Vektøkning i første kvartal: Hvor normal er?

Del på Pinterest

Gratulerer, du er gravid! Sammen med hva du skal sette inn i listen over barn, hvordan å sette opp barnehagen og hvor du skal dra på barnehagen (jeg er bare joking, det er litt & # 8216; for tidlig for dette!), Mange mennesker vil vite hvor mye vekt de kan forvente å tjene i de neste 9 månedene.

Mens de fleste pounds vil vises deres utseende i løpet av det andre og Tredje kvartal, C’er en første vektøkning som vil finne sted i de første 12 ukene av graviditeten. I virkeligheten, i gjennomsnitt, tjener folk fra 1 til 4 pounds i første kvartal, men kan variere. La oss ta en titt på de involverte faktorene.

Hvor mye vekt jeg vil tjene i første kvartal?

Dette er et av de hyppigste spørsmålene for pasienter under sitt første jordmorbesøk, så forventer med legen sin og sier Jamie Lipeles, MD, gjør, ob-gyn og grunnlegger av Marina OB / GYN.

Til tross for det du kanskje har hørt, vokser ikke for mye i første kvartal, med standard anbefaling fra 1 til 4 pounds. Og i motsetning til andre og tredje kvartal (når kroppsmasseindeksen, eller BMI, kan være en viktigere faktor), sier lipelene at WEIGHT-vekten i løpet av de første 12 ukene er praktisk talt det samme for alle typer kropp.

Og hvis du er gravid med to tvillinger, sier lipelene at de samme retningslinjene gjelder for # 8217; vektøkning i første kvartal. Dette kan imidlertid endres i andre og tredje kvartal, siden tvilling graviditet vanligvis innebærer en større vektøkning.

Når det er sagt, er det anledninger når legen kan ha en annen anbefaling for de første 12 ukene. For pasienter med en BMI høyere enn 35, oppfordrer vi dem ofte til å holde vekten for hele første kvartal & # 8221; G. Thomas Ruiz, MD, Ob-Gyn På MemorialCare Orange Coast Medical Center.

Ikke bekymre deg for mye hvis du ikke tjener i første kvartal

Bruke mer tid til å stramme buksene og løsne dem i første kvartal? Du kan spørre om du mister eller holder vekten din er et rødt flagg.

Gode ​​nyheter? Ikke øk vekten i løpet av første kvartal betyr ikke at noe er galt. Faktisk er å miste noen få pund i første halvdel av graviditeten en vanlig hendelse (hei, morgen kvalme og mataversjon!).

Hvis du ikke hadde morgen kvalme, anses heldig. Den sporadiske kvalme og oppkast når som helst på dagen kan få deg til å holde vekten din eller miste noen kilo. Heldigvis forsvinner dette vanligvis i andre og tredje kvartal.

Fremspringende lepper til synet av din favorittfat av eggerøre og bacon er også vanlig i første kvartal. Joke Ofte med mine pasienter og jeg forteller dem at de kunne få matpriser i første kvartal, men da vil de kompensere for mye i andre og tredje kvartal, maten krever ut av deres karakter utenfor graviditeten & # 8221 ; sier lipeles.

Hvis du ser på oppkast eller aversjon mot mat, må du sørge for at du deler denne informasjonen med gynekologen din under dine rutinemessige besøk. Det er viktig å holde dem oppdatert, spesielt hvis du mister vekt. Vekttap betyr at kroppen er i en modus for utmattelse og er stresset, noe som fører til mangel på næringsstoffer » Glad gersh, md, Obstetrisk og gynekolog på Supplementary Medical Group of Irvin, hvorav det er grunnlegger og regissør.

«Heldigvis, et embryo kan fortsatt skaffe seg næringsstoffene som trengs for sin utvikling og vekst & # 8211; Mamma kan imidlertid miste en viktig magert kroppsmasse og støtte fett & # 8221; legger til gersh.

Og du må være forsiktig med å prøve et betydelig vekttap.

En av de vanligste årsakene til betydelig vekttap er den gravide hyperemesen, som er den mest alvorlige formen for kvalme og oppkast under graviditeten. Dette skjer i omtrent 3 prosent graviditeter og krever generelt behandling.

Risiko som kommer fra # 8217; økning i vekt enn legen anbefales

En av fordelene ved å være gravid, er å være i stand til å lettere å forlate mat mentaliteten. (Sannsynligvis bør vi alle forlate det, permanent.) Etter å ha sagt dette, er det viktig å være oppmerksom på sin egen vekt og hvordan den sammenligner med anbefalingene på Widen Gain, siden det øker for vekten, involverer risiko både for deg og for barnet, inkludert:

  • Vekt økning i barnet: Når moren øker i vekt, er det sannsynlig at barnet øker mer enn vanlig i mors livmor. Dette kan forårsake et større barn ved fødselen.
  • Diffektiv fødsel: Med en betydelig vektøkning fastslår lipelene at anatomien til leveringskanalen endres, noe som gir en vanskeligere og farlig vaginal fødsel.
  • Høyere risiko for graviditetsdiabetes: Den overvektige økningen, spesielt ALLE’Begynnelsen av graviditeten, kan være et tidlig tegn på svangerskapsdiabetes. Hvis du tjener mer enn du anbefalte i første kvartal, sier lipeles at jeg ikke er overrasket hvis legen din spør deg om en glukose-test før / nr. 8217; standardintervallet fra 27 til 29 uker.

