14 måter å lage en benmassasje og når de ikke gjør det

Del på Pinterest

En benmassasje kan lindre de vondt og trette musklene. Fordelene varierer avhengig av at trykket utøves. Bruk et lite trykk kan være mer avslappende. Sterkt trykk reduserer spenning og smerte i musklene.

En massasje stimulerer også nervesystemet og kan forbedre sirkulasjonen.

Hvordan gi deg en benmassasje

Det er flere måter å massere ben på. Tre forskjellige metoder som varierer i henhold til bevegelsen av hånden som brukes, er beskrevet nedenfor.

Kjærtegne bevegelsen

  • Med håndflaten som vender mot beinet, plasser fingrene litt på ankelen. Du kan bruke en eller begge hender plassert l & # 8217; en foran den andre.
  • Øker presset med fingrene mens du beveger hånden mot hofte. Den utøver tilstrekkelig press for å høre det i musklene uten å forårsake smerte. Du kan også skifte mellom lett og sterkt press.
  • Ta fingrene til ankelen og gjenta bevegelsen mens du arbeider på hele benet.
  • Gjenta opptil 10 ganger per ben.
  • Forslag

    • For større trykk, bruk håndflaten eller håndflaten i stedet for fingrene.
    • Du kan også bruke denne bevegelsen på toppen og bunnen av foten.

    Percussion skjærebrett eller bevegelse

  • Starter fra ankelen, slo forsiktig benmuskulaturen med knyttneve. Alternativt kan du bruke siden av den lille fingeren på hånden med en skarp bevegelse.
  • Opp benet, konsentrere seg om ømme områder eller få deg til å føle deg tett.
  • Fortsett med benet opp til # 8217; hofte.
  • Gjenta, flytte rundt på beinet.
  • Råd

    • Denne metoden fungerer bra på den nedre delen av føttene, men det er ikke veldig effektivt for toppen av foten eller tærne.

    Krympebevegelse og deig

  • Vikle fingrene på en eller begge hender rundt ankelen.
  • Opp i beinet, clutching muskelen med fingrene dine med tommelen for å bruke mer press, hvis du ønsker det.
  • Fortsett med benet opp til # 8217; hofte.
  • Gjenta, flytte rundt på beinet.
  • Råd

    • Du kan inkludere føttene dine strammer fingrene og klemme foten med tommelen under den og fingrene over det.

    Forslag til massasje teknikk

    • Du kan massere den nedre delen av beinet mens du sitter, så stå opp for å massere den øvre delen av benet eller # 8217; hele massasje kan utføres eller ligge ned.
    • Påfør en olje eller en lotion for å redusere friksjonen og få bevegelsen av hendene lettere på huden.
    • Du kan bruke maksimalt trykk ved hjelp av albuer, tommel, knokler, knyttneve og håndpalm.
    • Fingrene gir minimumstrykk.

    Hvordan lage en benmassasje til noen andre

    En hvilken som helst av massene som er beskrevet ovenfor, kan brukes til å gi en benmassasje til A & # 8217; en annen person. Nedenfor er en mer komplett massasje for å gi til noen andre.

  • Spør om & # 8217; En annen person å ligge komfortabelt på baksiden.
  • Hold en fot med begge hender som hviler tommelen opp på sålen.
  • Bland og gni sålen med tommelen og toppen av foten med fingrene som utøver et avgjørende trykk.
  • Løft beinet ditt fra kalv.
  • Gni kalvemuskulaturen med begge hender med lange bevegelser mot det høye.
  • Bruk tommelen, L & # 8217; underarm eller håndflate for å påføre større trykk på punktene der muskelen føles stramt eller presenterer noder.
  • Fortsett denne prosessen mens du løfter låret mot hoften, opprettholder å inkludere alle muskler i øvre ben.
  • Gjenta på # 8217; andre ben.
  • Forslag

    • Påfør olje eller lotion etter behov under massasje, hvis ønskelig.
    • En annen måte å redusere friksjonen på er å ha stoffet mellom hånden og benet.
    • Alltid slag mot hjertet for å forbedre sirkulasjonen.
    • Prøv å holde hendene i kontakt med benbenet under massasje.
    • Unngå å trene mye press på de områdene hvor beinene er nær overflaten, som kneet.

    Hvordan lage en benmassasje for sirkulasjon

    Massasjer beskrevet ovenfor kan forbedre blodsirkulasjonen. Massasje trykk kan flytte stillestående blod ut av overbelastede områder. Det er da erstattet med fersk oksygenert blod. Men noen leger tror at effekten ikke er veldig stor.

    Det passive rekkevidden av bevegelsesøvelser er en god måte å forbedre sirkulasjonen på. De er mer som å gjøre strekk enn å motta en massasje. De kan utføres i tillegg til massasjen for å forbedre sirkulasjonen i nedre lemmer.

    Forslag

    • Disse øvelsene skal utføres med en væskebevegelse.
    • Bevegelsen bør være nok til å føle en forlengelse, men ikke smerte.

