Utviklingen av endometriosen: årsaker, behandling og mer

Hva kan du gjøre

L & # 8217; endometriose er en forstyrrelse der stoffet som dekker livmoren (endometrium) vokser i andre punkter i kroppen. Hans symptomer inkluderer ting som:

  • smertefulle perioder
  • overdreven blødning
  • opphovning

Kronisk tretthet er et annet vanlig symptom som du kan møte, selv om det ikke har blitt støttet av mange formelle undersøkelser.

Fortsett å lese for å finne ut hvordan du kan bidra til å håndtere din innsats og forbedre livskvaliteten din.

1. Godta det faktum at tretthet er et ekte symptom med en reell innvirkning

På 35 begynte Jessica Kohler å demonstrere symptomene på # 8217; endometriose da han var en teenager. Han fikk ikke en formell diagnose på opptil 8217; alder av 24 år. Selv om den diagnosen fører til en foreskrevet forvaltningsplan, fortsetter å eksperimentere med symptomer som tretthet.

Alvorlig tretthet er spesielt vanlig i perioden med menstruasjonssyklusen. Beskriver det som «den følelsen av svimmelhet, ved lav energi og # 8211; Som om det ikke var noe blod som strømmer inn i kroppen din & # 8221;.

Kohler har fortsatt å si at når han var i verste fall, fant han seg til å dekke i flere timer om gangen. Han ville ha prøvd en følelse av blackout hvis han flyttet for fort eller steg for fort.

Godta at tretthet kan påvirke dagen din er grunnleggende. For Jessica, den trettheten starter vanligvis rundt 6: xnumx. For deg kan det være en annen tid. Uansett dette, motstandsdyktig mot pulsen for å overvinne øyeblikkene når du føler deg trøtt og lat. Kjemper det kan ende opp for å forverre symptomene.

2. Spør legen din om å sjekke nivåene dine

Det er mange systemer på spill når det gjelder innsats. Fikse en avtale med legen din for å få deg til å kontrollere nivåene og ekskludere forhold som kan bidra til å bidra til din lave energi.

Alt du trenger er en enkel blodundersøkelse for å evaluere jernnivåer, blodsukker og skjoldbruskhormoner for forhold som:

  • Anemi. Hvis du mangler jern, kan kroppen din ha problemer med å produsere røde blodlegemer. Disse cellene bærer oksygen til alle kroppsvev. En av de viktigste symptomene på # 8217; anemi er tretthet. Andre symptomer inkluderer kortpustethet, svakhet og svimmelhet.
  • Lavt blodsukkernivå. L & # 8217; hypoglykemi er en tilstand som påvirker kroppens resten av kroppen din og kan gjøre energien til stykker. Når blodsukkernivået minker, kan du føle tretthet. Du kan også føle skjelvende, irritabel og engstelig.
  • Skjoldbruskproblemer. L & # 8217; Hypothyroidisme er en tilstand der skjoldbruskkjertelen ikke produserer nok av visse hormoner. I tillegg til å føle seg mer sliten, kan du også prøve vektøkning og leddsmerter.

3. Pass på at du følger et sunt og balansert kosthold

Det du spiser kan også påvirke energinivået ditt. En diett som inkluderer en solid kilde til protein, som valnøtter, frø, bønner og fisk, kan hjelpe deg å føle deg mer energisk i løpet av dagen. Du bør også prøve å få filen Anbefalt Fra 8 til 10 porsjoner frisk frukt og grønnsaker per dag.

Matvarer som skal unngås inkluderer de som inkluderer tilsatt sukker, nemlig behandlet og søtt mat. Disse kan få deg til å føle deg mer utmattet når blodsukkerstoppene øker.

& # 8220; En ganske ren makrobiotisk diett gjort mirakler for meg & # 8221; sa Jessica. & # 8220; Jeg kutter det meste av kornet og alt [unntatt] hele organisk melk.& # 8221;

For Jessica har endring av kosthold eliminert hevelsen og langsomheten han prøvde.

& # 8220; Jeg spiste mer fordi jeg var sliten og jeg trodde ikke å spise nok & # 8211; En virkelig stygg syklus for å gå inn i & # 8221; sa. [8220; bruken av makro eliminert Quell og gi meg beskjed om at jeg virkelig spiste nok og maten som kroppen min trenger.& # 8221;

Uavhengig av maten du spiser, ikke hopp over frokosten. Ikke bare kan dette påvirke glukose- og energinivået, men det kan også øke vekten og ha problemer med å tenke. Selv å spise sunne matvarer i løpet av dagen kan bidra til å holde glukose nivåer konstant.

4. Vurder kosttilskudd

Hvis du mangler viktige næringsstoffer, som jern, kan legen din foreslå at du leier kosttilskudd for å øke nivåene dine. Snakk med legen din om fordelene og risikoen for kosttilskudd, samt eventuelle samspill med narkotika eller kosttilskudd du allerede antar.

Selv om du skal kunne absorbere dagens næringsstoffer med et sunt kosthold, kan et daglig multivitamin hjelpe å fylle noen ernæringsmessige hull. Kvinner med endometriose som tar medisiner for å senke østrogenet, kan dra nytte av # 8217; inntak av kalsium og vitamin D-kosttilskudd for å beskytte sine bein. Vitamin d det kan også bli bedre Symptomer på tretthet.

