Vitamin D, mødre og babyer

Vitamin D har blitt utpekt som et uunnværlig vitamin de siste årene ettersom studier har vist at mange amerikanere mangler.

Vitamin d det er viktig siden det kan hjelpe med kalsiumabsorpsjon og har roller i blant annet immunfunksjon og cellevekst. Mens vitaminet finnes i enkelte matvarer og kan fås via ultrafiolett lys, har nesten 50 % av verdens befolkning utilstrekkelige nivåer, iht en studie fra 2012.

Men det kan være vanskelig å finne ut hva den riktige mengden vitamin D er for små barn, gravide og andre.

Denne måneden belyser tre studier mer når gravide og barn bør ta vitamintilskudd og hva den ideelle mengden er.

Vitamin D kan redusere hvesing hos noen premature babyer

De første studie ble publisert i Journal of the American Medical Association (JAMA), og ledet av en forsker fra Rainbow Babies University Hospital & Barnesykehuset. Teamet fant at babyer født mellom 28 og 36 uker av svangerskapet som tok et daglig vitamin D-tilskudd hadde lavere risiko for hvesing.

Når afroamerikanske babyer kommer for tidlig, har de en høyere risiko for tilbakevendende hvesing. Det er også en risikofaktor for å utvikle astma senere.

Dr Anna Maria Hibbs, hovedforfatter og neonatolog i avdelingen for neonatologi og perinatal medisin ved Rainbow Babies University Hospitals & Barnesykehuset, uttalte at tilskudd med 400 internasjonale enheter (IE) vitamin D per dag opp til seks måneders alder kan redusere muligheten for at barnet vil oppleve tilbakevendende hvesing.

«Foreldre må vite at afroamerikanske premature spedbarn har høy risiko for hvesing i spedbarnsalderen,» sa Hibbs. «Jeg håper denne studien vil fremheve byrden med hvesing som premature babyer opplever og viktigheten av å målrette intervensjoner som kan redusere denne byrden.».

I eksperimentet studerte Hibbs 300 afroamerikanske spedbarn født premature mellom 2013 og 2016. Babyer fikk et multivitamin inntil de konsumerte 200 IE per dag av vitamin D fra formel eller forsterkende tilsatt morsmelk.

Etter å ha mottatt minst 200 IE per dag fra kosten, fikk de 400 IE vitamin D per dag eller placebo opp til seks måneders alder. Spedbarn som ammes fikk utelukkende et multivitamin med 400 IE per dag. Totalt fullførte 277 barn rettssaken.

Av dem, 31.1 % av barna som fikk vitamin D-tilskudd opplevde tilbakevendende hvesing, mens 41.8 % av barna i kosttilskuddsgruppen gjorde det samme.

Mer vitamin D er ikke alltid bedre for babyer

TIL andre studie i JAMA Pediatrics fant at å ta en høyere dose vitamin D ikke øker beinstyrken eller reduserer forekomsten av infeksjoner hos nyfødte.

I studien ble 975 barn i Finland delt inn i to grupper. Den ene gruppen tok 400 IE vitamin D per dag og den andre tok 1200 IE vitamin D per dag.

Siden det ikke har vært en signifikant endring i beinstyrke eller i forekomst av infeksjoner, uttaler forfatterne at inntaket på 400 IE per dag er tilstrekkelig for å opprettholde vitamin D-nivået hos barn under to år.

Vitamin D-inntak for mødre

Men hvor mye vitamin D bør gravide ta? Det var temaet for tredje studie, som også ble publisert i JAMA Pediatrics.

Da forskerne gjennomførte en metaanalyse av 24 kliniske studier som involverte 5405 deltakere, fant de at kvinner som tok opptil 2000 IE vitamin D hver dag hadde 55 % lavere sjanse for å få en undervektig baby.

Disse kvinnene hadde også 65 % lavere sjanse for at babyen ville dø før eller like etter fødselen.