    Bøy Dell & # 8217; Hip

  • Sett deg ned en stol eller på gulvet.
  • Ta tak i høyre ben med begge hender.
  • Brett og trekk kneet mot brystet og hold posisjonen i 30 sekunder.
  • Slapp av på benet.
  • Gjenta til 10 repetisjoner er fullført.
  • Endre ben og gjenta # 8217; trening på venstre ben.
  • Strekking av lår bak muskler

  • Sitt på en stol med høyre fot hvile på gulvet og venstre fot hvile på en & # 8217; annen stol eller på A & # 8217; annen flat overflate, som holder venstre ben parallelt med gulvet.
  • Holde bysten rett, bøyd fremover fra hoftene til du føler en forlengelse på baksiden av beinet.
  • Uten å hoppe, hold strekningen i 30 sekunder.
  • Tilbake til din opprinnelige plassering.
  • Gjenta 10 ganger.
  • Bytt ben og gjenta # 8217; trening på høyre ben.
  • Fotkrumning

  • Sitt og kryss bena slik at den nedre siden av høyre benpoggi på den øvre delen av venstre lår.
  • Hold høyre fot med en hånd på hæl og # 8217; andre på den øvre delen av foten.
  • Slapp av foten og ankelen.
  • Bruk hendene dine, flytt foten med klokken 10 ganger.
  • Fortsett å holde foten og flytte den mot klokken 10 ganger.
  • Brett foten opp og hold posisjonen i 30 sekunder, og deretter brett den ned og hold posisjonen i 30 sekunder.
  • Gjenta til du kjører 10 repetisjoner i hver retning.
  • Endre ben og gjenta med venstre fot.
  • Krumning av spissen

  • Sitt med nedre side av høyre ben hviler på venstre lår.
  • Bruke hånden, brett tærne og hold posisjonen i 30 sekunder.
  • Fold tærne og hold posisjonen i 30 sekunder.
  • Gjenta til du kjører 10 repetisjoner i hver retning.
  • Andre ideer og måter å gjøre bilassasje på

    Noen objekter av daglig bruk og treningsenheter er nyttige for å massere bena. Alle disse teknikkene slapper av musklene og forbedrer blodstrømmen i # 8217; område.

    Tennisballer

    • Bakre muskelmassasje # 1. Sett deg ned en stol og legg tennisballen under låret. Hvis du har et ømme punkt, plasser ballen rett under den. Bruk kroppsvekten din til å flytte ballen.
    • Bakle muskelmassasje # 2. Plasser ballen under låret like under L & # 8217; hip. Hold det der i 30 sekunder, og flytt deretter tommelen eller to mot kneet og hold det der i 30 sekunder. Gjenta til du er nesten kne.
    • Calp Massasje. Ligge på gulvet og kjøre teknikkene beskrevet ovenfor med ballen under kalven.
    • Fot massasje. Plasser ballen under foten og rull den. Bruk mer eller mindre kroppsvekten fra å sitte eller stå for å endre trykket.

    Skumrulle eller rullende pin

    En skumrull er en sylinder laget av hardt eller plastskum.

    Plasser den på gulvet under forsiden, siden eller baksiden av den øvre eller nedre delen av beinet. Ved å bruke vekten av benet og kroppen, la beinet forsiktig rulle på rullen. En rullestift kan brukes i stedet for en skumrulle.

    Rullestokk

    Dette er A & # 8217; auksjon med plast eller gummi ruller i midten.

    Hold pinnen med begge hender og gjør det rulle på benmusklene. Varierer mengden press slik at du jobber med musklene dine uten å forårsake smerte. En rullestift kan brukes på samme måte.

    Roller ball

    Dette er en mobilball i et bærbart tilfelle. Hold enheten i en hånd og kast den på benmuskulaturen, konsentrere seg om ømmepunktene. En lacrosse ball kan brukes på samme måte.

    Maskiner til fots og kalvmassasje

    Det er to typer maskiner du kan bruke til å massere kalver og føtter.

    Komprimering masseurs d & # 8217; luft

    Plast- eller stoffmaterialet som inneholder flere airbags, er innpakket rundt underdelen av bena og venstre og høyre føtter og festet med glidelås eller borrelås. L & # 8217; Luft er fylt sakte og forlater deretter airbags.

    L & # 8217; økt trykk rundt føttene og benene etterfulgt av en nedgang som masserer dem forsiktig.

    Shiatsu massører for føtter og kalver

    Sett den nedre delen av bena og føttene i denne enheten. Generelt dekker de bare føttene, sidene og baksiden av bena, slik at skinnene ikke er inkludert i massasjen.

    Massasjen er forsikret av airbags som strammer og slipper ben og ruller som knytter muskelen. Ofte C & # 8217; Det er også muligheten for å bruke vibrasjon og varme.

    Når ikke massasje

    I tilfelle visse forhold og bruk av noen stoffer, må du kanskje unngå eller endre noen massasje.

    Benmassasjen bør ikke gjøres hvis:

    • Du har eller tror du har en blodpropp i en kalvvenner
    • Du har størst risiko for å utvikle blodpropper i lårets indre årer fordi du er gravid (massasje på beinet eksklusive det indre låret er greit)
    • Bena dine er hovne av væske, spesielt hvis de gråter
    • Du har hudlesjoner eller åpne sår på bena
    • huden din er følsom eller du har hudutslett på grunn av en autoimmun sykdom, som lupus eller sklerodermi
    • Benets følelse reduseres på grunn av perifer nevropati, spesielt hvis du har diabetes
    • Du har høy risiko for blåmerker eller hematomer fordi du har lavt blodplater eller du tar blodfluidisering
    • Du har smertefulle åreknuter
    • Benene dine er skjøre på grunn av alvorlig osteoporose

    L & # 8217;

    Massasje bena er en god måte å gjenopplive de ømme og slitne benene etter treningen eller andre aktiviteter. En egen fotmassasje kan hjelpe enda mer.

    Andre ting du kan gjøre for å lindre de vondt musklene som fullfører massasjen inkluderer:

    • Stretching øvelser
    • yoga
    • meditasjon