Tocophemerial Acetat: Bruk, fordeler og risiko

Cos & # 8217; er acetat tocoferile?

L & # 8217; Alpha-Tocoferil Acetat (ATA) er en bestemt form for vitamin E som ofte finnes i hudpleieprodukter og kosttilskudd. Det er også kjent som tocoferil acetat, acetat tokoferol eller vitamin Eacetat.

Vitamin E er kjent for sine antioksidantegenskaper. Antioksidanter bidrar til å beskytte kroppen din mot skadelige forbindelser som kalles frie radikaler. Normalt dannes frie radikaler når kroppen din konverterer mat til energi. Imidlertid kan frie radikaler også komme fra UV-lys, sigarettrøyk og # 8217; atmosfærisk forurensning.

I naturen presenteres vitamin E i form av tocophemerial eller toocotrenol. Både Tocoferile og Toocotrenolen har fire former, notater som Alpha, Beta, Range og Delta. L & # 8217; alfa-toocophierile (AT) er den mest aktive form for vitamin E i # 8217;.

Ata er mer stabil enn på, noe som betyr at det bedre kan tåle miljømessig stress som varme, luft og lys. Dette gjør det ideelt for bruk i kosttilskudd og forsterket mat fordi den har en lengre bevaringsvarighet.

Hvor kan jeg finne tocoferil acetat?

Kosmetikk og kosttilskudd

Du finner ATA i en rekke hudpleieprodukter. Vitamin Antioxidantegenskaper kan bidra til å forhindre skade på huden forårsaket av frie radikaler på grunn av UV-eksponering. Vitamin E kan også ha en antiinflammatorisk effekt på huden.

På grunn av sin største stabilitet, brukes ATA også i vitamin kosttilskudd. Hvis det tas oralt, blir ATA konvertert til i det hele tatt & # 8217;. E-vitamin er inneholdt i de fleste multiver, så sørg for at du sjekker hvor mye den inneholder hvis du tar en, før du legger til et supplement.

Matvarer

I tillegg til kosttilskudd og kosmetiske produkter, kan du finne vitamin E i følgende matvarer:

  • grønne bladgrønnsaker, som brokkoli og spinat
  • Oljer, som solsikkeolje, hvetekimolje og maisolje
  • solsikkefrø
  • valnøtter, som mandler og peanøtter
  • Helkorn
  • Frukt, som kiwi og mango

E-vitamin er også tilsatt til forsterkede matvarer, som frokostblandinger, fruktjuicer og mange spredbare kremer. Du kan sjekke matetikettene for å se om vitamin E har blitt lagt til. Hvis du vil øke vitamin E-antakelsen, bør du begynne å øke først L & # 8217; å ta disse matvarene.

Potensielle fordeler

L & # 8217; bruk av på huden, spesielt med vitamin C, bidrar til å forhindre skade forårsaket av UV-stråler på huden. I en revisjon av studiene, Linus Pauling Institute På Oregon State University fant at bruken av med vitamin C på huden reduserte cellene brent av solen, DNA-skade og hudpigmentering etter eksponering for # 8217; UV-eksponering. Imidlertid er det mindre stabilt i # 8217; miljøet sammenlignet med ATA, som gjør bevaring vanskeligere.

Selv om ATA er mindre følsom for varme og lys i forhold til # 8217; på, C & # 8217; mindre omdannelse av ATA; ATA i den aktive formen på huden; i det hele tatt & # 8217;. Dette skyldes at cellene i det øvre laget av huden er mye mindre aktive fra metabolsk synspunkt. Som et resultat, L & # 8217; bruk av kosmetiske produkter som inneholder atas på huden, kan ikke være svært effektive.

Dette støttes av en studie Fra 2011 publisert i tidsskriftet Medisinske prinsipper og praksis. Ved hjelp av ulike kommersielle produkter for hudpleie, undersøkte forskerne ATA-konvertering til vedmen som er aktiv i huden av levende rotter. De fant det, mens C & # 8217 var ata i de øvre nivåene i huden etter bruk av produktet, ikke C & # 8217; det var aktivt.

Selv om det er mange studier på de potensielle fordelene med «på, er studier på fordelene med ATA begrenset. Resultatene av disse studiene på # 8217; ATA er blandet. ATA bør vanligvis brukes med andre vitaminer og mineraler for å ha en gunstig effekt.

TIL 2013 studie av over 4000 deltakere med makuladegenerasjon relatert til studiet av studien om sykdommen i # 8217; øyet knyttet til alderen og alderen oppdaget at deres kombinasjon av antioksidanter i høye doser C og og beta-karoten, sammen med sink, det virket for å forsinke progresjonen mot L & # 8217; Avansert AMD.

I en & # 8217; andre gjennomgang av studier, Linus Pauling Institute har oppdaget at ATA-forbruket sammen med andre antioksidanttilskudd har ikke hatt noen effekt på utvikling eller forebygging av grå stær.

Som for fordelene med vitamin og generelle kosttilskudd, var resultatene av studien blandet Hvis de er nyttige for følgende forhold:

  • koronar hjertesykdom
  • kreft
  • Kognitiv nedgang, som Alzheimers sykdom

Potensielle risikoer

De fleste man manifesterer ikke bivirkninger når det tar den anbefalte daglige dosen vitamin E, som er 15 milligram (mg).

For mye vitamin E kan forårsake problemer. Den øvre tolerable grense dosen av vitamin E for voksne er 1000 mg. Høye doser større enn 1000 mg har vært assosiert med følgende bivirkninger:

  • svimmelhet
  • utmattelse
  • hodepine
  • svakhet
  • tåkesyn
  • magesmerter
  • diaré
  • kvalme

Hvis du tar høye doser vitamintilskudd og i mer enn et år, kan risikoen for blødning øke. Snakk med legen din før du ansetter vitamintilskudd, og hvis du tar antikoagulant narkotika.

Det er usannsynlig at du mottar for mye vitamin og mat, men kan skje hvis du også antar kosttilskudd. EN 2011 studie Publisert på Journal of the American Medical Association har også vist at menn som antok høye doser vitamintilskudd og hadde større risiko for å utvikle prostatakreft.

Det er viktig å huske at FDA ikke overvåker renhet eller kvalitet på kosttilskudd, så det er viktig å velge et respektabelt merke. L & # 8217; Bruk av hudpleieprodukter som inneholder atas kan også føre til en allergisk reaksjon, rødhet i huden eller utslett.

Bunnlinjen

L & # 8217; ATA er en form for vitamin E som ofte er inkludert i kosmetiske produkter og kosttilskudd takket være sin største stabilitet enn # 8217; på. Hvis ansatt oralt, omdannes ATA til aktiv på kroppen inni. L & # 8217; ATA effektivitet i kosmetiske produkter synes å være begrenset fordi ATA ikke effektivt dekomponeres i i de øvre lagene i huden. Videre er forskning på fordelene med ATA-kosttilskudd begrenset, og resultatene er mest motstridende.

Hvis du prøver å ta mer vitamin E, prøv å legge til mat som grønne, grønne grønnsaker, nøtter og kornkimolje til kostholdet ditt. Snakk med legen din før du legger til ethvert supplement.