Tretthet knyttet til bipolar lidelse: hvordan å bekjempe det

Bipolar og tretthet forstyrrelser

Bipolar lidelse er kjent for å forårsake alvorlige endringer i humøret som kan omfatte angrep av depresjon og mani. Under episodene til mani eller følelsesmessige endringer, kan du føle deg veldig glad og energisk. Men stemningen din kan plutselig bli en depressiv episode. Du kan føle deg desperat eller trist og være mindre interessert i å utføre aktiviteter som du vanligvis liker.

I disse svingninger av # 8217; humør og oppførsel, det er ikke sjelden å ha overdreven tretthet. Tretthet forårsaker en generell følelse av ekstrem tretthet og mangel på energi. Selv om det ofte er ledsaget av et ønske om å sove mer enn vanlig, er tretthet ikke det samme enn å føle seg trøtt eller søvnig. Når du føler deg trøtt, har du ikke en motivasjon til å gjøre noe. Selv å komme seg ut av sengen om morgenen kan det virke som en, umulig bedrift.

Tretthet manifesterer seg ofte i perioder med depresjon, men det kan også være et problem under maniac-stadiene, siden mani ofte forårsaker søvnløshet og rastløshet.

Tretthet kan være en av de mest svekkende symptomene på bipolar lidelse. Det kan påvirke din evne til å utføre daglige aktiviteter og på ditt generelle trivsel. Men å gjøre noen livsstilsendringer kan bidra til å forhindre de negative effektene av tretthet.

Her er syv justeringer du kan gjøre for å bidra til å bekjempe tretthet forårsaket av bipolar lidelse.

Forny søvnrutinen din

Dessverre er tretthet ofte en ond sirkel i den bipolare lidelsen. Høye nivåer av energi og rastløshet under Mania kan gjøre det vanskelig å sove om natten, noe som gjør at du føler deg veldig sliten om dagen. Under en tilstand av depresjon kan du imidlertid føle hele tiden trøtt. Du har kanskje ikke motivasjon eller # 8217; energi til å utføre daglige aktiviteter, hvordan du mottar post eller tilberede måltider.

En av de beste måtene å forstyrre denne syklusen er å etablere en søvnrutine. Du burde prøve:

  • Gå til sengs på samme tid hver natt
  • Vågner på samme tid hver morgen
  • Eliminer DayTime Sonnellini
  • Unngå å bruke elektronikk ved hjelp av elektronikken i en & # 8217; nå før sengetid
  • Ta et varmt bad før sengetid
  • Øvelse meditasjon eller dype pusteøvelser om natten

Alle & # 8217; Start kan være vanskelig å etablere en søvnrutine. Du kan trenge en kjære hjelp til å hjelpe deg med å holde deg på sporet. Men det er viktig å holde seg så mye som mulig. Når nye søvnvaner er etablert, bør du føle deg mindre sliten om dagen.

Øvelse for strømavgift

Når du føler deg trøtt, er # 8217; trening er trolig den siste tingen du vil gjøre. Men når du har motivert til å begynne å trene, kan du gi mange fordeler. I tillegg til å forbedre din fysiske helse, kan den fysiske øvelsen bidra til å lindre tretthet og få deg til å føle deg bedre generelt.

L & # 8217; Fysisk aktivitet stimulerer produksjonen av ulike hjernekjemikalier som gjør at du føler deg lykkeligere og enda mer avslappet. Dette kan hjelpe deg med å få deg til å føle deg mer energisk og mindre sliten under episoder av depresjon. L & # 8217; Øvelse kan også hjelpe deg med å sove bedre om natten, noe som vil hjelpe deg med å redusere tretthet i løpet av dagen.

Selv om den fysiske øvelsen kan bidra til å forhindre tretthet forbundet med bipolar lidelse, er det viktig å huske på at det bare vil fungere til du gjør det. Du må kanskje trene minst 3-5 ganger i uken i 30 minutter for å se en symptomforbedring. Personer med ekstrem tretthet bør starte sakte og arbeide opp til en lengre trening når de kjøper mer energi.

Og for de dagene når du kanskje ikke engang vil stå opp fra sengen, husk at selv å gå er trening. Ta en kort spasertur for å flytte kroppen din. L & # 8217; Øvelse, forbundet med frisk luft Hvis det er mulig, vil det trolig hjelpe deg med å trekke opp.

Begrenser forbruket av koffein

Koffein gir en plutselig økning i energi og mental funksjon, og derfor er mange mennesker avhengige av kaffe eller energidrikker til å møte dagen. Men den & # 8220; crash & # 8221; som oppstår senere, kan få deg til å føle deg mer sliten enn før. Drikke drikker som inneholder koffein om dagen kan også gjøre det vanskelig å sove om natten, noe som gjør at du føler deg trøtt neste dag.

