Yoga for KOL: Fordeler, teknikker og mer

KOL, eller kronisk obstruktiv lungesykdom, er et sett med progressive lungesykdommer som kronisk bronkitt og andre lungeykdommer.

Yoga er en «8217; utmerket form for trening for alle lider av KOL. Er lav innvirkning og kan bidra til å forbedre din følelsesmessige og fysiske helse.

Fordelene med yoga praksis kan inkludere:

  • Senking av blodtrykk
  • Større avslapning og selvtillit
  • Reduksjon av stress og # 8217; angst
  • Forbedret fitness

De Nasjonalt senter for tilleggsmedisin og alternativ Beskriver yoga som en og # 8220; Mind-Body Practice & # 8221;. Selv om røttene faller i østfilosofien, trenger du ikke åndelig eller religiøs tro for å delta i et kurs. Yoga vil hjelpe deg å holde deg i form, fleksibel og avslappet.

Mange kurs tilbys for personer med diagnostisert patologier. De fleste leksjoner fokuserer ikke på de åndelige elementene i yoga praksis. Hvis du tror at du vil dra nytte av den åndelige siden av yoga, er dette også bra. Det viktigste er å finne en form for yoga som fungerer for deg.

Utøvelsen av yoga består av to viktige deler: fysiske stillinger, kjent som asana og puste teknikker, kjent som pranayama. Meditasjon og avslapning er også grunnleggende deler av den vanlige praksisen av yoga.

Fysiske stillinger

L’utførelse av fysiske yoga stillinger, eller asana, kan bidra til å forbedre det generelle nivået av fysisk form av kroppen din, inkludert:

  • Behandlingsområde
  • likevekt
  • fleksibilitet
  • makt

L’utførelse av disse stillingene kan hjelpe deg med å øke energinivået ditt og frigjøre ditt sinn fra bekymringer.

Puste teknikker

Pusteteknikkene, eller Pranayama, hjelper deg med å pusse pusten og lære deg hvordan du bruker lungene mer komplette, viktige praksiser for personer med KOL. Kjør pusteøvelser mens du holder en asana og separat som en praktisk av autonome pustet.

Yoga fordeler for folk med KOL

Yoga leksjoner for folk med COPD tilbyr en modifisert form for yoga, så ikke bekymre deg for å måtte kontakte kroppen din i en rekke kompliserte poser. De er opprettet å tenke på helsebehovene til folk med KOL i tankene og bør gi deg en delikat, enkel og effektiv måte å håndtere helsen din og din følelsesmessige velvære.

Stretching og delikate bøyningsøvelser bidrar til å forbedre fysisk form og fleksibilitet, mens pusteøvelser gir deg verktøy for å håndtere noen dyspnéangrep. Teknikkene du lærer bør også være ganske enkelt å kunne øve seg hjemme.

En enkel måte å trene på

Yoga inneholder en rekke øvelser som utføres eller sitter og hovedsakelig stasjonær. Asanas oppfordrer fleksibiliteten og samtidig utvikler fysisk styrke, noe som bidrar til å øke toleransen alle «8217; trening.

Forbedrede pusteteknikker

Pranayama puste teknikker kan hjelpe deg med å håndtere symptomer på kortpustethet ved å styrke respiratoriske muskler.

Avslappingsteknikker for å håndtere stress og # 8217; angst

Yoga oppfordrer dyp avslapning gjennom å puste og meditasjonsteknikker. Dette bidrar til å lindre stress og spenning.

Sosial interaksjon

En yoga leksjon for folk med COPD tilbyr en morsom og sosial aktivitet og gir deg også muligheten til å forholde seg til andre mennesker med samme tilstand. Også å bruke tid regelmessig med andre mennesker kan hjelpe deg med å forbedre ditt generelle humør og redusere følelsen av isolasjon.

En hjelp til å slutte å røyke

American Lunge Association antyder at yoga praksis kan også bidra til å lindre stress symptomer relatert til røykeslutt.

Asana Yoga for KOL

Rådfør deg alltid med legen din for å få L’autorisasjon før du praktiserer noen form for trening. Kontroller at yoga-læreren din er fullt kvalifisert, og som inkluderer dine behov som en person med KOL.

