6 Husholdningsartikler for nattapné: Hva fungerer?

COS & # 8217; er natten apné?

L & # 8217; Nattapné er en tilstand som gjør at du slutter å puste i korte perioder mens du sover. Folk med nattapné absorberer ikke nok oksygen. Dette gjør dem vinger og ofte våkner.

I mange tilfeller er folk ikke klar over å ha sluttet å puste og tro at søvnsyklusen er normal. L & # 8217; natt apné kan virke snore.

L & # 8217; Nattapné kan forårsake en rekke komplikasjoner for helse, så vel som forlatt deg mer sliten om morgenen. Hvis ikke behandlet, kan denne søvntilstanden:

  • Trigger psykiske helseproblemer
  • Bringe til dårlig immunfunksjon
  • Bidra til tap av minne
  • Øk risikoen for hjertesvikt

Vanlige behandlinger inkluderer pustemidler, narkotika og kirurgiske inngrep. Men noen endringer i livsstil og # 8217; hjemmepleie kan også forbedre livskvaliteten og søvn.

Rettsmidler for livsstilen til & # 8217; natt apné

Tradisjonelle behandlinger for natten Apnea inkluderer å ha på seg en CPAP maske over natten. Selv om det er effektivt, finner noen mennesker denne metoden ubehagelig. Noen hjemmemedisiner kan tilby de samme fordelene. Her er seks alternative behandlinger for å redusere symptomene på & # 8217; nattapné.

1. Hold en sunn vekt

Legene anbefaler vanligvis folk med nattapné å gå ned i vekt. L & # 8217; fedme, særlig på toppen av kroppen, kan øke risikoen for luftveisobstruksjon og smale nesepassasjer. Disse hindringene kan få deg til å slutte å puste plutselig eller i lange perioder mens du sover.

Å holde en sunn vekt kan holde luftveiene fri og redusere symptomene på & # 8217; natt apné. Forskning & # 8211; Undersøkelser Det viser at en beskjeden vektreduksjon i personer med fedme kan eliminere behovet for overlegen luftveisoperasjon eller langsiktig CPAP-terapi.

I noen tilfeller kan vekttap eliminere nattapné. Men hvis vi gjenvinne vekten, er det mulig at tilstanden returnerer.

2. Prøv yoga

L & # 8217; Regular trening kan øke energinivået, styrke hjertet og forbedre nattapné. Yoga kan spesifikt forbedre åndedrettsstyrken og oppmuntre oksygenstrømmen.

L & # 8217; Nattapné er forbundet med redusert oksygenmetning i blodet. Yoga kan forbedre oksygenivået gjennom sine forskjellige pusteøvelser. Som et resultat reduserer Yoga mengden søvnavbrudd du kan støte på.

3. Endre posisjonen til søvn

Selv om en liten forandring, kan endring av søvnposisjon redusere symptomene på den nattlige apnéen og forbedre nattstøtten. EN 2006 studie Han oppdaget at mer enn halvparten av tilfellene av obstruktiv søvnapné avhenger av stillingen.

utdanning De viste at å sove på baksiden & # 8211; Ring Supine Posisjon & # 8211; Symptomer kan bli verre. For noen voksne kan sovende til siden bidra til å puste tilbake til normal.

Imidlertid A 2002 studie Han oppdaget at barn med nattapné sover bedre på ryggen.

Diskutere kroppsposisjonering og symptomene på & # 8217; natt apné med legen for å evaluere behandlingsalternativer.

4. Bruk en luftfukter

Luftfuktere er enheter som gir fuktighet i luften;. L & # 8217; tørr luft kan irritere kropps- og luftveiene. L & # 8217; Bruk av en luftfukter kan åpne luftveiene, redusere overbelastning og oppmuntre til en klarere pusting.

For ytterligere fordeler, vurdere L & # 8217; la lavendelolje, peppermynte eller eukalyptus til en luftfukter. Disse tre essensielle oljene har kjent antiinflammatoriske og beroligende fordeler.

Følg produsentens instruksjoner om rengjøring av luftfukteren. De kan ta imot mugg og bakterier.

Kjøp en online luftfukter.

5. Unngå alkohol og røyk

Livsstilsendringer kan forbedre helsen din og oppmuntre bedre søvnvaner. Anser ideen om å slutte å røyke og begrense alkoholinntaket for å redusere komplikasjonene i & # 8217, nattapné.

L & # 8217; Alkohol slapper av musklene i halsen som styrer pusten. Dette kan føre til snorking og en avbrutt søvnsyklus. Det kan også forårsake betennelse i luftveien, og blokkerer luftstrømmen;.

Tilsvarende alt 8217; alkohol, L & # 8217; Tobaksbruk kan også bidra til betennelse og hevelse i luftveiene. Dette kan forverre snorking og nattapné.

TIL 2012 studie Han identifiserte røyking som en risikofaktor for utviklingen av nattapné. Studien fant at selv folk med nattapné kan ha en røykpresisjon, så behandling av nattapné kan bidra til å slutte å røyke.

6. Bruk orale apparater

Muntlige apparater kan hjelpe med natten Apnea reposisjonering av kjeven eller språket for å holde luftveiene åpne under søvn.

De to hovedkategorier er mandibulære fremskritt enheter og språkstabiliseringsenheter. Disse fungerer ved å flytte underkjeven eller språket fremover for å redusere kløften på baksiden av halsen.

Disse enhetene spenner fra lavpris-kostnadsalternativer (OTC) til enheter som er tilpasset tilpasset en tannlege.

De American Academy of Dental Sleep Medicine Støtter orale apparater som effektiv terapi for nattapné.

TIL Guideline 2015 Anbefal orale apparater for personer med nattapné som ikke kan tolerere en CPAP-enhet. Denne retningslinjen støtter skreddersydde apparater med hensyn til OTC-alternativer fordi de tillater en posisjonering av den optimaliserte kjeften, noe som vil resultere i en bedre søvnkvalitet.

Hva er perspektivet?

Noen hjem rettsmidler og livsstilsendringer for nattapnéet kan redusere symptomene. Imidlertid bør tradisjonelle behandlinger ikke bli ignorert. De foreskrevne legemidlene og noen ganger kirurgi er en del av tilnærmingene som trengs for å behandle denne tilstanden.

Diskuter alternativene med legen din før du forfølger en alternativ behandling. Hvis symptomene begynner å forverres, kontakt lege umiddelbart.