Tren med bronkitt: Hva du bør vite

Beskrivelse

Hvis du har akutt bronkitt, kan en midlertidig tilstand, hvile være det beste for deg. Hvis du har kronisk bronkitt, en langsiktig tilstand, vil du kanskje etablere et øvelsesprogram for å stole på hele mitt liv.

Akutt bronkitt er A’infeksjon forårsaker bronkisk betennelse. Disse rørene bærer lunge, så 8217; infeksjon kan gjøre pusten vanskelig. Andre symptomer inkluderer:

  • Tørr eller slem hoste
  • brystsmerter
  • utmattelse
  • pust

Akutt bronkitt varer vanligvis 3 til 10 dager. Det løser vanligvis uten behov for antibiotika. Du kan imidlertid ha en vedvarende tørr hoste i flere uker på grunn av betennelsen.

For de fleste er akutt bronkitt ikke alvorlig. For personer med et kompromittert immunsystem, små barn og eldre, kan bronkitt forårsake komplikasjoner som lungebetennelse eller respiratorisk svikt.

Det kan også bli alvorlig hvis du ikke har blitt immunisert mot lungebetennelse, pertussis (pertussis) eller l & # 8217;. Hvis den akutte bronkitt gjentatte ganger gjentas, kan det bli til kronisk bronkitt.

Kronisk bronkitt er en form for kronisk obstruktiv lungesykdom. Presenterer de samme symptomene på akutt bronkitt, men kan vare mye lenger, generelt om tre måneder. Du kan også oppleve gjentakelser av kronisk bronkitt. Disse kan vare to år eller mer.

Kronisk bronkitt kan skyldes sigarettrøyk. Også miljøgifter, som Luftforurensning, kan være en årsak.

Når jeg kan gjøre trening?

Enten du har akutt eller kronisk bronkitt, kan du dra nytte av # 8217; trening. Bestem når du skyver deg selv og når du hviler på er viktig.

Hvis du lider av akutt bronkitt, må kroppen din hvile for å skyte deg selv. Du bør holde deg selv fra # 8217; trening mens du er symptomatisk, vanligvis fra tre til 10 dager.

Du kan fortsette å ha tørr hoste i flere uker. Du kan trene deg med denne tørre hosten, men kraftige aerobics som rase eller dans kan være vanskelig.

Når symptomene begynner å forbedre, kan du begynne å trene. Du må kanskje gå sakte til starten. Start med lav-effekt kardiovaskulære treningsøkter, hvordan å svømme eller gå.

Husk at hvis du svømmer innendørs, kan det være en Større klorkonsentrasjon som kan forårsake hoste og hissende pust, forverret symptomene på bronkitt.

Når det er mulig, svøm i et basseng Alle’åpen hvis du har bronkitt, siden klor faller raskt i de eksterne områdene. Du kan skape lengre og intense treningsøkter i flere uker.

Hvis du trener Yoga, All’Start kan du ha problemer med å holde visse poser. Den reverserte posene kan bringe ut katarrene og få deg til å hoste. Begynn med delikate poser, som barnets og det av fjellet.

Hvis du lider av kronisk bronkitt, kan den fysiske øvelsen virke vanskelig, men til slutt kan det forbedre din generelle helse og livskvalitet. Puste teknikker, for eksempel å puste med ruffled lepper, kan hjelpe deg å puste dypt og trene deg selv lenger.

Ruffled leppe puste bremser pusten, slik at du kan absorbere mer oksygen. Å øve denne teknikken, inspirere nesen med munnen din. Deretter puster ut gjennom de ripplede leppene.

Når du planlegger treningsøktene dine, hold tiden fra tiden. Ekstreme værforhold som varmebølger, kalde temperaturer eller høy luftfuktighet kan gjøre pusten vanskeligere og kan forverre en vedvarende hoste.

I tilfelle allergi, kan det være nødvendig å unngå pollen rike dager. Du kan velge å trene innendørs når de eksterne forholdene ikke er ideelle.

