Trinn for å hjelpe deg med å opprettholde en daglig rutine under COVID-19-utbruddet

Del på Pinterest

  • Eksperter sier å etablere konsistente daglige og ukentlige rutiner er en måte for folk å føle at det er en viss sikkerhet under COVID-19-isolasjon.
  • Blant tipsene til den daglige rutinen er å lage en arbeidsplass utenfor soverommet og kle deg som om du skulle på kontoret.
  • Blant tipsene for ukentlige rutiner er å gjøre dagene konsekvente, men likevel forskjellige, samt velge bestemte dager for trening og spesielle middager.

All data og statistikk er basert på offentlig tilgjengelige data på publiseringstidspunktet. Noe informasjon kan være utdatert. Besøk vår koronavirus-hub og følg vårt sanntidsoppdateringsside for den siste informasjonen om COVID-19-epidemien.

Enhver følelse av normalitet er ofte velkommen i disse dager under COVID-19 tilfluktsordrer på stedet.

Men disse dagene har en tendens til å blande seg sammen hvis vi lar dem.

Eksperter sier at det å opprettholde rutinen din, enten den er ny eller eldre for COVID-19, er en viktig del av å opprettholde din mentale og fysiske helse, så lenge disse rutinene er sunne.

Jennifer L. FitzPatrick, offentlig foredragsholder og forfatter av «Cruise gjennom assistanse«Han sier at noen mennesker kan se på karantene og isolasjon som et friår eller en retrett.

Andre kan se det som en mulighet til å lære en ny ferdighet, bli organisert eller komme videre med jobben.

«Det er viktig for oss å være bevisste om hvordan vi ønsker å bruke tiden vår i denne midlertidige situasjonen,» sa FitzPatrick til Healthline. «Vi bør alle spørre oss selv: ‘Når vi kommer tilbake til den nye normalen, hva ønsker vi å oppnå? Eller hva vi gjerne skulle ha opplevd? «Så bygg rutinen din rundt dette».

FitzPatrick sier at en rutine ikke nødvendigvis betyr å våkne på nøyaktig samme tid hver dag og gjøre alt i samme rekkefølge.

«Selv om dette hjelper noen mennesker, vil andre gjøre det bedre å ha en sjekkliste over aktivitetene de ønsker å gjøre i stedet, og å inkludere nedetid i den listen er absolutt en god idé,» sa han.

Men våre daglige ritualer kan bidra til å tilby noe som ikke er lett å finne akkurat nå: sikkerhet.

Tonya Dalton, en produktivitetsekspert, sier rutiner og ritualer er viktige i krisetider fordi de hjelper oss til å føle oss mer i kontroll og sentrert, og hjelper oss å få en følelse av eierskap i vår tid.

«Tenk på ritualer som handlinger med en mening eller følelse knyttet til dem,» sa Dalton til Healthline. «Ritualer holder dagen i gang, men er gjennomsyret av glede, nytelse eller positive følelser.»

Lag en daglig rutine

Et av de første problemene med å jobbe hjemmefra er å sette opp et hjemmekontor.

Eksperter sier at kontoret ditt ikke bør være soverommet ditt hvis det er mulig. Hvis plassen din ikke tillater det, kan det å pakke dagens arbeidsstasjon, slik du ville ha tingene dine på slutten av dagen på kontoret, hjelpe hjernen din med å skille mellom arbeid og fritid.

Racheal Cook, forretningsstrateg og produktivitetsekspert, har han jobbet hjemmefra det siste tiåret.

Han foreslår å lage et dedikert arbeidsområde, selv om det bare er hjørnet av kjøkkenbordet ditt, og bruke filen Tomatteknikk: Hold fokus og arbeid i ca. 25 minutter, og ta deretter en 5-minutters pause for å ta vann, strekke deg eller gå en tur på gaten.

«Start hver dag med å skrive oppgavelisten din for alle arbeidsrelaterte prosjekter eller oppgaver du trenger å gjøre, og prioriter deretter listen,» sa Cook til Healthline. «Jo mer du kan planlegge dagen, jo bedre uke, jo mer proaktiv kan du være.»

