse det med friske urter, sitroner og salt og pepper for en enkel og deilig middag.

2. Egg

Eggene er en god mat å spise for øyehelse. Egggukkene inneholder vitamin A, lutein, zeaxanthin og sink, alle vitale elementer for øyehelse. Vitamin A garanterer Horny. Hornhinnen er overflaten av øyet. Lutein og zeaxanthina senk mulighetene å oppnå alvorlige øyeforhold som senil makuladegenerasjon og katarakt. Sink bidra til retinahelsen. Retina er baksiden av & # 8217;. Zink hjelper også øynene til å se om natten.

Eggene er ekstremt allsidige og kan jobbe til frokost, lunsj og middag. En enkel måte å nyte egg er kokt. Prøv dem i salater og smørbrød. Du kan også spise et sodoegg for en matbit.

3. mandler

Mandler, som andre valnøtter og frø, er generelt gode for øyehelse. Mandler inneholder vitamin E. Dette vitaminet beskytter mot de ustabile molekylene som retter seg mot det sunne vevet. Konsumere vanlige mengder vitamin E. kan hjelpe Hindre macular degenerasjon knyttet til alderen og katarakt. Du bør sikte på om lag 22 internasjonale enheter (UI) eller 15 mg vitamin og per dag. En del av mandler er ca 23 valnøtter, eller ¼ kopp, og inneholder 11 brukergrensesnitt. Andre valnøtter og frø som inneholder vitamin E inkluderer solsikkefrø, hasselnøtter og peanøtter.

Du kan nyte mandler som en matbit når som helst. De er også velsmakende i frokostblandinger til frokost, yoghurt eller salater. Bare husk å holde D & # 8217; øye størrelsen på delen. Mandler er rike på kalorier, så prøv å begrense ansettelsen til en eller to porsjoner om dagen.

4. meieri

Meieriprodukter som melk og yoghurt kan være bra for øynene. De inneholder vitamin A og mineralske sink. Vitamin A beskytter hornhinnen mens sink bidrar til å bringe det vitaminet i øynene fra leveren. Zink ligger i hele øyet, spesielt i netthinnen og i choroid, som er det vaskulære vevet som ligger under netthinnen. Dette viktige mineralet hjelper med nattesyn og kataraktforebygging. Meieriproduktene i kyrene som er matet med gress, gir de største fordelene.

Meieriprodukter kan konsumeres i løpet av dagen. Du kan drikke et glass med et måltid eller nyte det i kaffe og te eller frokostblandinger. Yoghurt er et aktivitetsalternativ for frokost eller som en matbit.

5. Gulrøtter

Gulrøtter er velkjente for å være gode for øyehelse. Som eggeplommer; egg, gulrøtter har vitamin A og også beta-karoten. Vitamin A og Beta-karoten hjelper øyets overflate og kan også bidra til å forhindre øyeinfeksjoner og andre alvorlige øyevilkår.

Gulrene er enkle å spise på veien. Julianne hele gulrøtter eller holde en pose med carrets på fingertuppene for en ettermiddag eller kveldsmat. Tilstand i salater og supper for en bit & # 8216; av tilsatt ernæring eller sminuzzal og legg dem til muffin eller pannekake batter.

6. Kål

Kale er kjent så mange som en superimentasjon fordi den inneholder så mange vitaminer, viktige næringsstoffer og mineraler. Det er ekstremt bra for øyehelse. Kale har lutein og zeaxanthin antioksidanter, også tilstede i egg og andre matvarer. Disse næringsstoffene kan bidra til å forhindre alvorlige okularer som makuladegenerasjon knyttet til alderen og katarakt. Lutein og zeaxanthin er ikke produsert av kroppen, så du må innlemme dem i kostholdet ditt. En del fra 100 gram svartkål, som tilsvarer ca 1 kopp og en halv, inneholder 11.4 mg av lutein og det er tilrådelig å ta 10 mg per dag. Andre lave lutein grønnsaker er rød paprika og spinat.

Kale kan forvandles til potetgull. Vask bladene først, så gjør dem i stykker; Jet det i # 8217; oliven og bake i ca 20 minutter, til kålen blir skarp. Du kan forutsette dem med en liten dusting av salt. Du kan også steke kålen for kontur eller servere den i salat.

7. Appelsiner

Appelsiner og andre sitrusfrukter inneholder vitamin C, som er nøkkel For øyehelse. Vitamin, som hovedsakelig er i frukt og friske grønnsaker, bidrar til helsen til blodkar i øynene. Kan bekjempe utviklingen av grå stær og, kombinert med andre vitaminer og næringsstoffer, makuladegenerasjon knyttet til alderen.

For å smake på appelsiner, kan du drikke juice d & # 8217; oransje, skrell en som en matbit eller legg dem til en fruktsalat.

Outlook

Et sunt kosthold er viktig for øyehelse. Opprettholde en diett rik på antioksidanter hindrer utviklingen av alvorlige øyeforhold og garanterer at øynene dine fungerer best. Prøv å spise en rekke hele og ubehandlede matvarer på daglig basis. Kontakt legen din dersom du har øyeproblemer, siden en tidlig intervensjon kan forhindre utvikling av mer alvorlige forhold.

Øyes helseforslag

Det er viktig å ta vare på øynene dine regelmessig for å holde dem i helse. Spis sunne øyne for øynene er ikke den eneste måten å beskytte øynene på. Andre måter å holde sunne øyne påbyger:

  • Besøk en øye lege hvert eller to år
  • Bruk solbriller når du er ALLE & # 8217;
  • unngå røyking
  • Hold en sunn vekt
  • Bruk vernebriller når de er engasjert i sport, hobbyer, innenlandske prosjekter eller arbeidsrelaterte aktiviteter
  • Glycemia Management

ØYE HELSE: Spørsmål og svar

Spørsmål:

For tiden bærer jeg briller. Det er mat som jeg kan spise for å forbedre visningen min slik at det ikke lenger trenger briller?

TIL:

Den potensielle forbedringen av utsikten gjennom matinntaket avhenger av hvilken tilstanden til # 8217; underliggende øye. Macular degenerasjon og nattblindhet er eksempler på forhold som kan forbedres, eller sakte progresjon, med de rike matene til vitamin A, luteinantioksidanter, zetanxin og omega-3 fettsyrer. Myopia og # 8217; Hypermetropia kan ikke reverseres med et sunt kosthold. Imidlertid kan et sunt og rikt næringsdiett som er oppført i denne artikkelen bidra til å beskytte øynene mot tidlig synstap.

Natalie Butler, Rd, Ldanswers representerer meninger fra våre legereksperter. Alt innhold er strengt informativt og bør ikke betraktes som et medisinsk rådgivning.