Ifølge Mayo Clinic, Milligram 400 av koffein er den maksimale mengden koffein som bør konsumeres av voksne om dagen. Dette tilsvarer ca 4 kopper kaffe eller to drinker & # 8220; Energy Shot & # 8221;.

Hvis du trenger å redusere koffeininntaket, evaluer å gjøre det gradvis. En sterk nedgang i koffeinforbruket kan forårsake hodepine og forverre tretthet.

Hold deg hydrert

Et annet problem med koffein er at den har vanndrivende effekter. Dette betyr at koffeinholdige drikker øker produksjonen av urinen i kroppen din, som kan forårsake dehydrering. Dehydrering kan også føre til lave energinivåer.

Å holde seg hydrert kan bidra til å bekjempe tretthet og øke energi, så det er viktig å drikke vann i løpet av dagen. Mengden vann som anbefales å drikke er ca 15.5 kopper (3.7 liter) per dag for menn og ca 11.5 kopper (2.7 liter) for kvinner. Men du må drikke mer vann hvis du trener.

Du kan også holde kroppen hydrert:

  • Unngå overdreven koffeinforbruk
  • Ikke drikk alkohol
  • Drikkevann med måltider og vekk fra måltider
  • spis flere frukter og grønnsaker som inneholder vann, som vannmelon, salat og agurker

Øk L & # 8217; Vitamin B-12 Inntak

Vitamin B-12 er et essensielt næringsstoff som hovedsakelig er i rødt kjøtt, fjærfe og andre produkter av animalsk opprinnelse. I tillegg til å holde nerver og kropps blodlegemer, hjelper vitamin B-12 med hjernens funksjon. Manglene i dette vitaminet kan forårsake lave nivåer av energi og tretthet.

De Kontor for kosttilskudd Anbefaler A & # 8217; daglig rekruttering av vitamin B-12 av 2.4 mikrogram for voksne. Vitamin B-12 er naturlig funnet selv i følgende matvarer:

  • rødt kjøtt
  • kylling
  • lever
  • fisk
  • Forsterket kornblandinger
  • egg
  • melk

Hvis du ikke tar nok B-12 fra mat, snakk med legen din om integratoren for integrator.

Velg medisinene dine med visdom

Mange av oss stole på mot-top-stoffer (OTC) for å lindre vanlige smerter og smerte, så vel som sykdommer. Imidlertid kan mange av disse stoffene forårsake døsighet, som kan forverre tretthet. De vanlige synderne inkluderer:

  • Antihistaminer (nåtid i mange stoffer for allergi)
  • Kald medisiner
  • Decongestants
  • Sirup og hoste tabletter

Når du kjøper disse stoffene, se etter versjonene merket som & # 8220; ikke Sleepolente & # 8221;. Du bør også spørre legen din om noen teller medisiner du antar, kan forstyrre effektiviteten av dine andre medisiner.

Fange noen stråler

Øk L & # 8217; eksponering for sollys kan hjelpe deg med å forbedre humøret ditt og gi deg en lash av energi når du føler deg trøtt. Dette kan skyldes det faktum at sollys gjør det lettere for kroppen din absorberer vitamin D, som er et essensielt næringsstoff for hjernens funksjon. EN 2014 Studio Det fant også at den hyppige eksponeringen i sollys kunne bidra til å forhindre utbruddet av symptomene på bipolar lidelse, inkludert tretthet.

Når du går ut for å ta noen solstråler, må du sørge for at du bruker solkrem for å unngå brannskader.

L & # 8217;

Prøv en eller alle disse forslagene kan hjelpe deg med å redusere tretthet knyttet til bipolar lidelse. Det er imidlertid viktig å merke seg at du fortsatt kan prøve tretthet selv etter å ha tatt med disse livsstilsendringene.

Hvis tretthet vedvarer, snakk med legen din om narkotika du tar. Noen stoffer, som stemningsstabilisatorer, kan øke døsighet og forverre tretthet. Legen din kan foreskrive et annet stoff hvis din nåværende medisin bidrar til din innsats. Du bør imidlertid aldri endre dosene av stoffene eller avbryte L & # 8217; å ta et stoff uten først konsultert legen din.

Og hvis tretthet er forårsaket av din bipolare lidelse, dine medisiner eller fra noen & # 8217; andre, sørg for at du kommuniserer med legen din. I tillegg til å gi indikasjoner på narkotika, kan de gi deg forslag til andre måter å håndtere innsatsen på.