Relasjonsangst: 16 tegn og forslag

Del på Pinterest

Du har et forhold til en fantastisk person du elsker. Du har utviklet tillit, etablerte grenser og lærte hverandre kommunikasjonsstilene.

Samtidig kan du finne deg selv å stille spørsmål til deg selv, din partner og forhold.

Ting vil vare? Hvordan vet du om denne personen er virkelig den rette for deg? Og hvis de gjemte seg litt mørk hemmelighet?

Og hvis jeg bare ikke klarte å opprettholde et sunt og travelt forhold?

Denne konstante bekymringen har et navn: angst fra rapporten. Refererer til de følelsene av bekymring, usikkerhet og tvil som kan oppstå i et forhold, selv om alt går relativt godt.

Og & # 8216; normal?

Jepp. & # 8220; L & # 8217; Forholdsangst er ekstremt vanlig & # 8221; sier Astrid Robertson, En psykoterapeut som hjelper par med forholdsproblemer.

Noen mennesker prøver en forholdsangst i begynnelsen av et forhold, før de vet at deres partner har samme interesse for dem. Eller kan ikke være sikker på å ha et forhold.

Men disse følelsene kan også dukke opp i engasjerte og langsiktige relasjoner.

Over tid, # 8217; Forholdsangst kan føre til:

Din angst kan ikke utlede noe i selve rapporten. Men til slutt kan han føre til atferd som skaper problemer og angst for deg og din partner.

Hva er noen tegn på forholdsangst?

L & # 8217; Forholdsangst kan manifestere på forskjellige måter.

De fleste på et tidspunkt føles litt og usikker på forholdet ditt, spesielt i de tidlige stadiene av avtaler og engasjement. Dette er ikke uvanlig, så du trenger ikke å bekymre deg for å passere tvil eller frykt, spesielt hvis de ikke påvirker deg for mye.

Men disse engstelige tankene vokser noen ganger og insinerer i ditt daglige liv.

Her er noen potensielle tegn på forholdsangst:

Du spør deg selv om du er viktig for partneren din

; L & # 8217; mer vanlig angstuttrykk refererer til de underliggende spørsmålene til & # 8221; Det har noe å si? & # 8221; eller & # 8220; du er der for meg?& # 8221; «Forklar Robertson. & # 8220; Dette snakker om et grunnleggende behov for å koble til, tilhører og føler seg trygg i et partnerskap.& # 8221;

For eksempel kan du bekymre deg for det:

  • Din partner ville ikke gå glipp av deg veldig hvis du ikke var rundt
  • De kan ikke tilby hjelp eller støtte hvis noe seriøst skal dukke opp
  • De vil bare være med deg for hva du kan gjøre for dem

Dressing partnerens følelser for deg

Du utvekslet jeg elsker deg (eller kanskje jeg virkelig liker deg, virkelig). De virker alltid glade for å se deg og lage hyggelige bevegelser, hvordan du tar med deg lunsj eller gjør alt for å se deg hjemme.

Men du kan fortsatt ikke krympe den irriterende tvilen: De elsker meg ikke egentlig meg & # 8221;.

Kanskje de er sakte å svare på den fysiske kjærligheten. Eller de svarer ikke på meldinger i flere timer, ikke engang en dag. Når alle «8217, de ser ut som en bit & # 8216; fra hverandre, lurer du på om deres følelser har endret seg.

Alle føler seg så langt fra tid til annen, men disse bekymringene kan bli en fiksering hvis du har en forholdsangst.

Bryr seg om å ønske å bryte

Et godt forhold kan få deg til å føle deg elsket, trygg og glad. Det er helt normalt å ønske å opprettholde disse følelsene og håper at ingenting skjer for å forstyrre forholdet.

Men disse tankene kan noen ganger bli en vedvarende frykt for at partneren din forlater deg.

Denne angsten kan bli problematisk når du endrer din oppførsel for å garantere deres kontinuerlige hengivenhet.