Fordeler med’Øvelse

L’Regelmessig trening kan hjelpe deg å føle deg bedre, både fysisk og mentalt. De mange fordelene med å øve:

  • Energi øker
  • sterkere bein
  • Forbedring av blodsirkulasjonen
  • Lavere blodtrykk
  • Kroppsfett reduksjon
  • redusert stress

Etter et angrep av akutt bronkitt, L’fysisk trening kan støtte utvinning og hjelpe deg med å gjenopprette styrker. Hvis du har kronisk bronkitt, kan du øke kroniske symptomer som et hissende pust, kortpustethet og tretthet.

L’Trening kan også bidra til å styrke membranen og intercostal muskler, som støtter pusten. L’kardiovaskulær trening, inkludert svømming, gå og løpe, hjelper kroppen til å bruke oksygen mer effektivt og letter å puste over tid.

Komplikasjoner

Den fysiske innsatsen kan noen ganger forverre symptomene på bronkitt. Stopp L’Trening og hvile hvis du finner:

  • pust
  • svimmelhet
  • brystsmerter
  • Wheezing

Hvis symptomene vedvarer, kontakt legen din. La dem få vite hva slags trening du gjorde da symptomene oppstod. Du kan være i stand til å lindre komplikasjoner knyttet til øvelsen ved å endre type eller varighet av treningen din.

For eksempel, hvis du er en løper med kronisk bronkitt, må du kanskje redusere kjørelengde og ta forholdsregler før en løp. Disse kan inkludere bruk av en luftfukter for å slappe av bronkiene eller praktisk pust med leppene som er kontraktet før og under en løp.

Også l’veksling mellom ri og gå på tre-fem minutters intervaller kan være D’hjelp.

Arbeid med legen din

Hvis du har kronisk bronkitt, snakk med legen din før du starter et treningsprogram. De kan hjelpe deg med å avgjøre hvor mye trening å gjøre hver uke, hvilke typer som passer for deg og hvordan du programmerer øvelsen basert på medisinene.

Legen din kan også overvåke fremdriften din for å hjelpe deg med å oppnå dine treningsmål uten å overdrive.

En måte å gjøre dette på er å bruke Borg-skalaen til den oppfattede innsats score (RPE). Dette er en skala du kan bruke til å måle stressnivået ditt under treningen. Skalaen er basert på ditt nivå av innsats.

For eksempel, gå for en kilometer på 20 minutter (3 miles alle’nå) kan være en 9 på omfanget av innsats, men kan være en 13 på en venns skala.

Borg Rating av den oppfattede innsatsskalaen

Stress Index innsats nivå 6-7 ingen innsats 7.5-8 Ekstremt lett stress9-10 Veldig lett 11-12 Lys 13-14 Litt & # 8216; Vanskelig 15-16 Heavy 17-18 Veldig tung eller hard19 Ekstremt hard 20 maksimal innsats

Legen kan også råde deg til å prøve pulmonal rehabilitering med en respiratorisk terapeut som kan vise deg hvordan du bedre kan håndtere pusten din. Dette kan hjelpe deg med å gjøre mer trening uten å bli pusten eller pusten.

Outlook

L’Øvelse er bra for kardiovaskulær helse og kan også være gunstig for lungene. Hvis du har bronkitt, må du kanskje ta en kort pause fra # 8217; trening. Når symptomene begynner å forbedre, bør du kunne fortsette å trene.

Når du trener, husk:

  • Start sakte
  • Overvåke symptomer
  • Arbeid med legen din

Forslag til sikker trening

Hvis du har bronkitt, er det viktig å starte sakte når du kommer tilbake eller starter et treningsprogram.

  • Lytt til kroppen din og gjør noen pauser når du trenger det.
  • Start små med øvelser som strekk og kardiovaskulære treningsøkter med lav innvirkning som å gå.
  • Hvis du gjør Aerobics eller A’annen anstrengende form av kardiovaskulær trening, oppvarmet først og deretter oppdatert. Dette vil hjelpe deg med å sjekke og justere pusten og til og med strekke avhandlingsmusklene.
  • Gi deg selv tid og arbeider opp til realistiske mål. Selv etter at symptomene forsvinner, vil kroppen din fortsatt trenge tid til å gjenopprette.