12 Adaptogenes for stress og # 039; hormonbalanse – og hvordan du bruker dem

Disse kosttilskuddene fungerer som din Gregario

Tidsfrister er en fest på kalenderen din, din beste venn er i ferd med å kollapse, bilen din er i butikken og, oh, du er ferdig med toalettpapir. I mellomtiden slår hjertet ditt, og du kan ikke konsentrere deg. Hei, stress! Før du tar en leire komfort eller drikker den fjerde melk, C & # 8217; er en annen måte å takle press på: adaptogeni.

Adaptogenes kan hjelpe kroppen din til å tilpasse seg livets doozies. Disse urter hjelper kroppen vår reagere eller gjenopprette fra fysisk eller psykisk stress både kort og lang sikt. Noen øker også immuniteten og generelt trivsel. Søket viser Adaptogenes kan bekjempe tretthet, forbedre mental ytelse, lindre depresjon og # 8217; angst og hjelpe deg å trives i stedet for i Cavartela.

Slik at du trener for en maraton, som bærer en studieøkt på maratonet eller til og med sprints gjennom et stressende middagsmøte, kan adaptogenene være nøkkelen.

Som kvinner som lever moderne liv, vil vi ha mye stress & # 8221; sier Leslie Korn, PhD, & # 8220; men hvis kroppen vår og vårt sinn har en biologisk løft, som adaptogenene, for å kunne ansikt bedre dette stresset, så vil vi gjøre det mindre sannsynlig å bli syk. & # 8221; Korn er en traumatolog trent på Harvard Medical School som bruker tilleggsmetoder for behandling av sinn og kropp. Han sier at adaptogenene forbedrer vår evne til å finne en balanse.

Hvordan adaptogenene kompromitterer stresset ditt?

Del på Pinterest

Her er hvordan adaptogener fungerer:

Når vi står overfor en stressfaktor, både fysisk og mentalt, krysser kroppen den som kalles generell tilpasningssyndrom (gass). Gass er et svar i tre faser: Alarm, motstand og utmattelse. Adaptogen for å hjelpe oss å holde oss lengre i motstandsfasen, gjennom en stimulerende effekt som holder utmattelsen. I stedet for å krasje i midten av et øyeblikk, nå en stressende oppgave eller hendelse, nå balansen; vi kan fortsette å kjempe.

; Som en mini-vaksine, synes noen adaptogenes å bli inokulert for stress og hjelpe oss med å møte & # 8221; sier Korn.

Når vi kan tilpasse seg stress, får vi bedre resultater og føler seg bedre til tross for det vi vil stresse. Og med dette kan vi også forbedre vår helse og vårt velvære. Når du er stresset, frigjør din binyrene Cortisol, stresshormonet, som gir deg energi til å håndtere en nødsituasjon. Men for ofte gjør det vanligvis vondt.

& # 8220; kortisol er ofte skyldige skyldige, spesielt rundt magenområdet & # 8221; sier Tara Nayak, en Naturopathed Philadelphia Doctor som anbefaler Captogen til sine kunder. [8220; når du reduserer stress med adaptogen, reduser stresshormonene og deretter deres effekt på Wei vekten.& # 8221;

Adaptogenes har potensial til å hjelpe indirekte med andre helseproblemer, for eksempel smerte, fordøyelsesproblemer, søvnløshet og mer. [8220; stress utløser en foss av fysiske svar som påvirker immunfunksjonen, våre hormoner, vårt kognitive funksjonssystem og vår interne klokke, kalt vår sirkadiske rytme & # 8221; sier Korn. & # 8220; Hvis disse stressfaktorene vedvarer, fører dette til kroniske sykdommer & # 8221;.

Her er hvordan ess av adaptogenes

Del på Pinterest

Hvert adaptogen har en annen effekt på kroppen, så valget av hvilke å ​​ta, vil avhenge av resultatet du leter etter. For eksempel, hvis du er utmattet og stekt, Ashwagandha Det kan være billetten for å gi deg energi og slappe av.