For eksempel kan du:

  • Unngå å løfte problemer, for eksempel hyppige forsinkelser, som er viktige for deg i et forhold
  • Ignorere når partneren din gjør ting som irriterer deg, hvordan du bruker sko i ditt hjem
  • Bekymret mye som blir sint på deg, selv om de ikke virker sint

Dressing av langsiktig kompatibilitet

L & # 8217; Forholdsangst kan få deg til å tvile på at du og din partner virkelig er kompatibel, selv når ting går bra i rapporten. Du kan også spørre deg selv om du er veldig glad eller hvis du tror du er.

Som svar kan du begynne å konsentrere oppmerksomheten på små forskjeller og # 8211; De elsker punkmusikk, men du er mer en folk-rock & # 8211 person; og understreke deres betydning for mye.

Sabotasje forholdet

Sabotasjeadferd kan ha røtter i # 8217; forholdsangst.

SAWS OF SABOTAGE

Eksempler på ting som kan sabotere en rapport inkluderer:

  • Samle emner med partneren din
  • skyver dem bort som insisterer på at det ikke er noe galt når du er i vanskeligheter
  • Test grensene til forholdene, hvordan du skal ha lunsj med en eks uten å si det til din partner

Du kan ikke gjøre disse tingene med vilje, men det underliggende målet, som gjør deg i betraktning eller ikke, er vanligvis å bestemme hvor mye du bryr deg om din partner.

Du kan tro, for eksempel, som motstår din innsats for å komme seg bort, viser at de virkelig elsker deg.

Men understreker Robertson, det er veldig vanskelig for partneren din å gripe dette rett nedenfor.

Les deres ord og handlinger

Selv tendensen til å tenke for mye om ordene og handlingene til partneren din, kan foreslå angst fra rapporten.

Kanskje han ikke liker å holde hender. Eller når du gjør det store skrittet og beveger deg sammen, insisterer de på å holde alle sine gamle møbler.

Selvfølgelig kan disse alle være tegn på et potensielt problem. Men det er mer sannsynlig å ha svette hender eller bare tilbedelse som sitter setet.

Miste de gode tider

Du er fortsatt ikke sikker på at du har å gjøre med forholdet angst?

Ta et skritt tilbake og spør deg selv: Jeg går mer tid til å bekymre meg for denne rapporten enn å ha det gøy?& # 8221;

I vanskelige perioder kan dette være tilfelle. Men hvis du føler deg som dette mesteparten av tiden, tar du sannsynligvis litt forholdsangst.

Hva årsaken?

Identifisere hva C & # 8217; det er bak din angst kan ta tid og en & # 8217; dedikert selvutforskning, siden det ikke er klart årsak. Du kan også ha problemer med å identifisere potensielle årsaker alene.

Du kan ikke være oppmerksom på et mønster for angst og # 8221; sier Robertson. & # 8220; men uansett hvordan det oppstår, reflekterer de underliggende grunnene generelt til et tilkoblings ønske.& # 8221;

Dette er noen vanlige faktorer som kan spille en rolle:

Tidligere forholdsopplevelser

Minner om ting som skjedde i det siste, kan fortsette å påvirke deg, selv om du tror du har passert dem for det meste.

Du kan være mer sannsynlig å prøve en forholdsangst hvis en tidligere partner:

  • Jeg lurte på deg
  • Jeg lastet ned deg uventet
  • løy på deres følelser for deg
  • Han lurte deg på arten av forholdet ditt

Det er ikke uvanlig å ha problemer med å hvile tillit til noen etter at du har blitt skadet, selv om din nåværende partner ikke viser noen tegn på manipulasjon eller uærlighet.

Noen utløsende faktorer, som er klar over det eller ikke, kan fortsatt minne deg om fortiden og forårsake tvil og usikkerhet.