Det samme gjelder for barn.

Foreldre bør hjelpe barna med å lage en timeplan, som mest sannsynlig vil inkludere lekser. Å lage et dedikert rom for barn å fullføre arbeidet kan hjelpe dem med å dele opp dagen, selv om det bare er noen få minutter om gangen.

Erin Wiley, MA, LPCC, er en klinisk psykoterapeut og administrerende direktør for The Willow Center, en rådgivningspraksis, som også ser par fra hennes praksis i Toledo, Ohio.

Hun forteller at det å kle seg ut og forberede seg til å jobbe hjemmefra fortsatt innebærer å kle seg som om hun skulle på kontoret.

«Å velge øredobber eller ha på meg en sprut med parfyme får meg til å innse at det er på tide å fokusere og gå på jobb,» sa Wiley til Healthline.

Denne rutinen er enda viktigere i tider med nød eller kaos.

«For at sinnet vårt skal fungere med maksimal effektivitet, må vi ha orden og stabilitet, og akkurat nå er det vanskeligere enn noen gang å ha begge deler,» sa Wiley. «Enkle vaner vi kanskje har gjort tidligere – å re opp sengen, tørke håret vårt – er enkle aktiviteter vi kan gjøre for å minne hjernen vår på at livet fortsetter til tross for forstyrrelsene vi står overfor.».

Bygg en ukentlig rutine

Brian Coughlin, forfatter og grunnlegger av Hør på det, som forteller historier i ulike formater, har jobbet hjemmefra på heltid i rundt ett år.

Han sier at han måtte jobbe med rutinen både for å være produktiv og for å bekjempe ensomhet og isolasjon.

Dette inkluderer å opprettholde konsistente aspekter av hans daglige og ukentlige timeplan slik at dagene ikke blander seg.

For ham er treningsdager mandager, onsdager og fredager. På tirsdager og torsdager er det hans tur til å lage middag.

«Å gjøre hver dag annerledes, selv om den er konsistent, har hjulpet meg å holde meg produktiv uten å kjede meg,» sa Coughlin til Healthline. «Meditasjon og yoga har også blitt mye viktigere deler av dagen min, og å jobbe eksternt har gjort det mulig for meg å bedre tilpasse egenomsorgen til min daglige rutine.».

Andre ukentlige vaner kan være virtuelle lykkelige timer med kolleger eller venner, samt vanlige telefonsamtaler med familiemedlemmer, spesielt på dager der dere ellers ville vært sammen, som bursdager og helligdager.

Dr.Tania Elliott, FAAAAI, FACAAI, en telemedisinekspert, sier treningssentre tilbyr nettkurs og gruppevideochatter for å la folk organisere virtuelle middager.

Elliott sier at det også er viktig for par å fortsette å gå ut kveldene, selv om det betyr å bli hjemme.

«Rekkefølge,» sa han. «Åpne en flaske god vin, demp lyset og spill litt musikk.»

Men det er også viktig å holde ukedagene adskilt, spesielt å få en god natts søvn.

Ideelt sett bør vi konvertere tiden vi har brukt på pendling til jobb for å holde oss i søvn, men det er ikke nødvendigvis tilfelle.

Liz Brown, Grunnlegger av Sovende klar, sier at det ikke er langsøkt å si at folk flest sannsynligvis bruker telefonene og bærbare datamaskinene sine hele dagen uten en klar følelse av tid.

Dette, sier han, kan forstyrre en persons søvnplan og skade deres generelle helse.

«I denne vanskelige tiden er det viktigere for folk å praktisere gode søvnvaner og opprettholde tilstrekkelig søvn slik at kroppen kan komme seg og styrke immunforsvaret,» sa Brown til Healthline. «Denne lille rutinen hjelper deg ikke bare med å slappe av, den hjelper også å bekjempe viruset.»

Med andre ord, legg fra deg telefonen, slå av TV-en og hvile deg litt.

I morgen blir en annen dag.