Vitamin D-mangel og hårtap: Hva er forbindelsen?

Beskrivelse

Vitamin D er et viktig essensielt næringsstoff for vår helse. Øke immuniteten, holder beinene sterk og sunn hud, stimulerer cellevekst og bidrar til å skape nye hårsekk. Absorber vitamin D hovedsakelig gjennom soleksponeringen, men du kan ta kosttilskudd og spise visse matvarer for å øke rekruttering av næringsstoffet.

En serie symptomer, som hårtap, kan oppstå når kroppen din mangler anbefalt mengde vitamin D. Vitamin D-mangelen har blitt koblet til # 8217; alopecia, også kjent som skallethet, og En rekke andre helsemessige forhold. Disse inkluderer bein mykning, lav bein tetthet, artrose, hjerte sykdommer og kreft.

Anbefalte doser av vitamin D.

Hans Anbefalt å ta minst 600 UI (internasjonale enheter) & # 8211; eller 15 mikrogram (MCG) & # 8211; vitamin D en dag som starter fra # 8217; alder av 1. Barn under 1 åringer bør få 400 UI av vitamin D. For folk over en alder av 70, L’Anbefalt rekruttering Hopp over 800 UI (eller 20 mcg). Hvis du er bekymret for vitamin D inntaket, spør legen din om å sjekke vitamin D-nivåene dine. Når du får den anbefalte daglige mengden vitamin D, er du i stand til å opprettholde hårvekst, beinhelse og normal kalsiumforringelse.

Vitamin D-mangel forårsaker hårtap?

Forskning & # 8211; Undersøkelser Viser at mangelen på vitamin D i kroppen kan føre til hårtap. En rolle som vitamin D stimulerer de gamle og nye hårsekkene. Når ikke C’det er ganske vitamin D i systemet, kan den nye hårveksten bli stunted.

Vitamin D-mangelen har vært tilkoblet Alle’Alopecia, den autoimmune tilstanden som forårsaker skallet patcher på hodebunnen og på andre områder av kroppen. Både menn og kvinner kan oppleve l’alopecia. En annen studie Han oppdaget at kvinner i alderen 18 og 45 år som led av alopecia eller andre typer hårtap hadde lave nivåer av vitamin D.

Årsakene til at utilstrekkelige nivåer av vitamin D inkluderer å bruke mer tid hjemme, ha mye solkrem og ikke spise næringsstoffer rike matvarer.

Former for vitamin D

Vitamin D Supplements.

Multivitamin inneholder vanligvis bare 400 μl vitamin D, som er under den anbefalte daglige godtgjørelsen. Du bør også motta en PO & # 8216; vitamin D i kostholdet ditt. Legen kan kontrollere blodnivået av vitamin D og bestemme dosen av integrasjon. Hvis nivåene er svært lave, kan legen anbefale høye reseptbelagte doser. Pass på at du tar supplementet under måltider, slik at kroppen din kan absorbere liposolubile vitaminet riktig. Breastfed barn De mottar sine næringsstoffer gjennom morsmelk. Hvis en mor ammer ikke har en tilstrekkelig mengde vitamin D i hans diett, vil hans barn trolig trenge et vitamin D-supplement.

solenergi eksponering

De fleste mottar det meste av sitt eget vitamin D fra å baske i solen. Ikke pass nok tid i solen eller bruk for mye solkrem begrenser din eksponering, noe som kan føre til et vitamin D underskudd. Hvis du kan, ta en 15 minutters kjøretur i nabolaget ditt på en solrik dag. C’Det er en god balanse mellom å beskytte huden vår fra # 8217; soleksponering og absorbere vitamin D. Hvis du ikke kan stå i solen i lang tid, prøv å bruke litt tid i et vindu der sollyset skinner.

Mat med vitamin D

Spis et sunt mat diett som naturlig inneholder eller forsterket med vitamin D kan forbedre nivåene dine. Noen matvarer er naturlig rike på næringsstoffer. Laks, makrell og annen fettfisk, fiskeleveroljer og animalsk fett er gode kilder. Faktisk gir en spiseskje torskeleverolje 340 prosent av din daglige verdi av vitamin D.. Men du kan også spise fortified matvarer med vitamin D, som noen frokostblandinger, melk og juice d’oransje. Vegan og vegetariske dietter har imidlertid en tendens til å mangle nok vitamin D, så kosttilskudd kan være nødvendig hvis du følger denne livsstilen.

Outlook

Studier viser at vitamin D-reseptorer i stedet for næringsstoffet selv kan bidra til å produsere nye hårsekk og gjenopprette hårvekst. En studie fra 2014 publisert på molekylær endokrinologi funnet at håret vokser tilbake i musene to uker etter vitamin D-reseptorene i VDR null gnagere. Men vitenskapelig forskning er knappe hvor lenge det vil ta for hårgenvekst & # 8211; og hvis C’Det er en betydelig mengde hårgenvekst & # 8211; Etter å ha økt # 8217; vitamin D inntak og forbedrede nivåer. Anekdotiske tester, Det antyder imidlertid at håret kunne slutte å miste og regenerere på bare to måneder etter behandling.

Mangel på vitamin D kan føre til en serie symptomer, inkludert håravfall. Du kan begynne å øke næringsstoffene dine som bruker en’nå i tillegg til solen eller ta vitamin D-kosttilskudd, som du kan kjøpe til ditt supermarked eller lokalt apotek for $ 10 eller mindre. Men sørg for at du konsulterer legen din før de beste behandlingsmulighetene for hårtap forårsaket av vitamin D-mangel.