En god yoga lærer vil vise deg hvordan du puster riktig for å forbedre yoga praksis. Følgende yoga-stillinger kan hjelpe deg med å bygge styrke og opprettholde fleksibilitet for COPD:

Mountain Pose Stående

Denne enkle posen krever å stå for å åpne brystet. Armene dine kan heves. eller venstre ved din side.

Bøyer alle’tilbake stående

Denne plasseringen bidrar også til å åpne thorax-musklene, men må være nøye praktisert for å unngå muskelmasse og kortpustethet.

Bøyer fremover fra å sitte

Disse posene bidrar til å styrke åndedrettssystemet ditt.

Sidefoldinger som står

Disse kurvene vil bidra til å styrke membranen samtidig som de forbedrer fleksibiliteten til thoracic buret.

Det er mange andre asanas som kan endres for å hjelpe deg med å utvikle styrke og fleksibilitet, spesielt for å hjelpe din KOL. Det er viktig at du lærer yoga fra en kvalifisert og anerkjent profesjonell.

Yoga puste for KOL

Yogi tror at en korrekt pusting fører mer oksygen i blodet og bidrar til å kontrollere den vitale energien, som igjen bidrar til å roe sinnet.

Puster med ruffled lepper og puste med membran er to teknikker som har røtter i yoga. De blir ofte lært til folk med KOL som en del av deres lungerehabiliteringsprogram.

A’annen pusteteknikk som er nyttig for personer med KOL, er magepusten. Teknikken er som følger:

  • Inhalerer, la magen ekspandere.
  • Mens du exhaling, bidrar jeg til mage muskler, presser magen mot innsiden.
  • Konsentrert på sammentrekningen av underlivet og ribben mens du exhalerer. Dette bidrar til å øke membranen, slik at lungene er helt tomme og dermed forbedrer dybden av pusten.
  • Sikkerhetstips

    Yoga er generelt trygt, men sørg for at du tar disse forholdsregler bare for å være trygge.

    Spør legen din først

    Rådfør deg med legen din før du går på et hvilket som helst treningsprogram. Spør legen din informasjon om Yoga kurs for COPD i ditt område.

    Sjekk lærerens legitimasjon

    Kontroller legitimasjonene til en hvilken som helst yoga lærer før du starter leksjonene. Pass på at du informerer deg om din tilstand og dine helsebehov.

    Unngå visse poser

    Unngå yoga posisjoner som begrenser pusten ved å trykke på membranen, for eksempel barnposisjon eller # 8217; plog. Kontakt en yoga ekspert på råd om hvilke asanas passer for folk med KOL.

    Hold innhalighetene i nærheten

    Pass på at du holder inhalatorer eller # 8217; oksygen på fingertuppene når du trener yoga eller noen form for trening.

    Stopp hvis du er kort pust

    Stopp umiddelbart l’Øvelse hvis du føler kortpustethet under yoga praksis. Bruk medisinene dine og hvile til du føler deg god nok til å begynne over.

    Hvilke eksperter sier

    Et 2012 studio publisert i American Journal of Therapeutics På effekten av yoga for personer med COPD fulgte 33 pasienter med dokumenterte COPD-tilfeller. Folk ble lært yoga stillinger, puste- og meditasjonsøvelser fra en sertifisert yoga terapeut for A’nå tre ganger i uken, i en varighet på seks uker. Folk har rapportert en generell forbedring av livskvaliteten og testene har vist at lungefunksjonen har forbedret kortsiktig.

    Spørsmål:

    Hva er de andre typene fysisk aktivitet som folk med KOL burde gjøre?

    TIL:

    De med KOL kan generelt engasjere seg uten begrensninger i vanlig strekk, gå, stasjonære elliptiske treningsøkter, i # 8217; kroppsoverskridende treningsøkt og # 8217; klatring på trappen. Avhengig av alvorlighetsgraden av KOL og nivået på fysisk form, kan de også være i stand til å innlemme andre øvelser som jogging, sykling og ikke-kontaktsport. Rådfør deg alltid med legen din før du starter nye øvelser.

    Natalie Butler, Rd, Ldanswers representerer meninger fra våre legereksperter. Alt innhold er strengt informativt og bør ikke betraktes som et medisinsk rådgivning.