Yoga og skader

Du kan tenke deg om to ganger før du prøver hunden ned.

Yoga som treningsform er kanskje ikke så trygt som tidligere antatt.

TIL nylig studie publisert i Journal of Bodywork and Movement Therapies fant at yoga forårsaker muskel- og skjelettsmerter hos 10 % av menneskene og forverrer 21 % av eksisterende skader.

«Studien fant at mesteparten av den «nye» yogasmerten var i de øvre lemmer [skuldre, albuer, håndledd, hender] sannsynligvis på grunn av nedadgående hunder og lignende stillinger som legger vekt på de øvre lemmer, sier Evangelos Pappas, PhD, en advokatfullmektig. professor i muskel- og skjelettfysioterapi ved University of Sydney i Australia og hovedetterforsker på studien, sa i en pressemelding.

«Når det gjelder alvorlighetsgrad, var mer enn en tredjedel av yogasmertetilfellene alvorlige nok til å forhindre yogadeltakelse og varte i mer enn tre måneder,» la han til.

Les mer: Yoga kan hjelpe jenter som har vært gjennom traumer

Et ettårig studium

Forskere intervjuet totalt 354 personer som tok minst én yogatime fra ett av to yogastudioer i New York. Omtrent 95 % av deltakerne var kvinner og var i gjennomsnitt 45 år.

Hver deltaker fylte ut et spørreskjema i begynnelsen av studien som beskriver muskel- og skjelettsmerter i detalj.

Etter et år tok forskerne deretter kontakt med deltakerne for å vurdere effekten av yoga på muskel-, bein- og leddsmerter.

Nesten 87 % av deltakerne rapporterte smerte i løpet av et år, og mer enn 10 % sa at yoga forårsaket smerte i hånden, håndleddet, skulderen eller albuen.

«Dette er ikke bare dårlige nyheter, men 74% av studiedeltakerne rapporterte at eksisterende smerte ble forbedret av yoga, og fremhever det komplekse forholdet mellom muskel- og skjelettsmerter og yogapraksis,» sa Pappas.

Den 5000 år gamle yogapraksisen har vunnet popularitet i USA de siste årene.

TIL 2016 studie utført av Yoga Alliance og Yoga Journal fant at antallet mennesker som praktiserer yoga i USA har vokst til å overstige 36 millioner i 2016. I tillegg sa 28 % av amerikanerne at de deltok på en yogatime på et tidspunkt i livet .

Les mer: Hot yoga er kanskje ikke bra for deg

Akkurat som de andre øvelsene

Staffan Elgelid, PhD, yogaterapeut og førsteamanuensis i fysioterapi ved Nazareth College i Rochester, NY, sa yoga har samme risiko som andre former for trening.

«Hvis du tar den samme gruppen mennesker og starter dem med et program med løping, svømming, løfting eller annen form for trening, tror jeg skadefrekvensen vil være lik eller høyere. Det store problemet er at yoga hevder å være trygg, sa Elgelid til Healthline.

«Jeg tror en av grunnene til at vi ser flere som klager over smerte er at flere og flere mennesker henvender seg til yoga for smerteproblemer som ikke har blitt løst med allopatisk medisin,» la han til. «Et stort problem er at mange … yogalærere ikke lar klientene sine fylle ut et sykehistorieskjema, så læreren aner ikke om studenten har muskel- og skjelettproblemer eller ikke, og kan derfor ikke endre praksisen deretter.»

Les mer: Yoga for høyt blodtrykk

Gjør yoga trygg

Elgelid foreslår at alle som har tenkt å starte yoga av medisinske eller muskel-skjelettmessige grunner, å starte med privattimer for å lære hvordan de kan tilpasse øvelsene for sine egne behov.

Dette er en visjon forsterket av American Academy of Orthopedic Surgeons (AAOS).

«Yoga anses som trygt når det gjøres med selvtillit,» sa Dr. Jennifer M til Healthline. Weiss, ortopedisk kirurg og AAOS-talsperson.

Weiss sa at det er flere skritt folk kan ta for å sikre at de praktiserer yoga trygt.

«Hvis du er begrenset, gå ikke lenger og be om endringer. Snakk med læreren din før timen for å forstå endringene. Hvis noe ikke stemmer, stopp. Enhver yogastilling kan erstattes med en komfortabel hvilestilling som gir deg muligheten til å stoppe og puste, sa han.

Rachel Krentzman er fysioterapeut og yogainstruktør basert i San Diego og har brukt yoga i kombinasjon med fysioterapi i mer enn 15 år. Han sier det er avgjørende å finne en god yogainstruktør.

«Elevene bør spørre om opplæringen til yogalærerne de velger og sørge for at de praktiserer en yogastil som passer deres fysiske tilstand,» sa hun til Healthline.

Sekund Mayo Clinic, yoga anses som «trygt for de fleste friske mennesker under veiledning av en kvalifisert instruktør».

Når det praktiseres riktig, inkluderer fordelene med yoga å redusere stress, forbedre kondisjon og håndtere kroniske tilstander.

«Nøkkelen er å finne en lærer som har god arbeidskunnskap om kroppen, skadehåndtering og forebygging, samt riktig justering i yogastillinger,» sa Krentzman.