5. Start (og hold deg til!) En lav-konsekvensøvelsesrutine

L & # 8217; Øvelse kan også hjelpe deg med å håndtere tretthet. Jessica sa at hans fysiske form i den perioden han ble diagnostisert på, var & # 8220; Zilch & # 8221;.

& # 8220; Jeg fant noen fitness blogger & # 8211; Alle ryttere unna & # 8211; Og jeg prøvde det, og det var fryktelig & # 8221; sa. & # 8220; de lange treningsøktene feier meg bort.& # 8221;

Etter å ha vendt mot en mentalitet av & # 8220; du er syk, bør du ikke gjøre så mye & # 8221; Jessica prøvde CrossFit og # 8217; trening med høy intensitetsintervaller (HIIT). Disse treningsøktene var korte og intense, men de fikk det til å føle seg mye bedre.

& # 8220; min helbredelse var mye mindre smertefull og styrketrening ga meg mer energi i stedet for utmattende & # 8221; sa. Og dessuten tror jeg han har gjort mye for mitt mentale spill og min tilnærming til omsorg for meg selv.& # 8221;

Du vet ikke hvor du skal begynne? LE & # 8217; Lav effektøvelse kan være den beste løsningen. Aktiviteter som turgåing, svømming og dans kan hjelpe deg med din energi. Aktiviteter som forventer reise og hopp, D & # 8217;, kan Forverre symptomene på & # 8217; endometriose for noen kvinner.

6. Hold et sunt søvnprogram

Eksperter anbefaler deg å komme inn mellom syv og ni Timers søvn hver kveld. Hvis du savner tegnet, kan det påvirke tretthet i dagtid. En godnatrutine kan hjelpe deg med å slappe av. For eksempel, prøv å bade en & # 8217; nå før du går i seng eller sip en kamille.

Og allerede som du er, prøv å gå i seng på samme tid hver kveld og våkne samtidig hver morgen. Et forutsigbart søvnprogram vil hjelpe kroppen din til å gå inn i en god rytme.

7. Pass på at du trener en sunn søvnhygiene

Selv # 8217; miljø der du sover er viktig. Følg disse forslagene til søvnhygiene for å få en bedre natts søvn:

Du burde

  • Motstandsdyktig mot sleepers lengre enn 30 minutter i løpet av dagen.
  • Hold skjermene, for eksempel TV, datamaskin eller telefon, ut av soverommet ditt.
  • Bruk sengen din til å sove, ikke gjør andre aktiviteter som arbeid eller gå ut.
  • Vurder ideen om å bruke hvit støy og blackout gardiner.
  • Ikke drikk koffein eller alkoholholdige drikker før du går i seng. Det samme gjelder for rikelig måltider.
  • Trene minst fire timer før du går i dvale.

8. Vær åpen på grensene dine

Å ta vare på seg selv innebærer også å la andre vite at noen ganger vil du være sliten. Vær åpen og ærlig om aktiviteter eller øyeblikk av dagen du føler deg mer sliten enn vanlig. Du kan velge å gå sakte med deg selv i disse periodene eller forplikte deg til en liten øvelse for å få en lash av energi.

Samtidig oppfordrer Jessica kvinner med endometriose på / # 8220; å være dine egne støttespillere og teste vannet med alle de tingene du finner at andre deler på egne erfaringer & # 8221;. Dine symptomer og begrensninger vil være forskjellige fra de av noen andre.

9. Søk etter støtte

Selv om legen din er en god ressurs for å finne støtte, er jeg ikke din eneste ressurs. Hvis du ikke får det du trenger fra legen din, er det greit å be om en henvisning.

Jeg prøvde å insistere på å ha svar på hva som var galt, men [legene] behandlet meg som en whimpered jente som var sint på sin tunge periode & # 8221; sa Jessica. Denne erfaringen L & # 8217; har brakt å utforske mer holistiske helseforanstaltninger.

& # 8220; Selvomsorg er viktig med meg nå & # 8221; sa. & # 8220; Jeg føler meg mye mer i tråd med hva kroppen min forteller meg.& # 8221;

Du kan også finne nyttige støttegrupper på nettet. Du kan komme i kontakt med kvinner rundt om i verden de har å gjøre med endometriose og # 8217; relatert tretthet. Du kan dele forslag om hva som hjelper deg med å møte symptomene og lære nye triks. De Støttegruppe for endometriose På Facebook, for eksempel, har den nesten 18.000 tilhengere. Administratorene i denne gruppen deler regelmessig artikler om de nyeste innovasjonene når det gjelder forskning og nyheter.

Andre organisasjoner for endometriose inkluderer:

Bunnlinjen

Hvis disse forslagene og triksene ikke hjelper deg, ikke nøl med å kontakte legen din. Du kan ha andre underliggende medisinske forhold som bidrar til din innsats. Ellers, vær tålmodig. L & # 8217; endometriose er unik for hver person, og alle har en annen serie av symptomer og omstendigheter.

RÅDEN D & # 8217; Farvel av Jessica? «Prøv å endre kosthold, mosjon og livsstil. La dem trenge inn i minst seks uker og fortsetter å forandre ting til du finner balansen din. Du kan gjøre mer enn du tror, ​​mye mer & # 8220;.