Lav selvtillit

Lav selvtillit kan noen ganger bidra til usikkerheten og alle «8217; angst i relasjoner.

Noen Eldre søk antyder at personer med lav selvtillit er mer sannsynlig å tvile på følelser av partneren når de opplever usikkerhet. Dette kan skje som en type projeksjon.

Folk med høyere nivåer av selvtillit, D & # 8217, en annen del, en tendens til å etablere seg gjennom deres forhold da de opplevde usikkerhet.

Vedlegg

Vedleggsstil som utvikler seg i barndommen, kan ha stor innvirkning på våre voksne relasjoner.

Hvis foreldrene dine eller foresatte svarte raskt på dine behov og tilbød deg kjærlighet og støtte, har du sannsynligvis utviklet en sikker vedleggsstil.

Hvis du ikke oppfyller dine behov konsekvent eller lar deg vokse uavhengig, kan vedleggsstilen være mindre sikker.

Insicure Attachment Styles kan bidra til forholdet angst på ulike måter:

  • L & # 8217; Avitating vedlegg kan føre til angst for nivået på engasjementet du antar eller å utdype intimiteten.
  • L & # 8217; Angst, noen ganger kan forårsake frykt for at partneren din uventet forlater deg.

Husk at å ha en usikker vedleggsstil ikke betyr at du er dømt for alltid å prøve angst om rapport.

Bare som du ikke kan endre seg fra en type personlighet til en annen, kan du ikke helt endre din stikkende stil & # 8221; sier Jason Wheeler, PhD. & # 8220; men du kan sikkert gjøre nok endringer som en usikker vedleggsstil ikke holder deg i livet.& # 8221;

En tendens til å stille spørsmål

En spørrende natur kan også påvirke forholdet angst.

Det kan være nødvendig å spørre alle mulige resultater av en situasjon før du bestemmer deg for en bane. Eller kanskje du bare har vane med å vurdere enhver beslutning.

Hvis du pleier å stille deg mange spørsmål om dine valg, selv etter å ha gjort dem, vil du sannsynligvis tilbringe tid til å stille spørsmål til ditt forhold. Dette er ikke alltid et problem. Faktisk er det vanligvis sunt å ta tid til å tenke på valgene du gjør, spesielt til betydelige (for eksempel L & # 8217; romantisk engasjement).

Det kan imidlertid bli et problem, hvis du er blokkert i en uendelig ordning med spørsmål og tvil om deg selv at det ikke er produktivt.

Du kan overvinne den?

Det kan ikke virke som dette akkurat nå, men den relasjonelle angsten kan overvinnes, selv om det tar tid og engasjement. Og innebærer det vanligvis noe mer enn bare å føle at forholdet ditt er bra.

& # 8220; Jeg kan fortelle noen at deres angst ikke nødvendigvis betyr at det er et bakgrunnsproblem i forholdet, og faktisk kan de være godt elskede og # 8221; sier Robertson. & # 8220; men til de har hørt [a] følelsen av at alt er bra, som er virkelig trygge og beskyttede, vil jeg trolig fortsette.& # 8221;

Oppmuntrer til å møte relasjonell angst snart, før det blir et problem.

Disse forslagene kan hjelpe deg med å snurre ballen:

Hold din identitet

Når du og din partner nærmer deg, kan du finne at viktige delene av din identitet, individualitet eller til og med din uavhengighet endres for å få plass til din partner og forholdet.

Dette skjer ofte naturlig når du og din partner blir et par. Og mens noen endringer og # 8211; Hvordan bli vant til å sove med åpent vindu & # 8211; kan ikke ha stor innvirkning på selvfølelsen, andre kunne.

Miste selvfølelse i rapporten eller endre for å tilpasse seg det du tror partneren din vil at den ikke hjelper noen av dere.

Prøv å være mer bevisst

Bevissthetspraksis innebærer fokus for bevissthet om hva som skjer i det nåværende øyeblikket uten dom. Når negative tanker dukker opp, gjenkjenner du dem og lar dem gå videre.

