Uregelmessige perioder: 8 Husholdningsartikler for å justere syklusen

En menstruasjonssyklus regnes fra den første dagen av en menstruasjon på den første dagen av følgende. Den gjennomsnittlige menstruasjonssyklusen er 28 dager, men kan variere fra kvinner til kvinner og måned til måned (1).

Dine perioder anses fortsatt som vanlige hvis de ankommer hver 24-38 dager (2). Dine perioder anses å være uregelmessige hvis tiden mellom perioder fortsetter å endre og dine perioder kommer før eller etter.

Behandlingen avhenger av å finne ut hva som forårsaker dine uregelmessige perioder, men det er rettsmidler som du kan prøve hjemme for å bringe syklusen tilbake til sporet. Fortsett å lese for å oppdage 8 hjemme rettsmidler støttet av vitenskap for uregelmessige perioder.

1. Praksis yoga

Del på Pinterest

Yoga har vist seg å være effektiv behandling for forskjellige menstruasjonsproblemer. En studie av 2013 med 126 deltakere fant at fra 35 til 40 minutter av yoga, 5 dager i uken i 6 måneder, reduserte hormonelle nivåer knyttet til uregelmessig menstruasjon (3).

Har også vist seg at yoga reduserer menstruasjonssmerter og følelsesmessige symptomer forbundet med menstruasjon, som depresjon og # 8217; angst, og forbedrer livskvaliteten hos kvinner med primær dysmenoré. Kvinner med Primær Dysmenoré Eksperiment med ekstrem smerte før og under menstruasjonssyklusen (4, 5).

Hvis du er ny i Yoga, se etter et studio som tilbyr yoga for nybegynnere eller nivå 1. Når du har lært hvordan du utfører annerledes, beveger deg riktig, kan du fortsette å gå til leksjonen, eller du kan øve yoga hjemmefra ved hjelp av videoer eller rutiner du finner online.

Kjøp yoga matter.

2. Hold en sunn vekt

Endringer i vekten din kan påvirke periodene dine. Hvis du er overvektig eller overvektig, kan miste vekt hjelpe deg med å justere periodene dine (6).

Alternativt kan ekstrem vekttap eller undervekt forårsake uregelmessig menstruasjon. Derfor er det viktig å holde en sunn vekt.

Overvektige kvinner er også mer sannsynlig å ha uregelmessige perioder og lider av tyngre blødninger og smerte enn kvinner som har en sunn vekt. Dette skyldes effekten som fettceller har på hormoner og på insulin (# 8217)7, 8).

Hvis du mistenker at vekten din kan påvirke menstruasjonssyklusen, snakk med legen din. Kan hjelpe deg med å identifisere en sunn målvekt og å utvikle en vekttapstrategi eller øke.

3. Tog

L’Øvelse har mange helsemessige fordeler som kan hjelpe periodene dine. Kan hjelpe deg med å nå eller opprettholde en sunn vekt og er vanligvis anbefalt som en del av en behandlingsplan for syndromet i Dell’polycystiske eggstokken (PCOS). PCOS kan forårsake menstruasjon uregelmessigheter.

Resultatene av en nylig klinisk studie har vist at den fysiske øvelsen effektivt kan behandle primær dysmenoré. Sytti universitetsstuderende med primær dysmenoré deltok i studien. Intervensjonsgruppen har utført 30 minutter med aerobic trening, 3 ganger i uken, i 8 uker. På slutten av testen rapporterte kvinner som utførte øvelsene mindre smerte forbundet med menstruasjonssyklusen (9).

Videre forskning er nødvendig for å forstå hvordan den fysiske øvelsen påvirker menstruasjonen og hvilke direkte effekter, hvis det er, kan ha på sykkelinnstillingen.

4. Rapviva ting med ingefær

Ingefær brukes som hjemmemedisin for behandling av uregelmessige perioder, men det er ingen vitenskapelig bevis for å vise at det fungerer. Gingeren ser ut til å ha andre fordeler knyttet til menstruasjon.

Resultatene av en studie av 92 kvinner med rikelig menstrual blødning har vist at daglige ingefærtilskudd kan bidra til å redusere mengden blod som er tapt under menstruasjonen. Dette var en liten studie som bare undersøkte skolealderen, så videre forskning er nødvendig (10).

L’Ansette 750-2000 mg pulverisert ingefær I løpet av de første 3 eller 4 dagene av syklusen har effektiv behandling blitt demonstrert for smertefulle perioder (11).

En annen studie fant at ingefærinntaket i syv dager før en løkke lettet symptomene på humøret, fysisk og atferdsmessig av premenstruelt syndrom (PMS) (12).