I relaterte nyheter, en studie publisert i The Lancet Diabetes & Endokrinologi, forskerne i National Institutes of Health fant at blant kvinner som planlegger å bli gravide etter en svangerskapsavbrudd, hadde de som hadde tilstrekkelige nivåer av vitamin D større sannsynlighet for å bli gravide og få en levende fødsel enn kvinner med utilstrekkelige nivåer av vitaminet.

Vitamin D: hva mødre og babyer bør ta

Pegah Jalali, RDN, en registrert kostholdsekspert fra New York City, sa at det har vært mye feilinformasjon om vitamin D det siste tiåret.

«De fleste kvinner har sannsynligvis mangel før graviditet, så de vil kreve mer enn de anbefalte mengder eller mengder gitt i prenatale vitaminer,» sa hun til Healthline.

Anbefalt dagpenger for voksne kvinner er det 600 IE per dag.

De fleste kvinner, og leger for den saks skyld, tenker fortsatt på vitamin D utelukkende som bare relatert til bein, sa Bruce Hollis, PhD, professor ved Medical University of South Carolina.

Hans 2012 studie annonserte fordelene med at kvinner tar 4000 IE per dag, noe American Pregnancy Association fremmer.

«Sannheten er at vitamin D i forhold til graviditet har en innvirkning på mange biologiske systemer. Det vil forhindre fødselskomplikasjoner som svangerskapsforgiftning, prematur fødsel og svangerskapsdiabetes. Det vil også forhindre utvikling av astma hos det eldre spedbarnet, sa Hollis til Healthline. «I tillegg til dette vil det sannsynligvis også hjelpe hjernens utvikling og forhindre autisme, samt beskyttelse mot multippel sklerose senere i livet.».

I hennes praksis får alle kvinner beskjed om å ta 4000 IE per dag under graviditet og 6000 IE per dag mens de ammer. Som et resultat trenger ikke ammende babyer å ta et ekstra supplement, bemerket hun.

American Academy of Pediatrics anbefaler at ammede og delvis ammede babyer får 400 IE per dag av vitamin D til de ikke lenger har morsmelk.

Elizabeth Shaw, en registrert kostholdsekspert fra San Diego, forklarte at selv morsmelk ikke kan gi alt.

«Mens morsmelk er gullstandarden for å mate babyen din, mangler den tilstrekkelig vitamin D til å mate babyen din som trenger 400 IE per dag,» sa Shaw til Healthline.

Tilpass vitamin D-tilskuddet ditt.

Eksperter er enige om at prenatale vitaminer ikke gir kvinner nok vitamin D, så det er nøkkelen å kjenne til nivåene dine og deretter supplere etter behov.

Men å kjenne nivåene dine betyr også å sørge for at folk ikke får for mye D-vitamin.

«Nåværende prenatale vitaminer, som inneholder 400 IE vitamin D, er ikke i nærheten av det sanne vitamin D-behovet til gravide eller ammende kvinner,» sa Hollis. «Hvis alle kvinner bare tar ett prenatalt vitamin, er deres D-vitaminbehov ikke i nærheten dekket.

Lyssie Lakatos og Tammy Lakatos Shames, registrerte kostholdseksperter fra New York, sa at det å ha en erfaren lege som overvåker blodnivået er nøkkelen til å sikre at kroppen din har nok vitamin D.

«Vi tror å spille på den tryggere siden og kontrollere blodnivået er veien å gå i stedet for blindt å integrere. Du vet aldri hvordan noen metaboliserer vitamin D, hvis de får i seg mye av det fra kostholdet, sa de til Healthline.

De påpekte at for mye vitamin D også kan være skadelig.

«Å ta høye doser vitamintilskudd tidligere har noen ganger vist seg problematisk. For mye vitamin D kan forårsake skade på hjertet, blodårene og nyrene, la de til.

Stephanie McKercher, en registrert kostholdsekspert i Colorado, gjentok denne advarselen mot kvinner som tar for mye vitamin D.

«Noen kvinner er kanskje ikke klar over at vitamin D faktisk kan være giftig i store mengder, så det er viktig å bli testet før du starter et høydose vitamin D-tilskudd,» sa hun.