7 ting jeg lærte under min første uke med intuitiv strømforsyning

Helse og velvære berører hver av oss annerledes. Dette er en persons historie.

Jeg er et kronisk kosthold.

Jeg begynte å begrense kaloriinntaket mitt til middelskolen, og siden da fulgte jeg en slags diett. Jeg prøvde lave karbohydrat dietter, kalori telling, makro overvåking, keto og hele 30. Jeg forpliktet meg til å øke min fysiske aktivitet og å spise mindre ganger enn det kan telle.

Etter nesten to tiår med fundamentalt kontinuerlige restriksjoner, lærte jeg at nesten alltid gjenoppretter vekten. Kostholdet skaper også mye negativitet i mitt liv, og ødelegger mitt forhold til kroppen min og maten.

Jeg føler meg engstelig om kroppen min og for det jeg spiser. Jeg finner ofte meg selv å spise for mye når du er presentert matvarer & # 8220; off-limits & # 8221; og jeg føler meg skyldig i dette for ofte.

Jeg er kjent med den intuitive spising for en PO & # 8216; av tid, men det var bare da jeg begynte å følge en registrert dietitian på sosiale medier som er en supporter av praksisen, innså jeg at han kunne hjelpe meg å bevege seg bort fra kulturen av dietten.

L & # 8217; Intuitiv fôring gir en struktur for en følelsesmessig og fysisk sunn livsstil ved å be folk om å lytte til kroppen mens han tar beslutninger om hva du skal spise og hvor mye. Selv om den intuitive spising er basert på å lage personlige valg på mat, er det litt og mer komplisert enn å spise hva du vil.

Intuitiv spising kjører også for kroppens mangfoldsaksept, spising basert på signaler fra kroppen i stedet for på diettkultur og morsom bevegelse i stedet for for vekttap.

På deres nettside, grunnleggerne av praksisordningen Ti ledende prinsipper for intuitiv spising som bidrar til å kaste lys på sin livsstil. Her er en oversikt:

  • Bryter med dietten med bevisstheten om at år med følgende diettkultur krever tid til å korrigere. Dette betyr ingen kalori telling og ingen avgrenser mat. Det betyr også at du har tillatelse til å spise det du vil ha.
  • Spis når du er sulten og stopp når du er satiated. Stol på kroppen din og signaler som sender deg i stedet for å stole på eksterne signaler som kalori telling for å fortelle deg å slutte å spise.
  • Spis for tilfredshet. Fra verdi til mat som har en god smak, i stedet for ved lavt kalori eller lav karbohydratmat.
  • Ærer dine følelser. Hvis maten har blitt brukt til å dekke, undertrykke eller trøste vanskelige følelser, er det på tide å la ubehaget av de følelsene og konsentrere seg om bruk av mat til de formålene som tilbys: næring og tilfredshet.
  • Flytte fordi det gjør at du føler deg bra og gir deg glede, ikke som en formel for å forbrenne kalorier eller gjøre det fint å spise hyperflorøse matvarer.
  • Følg forsiktig de grunnleggende ernæringsmessige retningslinjene, som å spise flere grønnsaker og spise hele korn.

Alt jeg har lært i 10 dager med intuitiv kraft

Jeg engasjert i 10 dager for å øve intuitiv å spise med håp om at denne praksisen ble en del av resten av livet mitt. Her er en titt på alt jeg lærte i løpet av min tid med den intuitive spising og hvordan jeg håper å gå videre.

1. Jeg elsker ris

Jeg er en tidligere ketogen diett og ris var avgrenser for meg flere ganger i mitt liv. Ikke nå lenger!

Alle & # 8217; lunsjtid på denne utfordringen, ønsket jeg en bolle med ris lastet med sauteed grønnsaker, et stekt egg og soyasaus. Da den andre dagen kom, ønsket jeg det igjen. I løpet av alle 10 dagene med intuitiv kraft, var jeg litt og # 8216; fast på noen matvarer som var utenfor grenser, og det var ærlig veldig morsomt å følge de begjærene uten skyld. Jeg er ikke sikker på at dette skyldes det faktum at kroppen min virkelig ønsket ris, eller hvis dette var en bivirkning av så mange restriksjoner i fortiden.

2. Å spise god mat er morsom

En hyggelig overraskelse av dagene tre og fire var mitt ønske om noen matvarer som normalt ble med på kostholdet. C & # 8217; er et bestemt pulverisert sjokoladeprotein som jeg elsker, men jeg har alltid tatt med i en matplan for en diett. Etter noen dager tilbrakte han å leve et kostholdsliv, jeg fant meg selv ønsket en smoothie fordi han hørtes bra ut, ikke fordi han var en del av mitt matprogram.