5. Legg til en PO & # 8216; av kanel

Kanel synes å være nyttig for en rekke menstruasjonsproblemer.

En 2014-studie funnet som bidro til å regulere menstruasjonssykluser og var en «8217, effektivt behandlingsalternativ for kvinner med PCOS, selv om studien var begrenset av et lite antall deltakere (1. 3).

Det har også vist seg at vesentlig reduserer menstruasjonssmerter og blødning og lindrer kvalme og oppkast forbundet med primær dysmenoré (14).

6. Ta din daglige dose vitaminer

En studie publisert i 2015 tilkoblet lave nivåer av vitamin D ved uregelmessige perioder og foreslo at 8217; Vitamin D Inntak kan bidra til å regulere menstruasjon (15).

En annen studie fant også effektiv i behandling av menstruasjon uregelmessigheter hos kvinner med PCOS (16).

Vitamin D har også andre helsemessige fordeler, inkludert å redusere risikoen for enkelte sykdommer, oppmuntre vekttap og redusere depresjon (17, 18, 19, 20, 21, 22, 23).

Vitamin D blir ofte lagt til litt mat, inkludert melk og andre meieriprodukter og frokostblandinger. Du kan også få vitamin D fra’soleksponering eller gjennom integrasjonen.

Gruppe B-vitaminer er ofte foreskrevet for kvinner som prøver å bli gravid og kan bidra til å justere syklusen, men videre forskning er nødvendig for å bekrefte disse uttalelsene (24, 25).

Gruppe B-vitaminer kan også redusere risikoen for premenstruelle symptomer. En studie av 2011 fant at kvinner som konsumerte vitamin B-kilder hadde en betydelig lavere risiko for PMS (26).

En annen studie av 2016 viser at kvinner som antok 40 mg vitamin B-6 og 500 mg fotball per dag, opplevde en reduksjon i symptomene på premenstruelt syndrom (27).

Når du bruker et supplement, følg instruksjonene på pakken og kjøp kun kosttilskudd fra pålitelige kilder.

7. Drikk eple eddik hver dag

Resultatene av en studie publisert i 2013 viste at drikking 0.53 gram (15 ml) av eplecider eddik per dag kan gjenopprette ovulatorisk menstruasjon hos kvinner med PCOS. Videre forskning er nødvendig for å validere disse resultatene, siden denne studien involverte bare syv deltakere (28).

L’Apple eddik kan også hjelpe deg med å miste vekt og senke blodsukker og insulinnivåer (29, 30).

Apple Cider har en bitter smak, noe som kan være vanskelig å konsumere for noen mennesker. Hvis du vil prøve å ta det, men du har problemer med smaken, kan du prøve å fortynne den med vann og legge til en skje med honning.

8. Spis ananaset

L’ananas er et populært hjemmemedisin for menstruasjonsproblemer. Inneholder bromelain, et enzym som er bekreftet for å myke belegget av livmoren; livmor og regulere perioder, selv om dette ikke har blitt demonstrert.

Bromelina kan ha antiinflammatoriske og smertestillende egenskaper, selv om det ikke er noen virkelige tester for å støtte sin effektivitet for å lindre menstruasjonskramper og hodepine. (31, 32).

Å spise ananas kan hjelpe deg med å få den anbefalte frukten daglig porsjoner. En kopp (80 gram) ananas kan betraktes som en del av frukt. Den generelle anbefalingen er å spise minst 5 porsjoner fra 1 gram frukt per dag (33).

Når skal du søke hjelp

Sannsynligvis på et tidspunkt i livet ditt vil du oppleve noen uregelmessigheter i dine perioder. Du må alltid se en lege om dette symptomet.

Du bør konsultere legen din dersom:

  • Din syklus blir plutselig uregelmessig
  • Du har ingen menstruasjon i tre måneder
  • Du har en syklus mer enn en gang hver 21. dag
  • Du har en syklus mindre enn en gang hver 35 dag
  • dine perioder er uvanlig tunge eller smertefulle
  • dine perioder varer mer enn en uke

Legen kan anbefale narkotika eller en annen type behandling i henhold til årsaken til uregelmessig menstruasjon. Noen mulige årsaker inkluderer:

  • pubertet
  • overgangsalder
  • L’amming
  • prevensjon
  • PCOS
  • Skjoldbruskproblemer
  • lidelser
  • understreke

Bunnlinjen

Du kan være i stand til å sette menstruasjonssyklusen tilbake til den sjette med noen endringer i livsstil og hjemmemedisiner. Vitenskapelig bevis er imidlertid begrenset, og bare noen få naturlige rettsmidler har vært vitenskapelig bevist å justere menstruasjonssyklusen.

Hvis du er bekymret for dine uregelmessige perioder, snakk med legen din.