Adaptogen Potensiell fordel Amerikansk Ginseng (Panax Quinquefolius)Forbedrer arbeidsminne, reaksjonstid, rolig og immunsystemAshwagandha (Withania Somnifera)Reduserer stress og # 8217; angstAstragalus (Astragalus Membranaceus)Bekjemp tretthetCordyceps (Cordyceps Militaris)Øke motstandenGoji Berry (Lycium Barbarum)Øke energi, fysiske og mentale fordeler, rolig og følelse av velvære og kan også forbedre søvnEluethero rot (Eleutherococcus senticosus)Forbedrer konsentrasjonen og fjerner L & # 8217; mental tretthetJiaogulan (Gynostemma pentaphyllum) reduserer stress og øker motstanden av lakrisrot (Glycyrrhiza glabra) reduserer stress Rhodiola Rosea (R. Rosea)Fjern den fysiske og mentale tretthetenSchisandra Berry / Magnolia Berry (Schisandra Chinensis)Øker motstand, mental ytelse og arbeidskapasitetTulsi / Holy Basil (Ocimum Sanctum)Reduserer fysisk og psykisk stress, L & # 8217; stressangst og depresjonGurkemeie (gurkemeie longa) øker hjernens funksjon og reduserer depresjon

Følg doseringsinstruksjonene nøye

For dosering, følg instruksjonene som følger med produktinformasjon. En Naturopath-lege kan anbefale spesifikke adaptogenes og pålitelige formler eller fargestoffer. Videre kan en nd øke eller redusere doseringen basert på behovene basert på effektene du håper å oppnå. ; De er generelt trygge & # 8221; sier Korn av adaptogenene, & # 8220; men hver enkelt kan reagere annerledes, så det begynner sakte og ser på dine reaksjoner / # 8221;.

Bli kreativ for følelsesmessig

Finn en morsom og praktisk metode for å inkorporere i din rutine. Du kan ta adaptogenes som urte-kosttilskudd i form av kapsler, lagt til smoothies som støv eller tilberedt i te eller supper.

I Korn liker å forberede en stimulerende te som kan konsumeres varmt eller kaldt. Det er en del av lakrisrot, en del av fennikelfrø, en del av greske frø og to deler linfrø. Gjør en blanding av en blanding i 2 kopper d & # 8217; vann i 15 minutter. Har andre oppskrifter, for eksempel en & # 8220; fruktig gurkemeie smoothie & # 8221; i sin bok.

I nayak liker å oppleve adaptogene matvarer. Bruk den tørkede roten Astragalus I supper eller stews. & # 8220; er et godt adaptogen med immunstøtte som gir en jordisk smak og sier. & # 8220;Schisandra Det er også et fabelaktig gress for matlaging på grunn av sin komplekse smak. Det er flott i en bær compote eller i chai krydder te. & # 8221;

Beregn riktig tid for adaptogenene dine

Både Nayak og Korn foreslår at du tar stimulerende adaptogenes, som Rhodiola, All & # 8217; start på dagen, før 3: xnumx, for å justere seg til kroppens naturlige rytmer. & # 8220; Vi er designet for å være kabler under spenning om morgenen og hvile før kvelden & # 8221; sier Korn. Det skal bemerkes at studien om effekten av Rhodiola Rosea har produsert ufullstendig bevis på at effektiviteten og videre studier er nødvendig i fremtiden.

Beroligende adaptogenes, som Holy Basil, Det kan tas både i løpet av dagen og før sengetid. De er ikke sterke nok til å ha en beroligende effekt.

Du kan bruke adaptogenes i noen dager eller uker for å overvinne et utfordrende øyeblikk på jobben. Eller ta dem for en strekning av kronisk kaos, når livet fortsetter å gi det til deg. Korn anbefaler å rotere typen adaptogen du bruker etter seks uker, men slik at kroppen din kan dra nytte av de subtile forskjellene mellom urter.

Husk at adaptogenene ikke er en panacea eller en erstatning

Ikke stole på adaptogenene for å registrere pute tid eller å ta vare på deg selv. Bruk dem til å håndtere intense perioder & # 8211; som helligdager, finaler og skatter og avgifter Og å holde seg forsiktig energisert langsiktig. & # 8220; Jeg elsker mine adaptogener!& # 8221; Nayak sier. «Jeg føler meg ikke den samme uten dem. Faktisk vil jeg si at jeg ikke skjønte hvordan stress jeg holdt opp til jeg ble bidratt til å finne balansen & # 8220;.

Som med ethvert stoff eller supplement, har adaptogener bivirkninger, interaksjoner og kontraindikasjoner. Så gjør søket ditt, spesielt med hensyn til dagens helseforhold. Det er også tilrådelig å kontakte legen din før du starter et urte regiment.

Jennifer Chesak er en Freelance Book Editor basert i Nashville og Writing Lærer. Det er også en forfatter av Travel D & # 8217; eventyr, fitness og helse for forskjellige nasjonale publikasjoner. Han mottok Master of Science i journalistikk på Northwestern & # 8217; s medill og jobber med sin første fiksjons roman, satt i sin julestate, North Dakota.