Spis ekstra kalorier under graviditeten

Til tross for det gamle ordtaket & # 8220; Du spiser for to & # 8221;, det første kvartalet er ikke på tide å fylle opp med kalorier. Faktisk, med mindre legen fortalte deg annerledes, bør du holde pre-graviditetsforutsetningen.

Men med fremdriften av graviditet, anbefales en gradvis økning i kalorier. De Akademi for ernæring og dietetikk antyder en 2 200-serie til 2900 kalorier om dagen, avhengig av kroppsmasseindeksen før graviditeten. Dette tilsvarer følgende økning i kvartalet (USA L & # 8217, pre-graviditet antagelse som base):

  • Første kvartal: uten ekstra kalorier
  • Andre kvartal: Spiser mer 340 kalorier om dagen
  • Tredje kvartal: Spis mer 450 kalorier om dagen

Mat og fitness i første kvartal

De fleste av oss starter denne turen med store forhåpninger om sunn mat, gjør fysisk trening regelmessig og unngå noe med lengre levetid for vår graviditet.

Men da skjer livet.

Mellom arbeidsledelse, andre barn, sosiale forpliktelser og alle de turene på badet, finne tid & # 8211; og # 8217; Energi & # 8211; For å holde ditt graviditets treningsprogram eller forberede et måltid inspirert av kjendiser er noen ganger en ekte utfordring. Gode ​​nyheter? Du trenger ikke å gjøre det hver dag for å vokse et sunt menneske.

Så hva du bør sikte? Hvis du er klar, fortsett å gjøre det du gjorde før du blir gravid, så lenge du ikke blir hengende opp ned fra en trapeze. De fysiske aktivitetene som er gode valg i løpet av første kvartal, inkluderer:

  • Stående
  • jeg svømmer
  • jogge
  • Pedal
  • Motstandstrening
  • yoga

Etablere et mål å trene nesten hverdags uke eller minst 150 minutter hver uke. L & # 8217, viktig er å holde fast i det du vet. Det er på tide å starte maratonopplæringen, spesielt hvis du aldri har kjørt før.

Når det gjelder strømforsyningen, prøver å følge et balansert kosthold med en rekke matvarer. Dette inkluderer:

  • Helkorn
  • frukt
  • grønnsaker
  • Magert protein
  • Sunn fett
  • Lavfett Meieriprodukter som melk og yoghurt

Siden kroppen din ikke krever flere kalorier i løpet av første kvartal, # 8217; Målet er å spise som du normalt, forutsatt at det er næringsrik.

Generelle retningslinjer for graviditetens vekt

Selv om det ikke er noen to like graviditeter, er det noen generelle retningslinjer for å følge når det gjelder å øke vekten under alle tre kvartaler. De American College of obstetrikere og gynekologer (ACOG), sammen med Institutt for medisin (IOM), rangering av vektøkningen basert på vekten din til din første avtale.

Generelt, L’intervall for alle 9 måneder er mellom 11 og 40 pounds. De med mer vekt eller fedme kan trenge å tjene mindre, mens de med mindre vekt må øke mer. Mer spesifikt anbefaler ACOG og IOM følgende intervaller:

  • BMI mindre enn 18.5: ca 28-40 pounds
  • BMI på 18.5-24.9: ca 25-35 pounds
  • BMI på 25-29.9: ca 15-25 pounds
  • BMI 30 og større: ca 11-20 pounds

For tvilling graviditet, L’OIM anbefaler en total vektøkning fra 37 til 54 pounds.

Å få en bedre ide om hvor mange som forblir i det indre av dette intervallet, Sentre for kontroll og forebygging av sykdommer (CDC) har analysert dataene i forskjellige studier. Han bemerket at 21% tjente mindre enn de anbefalte beløpene, mens 47% tjente mer enn anbefalt mengde.

Legen din er din beste ressurs

Ideelt sett vil du finne en lege du kan stole på å svare på noen alvorlige pinlige spørsmål. Men selv om dette er ditt første runde med gynekologen, er det avhengige av dem for kunnskap og støtte er nøkkelen til å lindre # 8217; angst under graviditet.

Siden vektmålinger er en del av hvert prenatal besøk, er hver avtale A’mulighet til å svare på spørsmål eller tvil, spesielt fordi din OB overvåker en serie ting, inkludert vektendringer.