Dette kan være spesielt nyttig når du sitter fast i en negativ tanke spiral. Det kan også hjelpe deg med å prioritere dine daglige erfaringer med partneren din.

Tross alt, kanskje rapporten vil ende opp i noen måneder eller noen år, men i mellomtiden kan du fortsatt sette pris på det og nyte det.

Øv god kommunikasjon

L & # 8217; Angst fra forhold kommer ofte fra det indre, så det kan ikke ha noe å gjøre med partneren din.

Men hvis noe spesifikt fôrer din angst, om du skal leke med telefonen når du snakker eller ikke vil besøke familien din for ferien, kan du løfte det på en respektfull og ikke-anklagende måte.

Pro Point

Bruk uttalelser i & # 8221; Det kan være til stor hjelp under disse samtalene.

For eksempel, i stedet for å si & # 8220; du har vært så langt unna i det siste, og jeg kan ikke gjøre det & # 8221; du kan reformulere den som, og jeg føler meg som en viss avstand mellom oss, og det gjør Jeg føler at de trakk seg tilbake fordi dine følelser har endret seg. & # 8220;

Selv om du vet at partneren din virkelig elsker deg og at din angst kommer fra innsiden, kan du hjelpe deg med å involvere din partner.

Du kan forklare hva du tenker og hvordan prøver du å møte det. Deres forsikring kan ikke helt lindre din angst, men det vil nok ikke skade.

Også, åpne opp og være sårbar kan styrke lenken du allerede har.

Unngå å handle basert på dine følelser

Føler seg engstelig for forholdet ditt eller for partneren din, kan noen ganger ønske du vil prøve alt er bra.

Det er naturlig å ønske å berolige, men motstå alle «8217; impuls for å finne denne testen i unødvendige eller skadelige måter.

Vær oppmerksom på forskjellen mellom din vanlige oppførsel og impulsive handlinger. Sende tekstmeldinger kan regelmessig være normal i forholdet ditt og opprettholde en konstant samtale kan hjelpe deg med å styrke din tilkoblingssans. Men send flere meldinger til en & # 8217; nå spør partneren din der den er og hva han gjør, når du vet at han kommer ut med venner, kan føre til konflikter.

Når du føler disse impulser, prøv å distrahere deg selv med et dypt pust, en tur eller jogging eller en rask telefonsamtale til en intim venn.

Snakk med en terapeut

Hvis du har problemer med å håndtere alene l & # 8217; relasjonell angst, snakker med en terapeut, kan hjelpe deg med å bli litt «8216; av klarhet. Det er også en fin måte å lære å håndtere effekten av # 8217; forholdsangst.

For forholdsangst, kan en terapeut som jobber med par, være spesielt nyttige.

De kan hjelpe deg begge:

  • Forstå dine følelser og andre følelser og underliggende behov
  • Lytt til gjensidige erfaringer uten dømmekraft eller forsvar
  • Vis at du bryr deg på måter som demper eller roer # 8217; angst

Det må ikke engang være en langsiktig ting. En 2017 Studio antyder at selv en enkelt terapi økt kan hjelpe par ansikt forholdsangst.

Bekymret for kostnaden? Vår økonomiske terapi guide kan hjelpe.

Bunnlinjen

Ingen forhold er sikkert og kan være vanskelig å godta.

Du kan ikke være i stand til å unngå alle forholdsangst, men det er ting du kan gjøre for å berolige de kontinuerlige spørsmålene og bruke mer tid til å faktisk nyte det du har med partneren din.

Crystal Raypole har allerede jobbet som forfatter og utgiver for Goodtherapy. Hans interesseområder inkluderer asiatiske språk og litteratur, japansk oversettelse, mat, naturvitenskap, sexitiv positivitet og mental helse. Spesielt er han forpliktet til å bidra til å redusere stigmaet om psykiske problemer.