Det viktigste av en «delikat fôring er at det ikke betyr å fjerne andre matvarer, alle» 8217;. Du kan lage daglige mat valg som tilfredsstiller og får deg til å føle deg bra uten å være ekstremt restriktiv om andre matvarer.

3. Mine sultesignaler er en katastrofe

Den andre dagen har en ting blitt veldig klart: år med restriksjoner etterfulgt av overdreven overbærenhet og overskudd av mat har helt hevet mine sultesignaler. Å spise maten jeg liker var moro, men å vite da jeg var veldig sulten, og da jeg var fornøyd, var det utrolig utfordrende for alle 10 dager.

Noen dager pleide jeg å spise og jeg skjønte at ti minutter senere var jeg fortsatt sulten. Andre dager skjønte jeg ikke at han spiste for mye til det var for sent, og jeg følte meg ulykkelig. Jeg tror dette er en læringsprosess, så jeg fortsatte å prøve å være snill mot meg selv. Jeg velger å tro at jeg med tiden lærer å høre på kroppen min og mate det godt.

4. Jeg er ikke klar for kroppen aksept

Dette kan være den vanskeligste leksjonen jeg lærer under denne erfaringen med intuitiv spising. Selv om jeg kan se verdien av å akseptere kroppen min så com & # 8217, er det ennå ikke synkende for meg. Hvis jeg må være helt ærlig, vil jeg fortsatt være tynn.

Den femte dagen, prøvde jeg en betydelig mengde angst for ikke å veie, og jeg måtte gå opp til skalaen før han fortsatte med resten av dagen. Jeg håper at med tiden vil en bestemt dimensjon være mindre prioritet for meg.

Den sjette dagen, jeg brukte tid på å skrive i dagboken min, hva jeg føler for folkene jeg er i nærheten, merker det det jeg setter pris på dem, har ingenting å gjøre med sin størrelse. Mitt håp er at jeg snart vil lære å prøve det samme mot meg.

5. Spesielle dager utløser FA

I løpet av dette 10-dagers eksperimentet feiret jeg min jubileum med min mann og jeg gjorde en weekend tur med familien min. Det var ikke en overraskelse for meg å føle meg veldig sårbar og engstelig for mat i disse spesielle dagene.

Tidligere har feiring alltid ment å denoming noen mat og # 8220; spesiell & # 8221; og føl deg ulykkelig eller hengi seg til spesielle matvarer og føl deg skyldig.

Naviger spesielle dager på intuitiv spising var ikke lett. Faktisk gikk det virkelig galt. Jeg fortsatt overdrevet og følte seg skyldig i hva jeg spiste da alt ble sagt og gjort.

Jeg tror dette er en av de tingene som vil ta tid til å forstå. Det er håpet at når jeg virkelig lykkes med å gi meg ubetinget tillatelse til å spise, vil disse dager føle seg mindre angst.

6. jeg kjeder meg

Ettermiddager blir ofte et øyeblikk av snacks uten hjerne. Forplikte meg til å spise bare når jeg er sulten, mente at jeg holdt merke til at jeg kjeder meg og bare om ettermiddagen. Barna mine sov eller passerte tid foran skjermen og følte at jeg vandret rundt huset på jakt etter noe å gjøre.

Jeg tror løsningen på dette er todelt. Jeg tror jeg trenger å lære å føle meg mer rolig i å ikke fylle hvert øyeblikk av moro, men jeg tror også at du ikke hadde gjort en god jobb med å finne tid for hyggelige og tilfredsstillende aktiviteter. Jeg jobber for å samle en bok oftere, lytte til podcaster og skrive for moro i disse pausene i ettermiddagen min.

7. Dette vil ta tid og kanskje også terapi

I dagene ni og ti, var det ganske tydelig at dette eksperimentet var bare toppen av # 8217; Iceberg. Nesten 20 år forankret i kulturen i kostholdet kan ikke slettes fra 10 dager med intuitiv fôring, og for meg er det greit.

Jeg er også åpen All & # 8217; ideen om at jeg ikke kunne gjøre det alene. Det var en terapeut å nevne meg først for å spise intuitivt, og jeg kunne besøke denne ideen med henne i fremtiden. Samlet sett er jeg forberedt slik at dette krever mye arbeid og helbredelse fra meg, men for meg er det verdt å befri meg fra diettens Hamster-hjul.

Mary er en forfatter som bor i Midtvesten med sin mann og tre barn. Skriver om foreldre, relasjoner og helse. Du kan finne den på Twitter.