Tips for å senke PSA-nivåene selvsagt

Hvis du har testet ditt spesifikke prostata antigen (PSA) og nummeret ditt var høyere, kan du og legen din ha diskutert måter å senke den på. Det er også noen ting du kan gjøre alene som de kan hjelpe deg.

Ptil er en type protein produsert både fra normale prostata kjertelceller og tumorceller. Kan bli funnet i blodet ditt og i din sæd. Legene måler Ptil i blodet for å verifisere tilstedeværelsen av ny eller retur prostata kreft. Jo høyere du er din PSA-nivå, desto mer sannsynlig har du en aktiv prostatakreft.

Noen Vitenskapelig forskning Det har oppdaget at det er mulig å senke PSA-tallene og redusere risikoen for å utvikle eller returnere kreft ved å gjøre endringer i livsstil, for eksempel å spise visse matvarer og være mer aktive fysisk aktive.

Fortsett å lese for å finne ut om seks ting du kan gjøre hjemme for å få en positiv innvirkning på PSA-nivåene dine.

1. Spis flere tomater

Tomater har en ingrediens kalt lycopen kjent for å ha helsemessige fordeler. Lycopen er stoffet som gir tomater sin røde farge. Det har også blitt oppdaget at det inneholder antioksidanter som kan beskytte mot kreft.

Noen utdanning De viste at spise lycopen reduserer risikoen for å utvikle prostatakreft hos menn med en familiehistorie av sykdommen. Mer nylig har forskere funnet tester som å spise større mengder lycopen kan også senke PSA-nivåene.

Du kan legge til flere tomater til kostholdet ditt å spise rå dem i salat eller bruke tomatsaus og legge til hermetisert eller tørre tomater til forskjellige oppskrifter. Kokte tomater kan faktisk gi deg flere lycoper enn rå.

2. Velg kilder til sunne proteiner

Generelt, velg lean proteiner, som kylling, fisk og soya eller andre vegetabilske proteiner, er bedre for generell helse. Disse kildene til protein hjelper deg med å opprettholde en sunn vekt og beskytte deg mot hjertesykdom. De kan også være til nytte for prostata helse og lavere PSA-nivåer.

Unngå fet eller jobbet kjøtt og velg fisk rik på omega-3 og bakt kylling eller grillet skinn uten hud.

Soy, som brukes til å forberede tofu og andre kjøttsubstitutter, inneholder isoflavoner. Forskere mener at disse næringsstoffene kan beskytte mot noen typer kreft. I kraft, C’Noen tester at drikking soya melk kan faktisk hjelpe lavere PSA nivåer og senke prostata kreft progresjon.

3. Ta vitamin D

Vitamin D er produsert av kroppen din når tiden går i sollyset. Det finnes også i fisk og egg og blir ofte lagt til befestede matvarer, som korn. Du kan også ta vitamin D som et kosttilskudd.

Ikke ta ganske vitamin D eller ha en mangel på vitamin D har vært knyttet til en større risiko for å ha prostatakreft, ifølge en studie i Forskning på klinisk kreft. Annen Undersøkelser Han oppdaget at folk med høyere nivåer av vitamin D har lavere nivåer enn PSA.

4. Drikk grønn te

Grønn te er en populær drink i Asia fra mange generasjoner. Det har blitt mer populært i USA når folk oppdager sine mange helsemessige fordeler.

Te er rik på antioksidanter som beskytter mot forskjellige typer kreft, inkludert prostatakreft. Asiatiske land hvor menn drikker store mengder grønn te har noen lavere lavere prostatakreftpriser i verden.

Noen utdanning Han fant ut at næringsstoffene i grønn te var i stand til å beskytte mot prostatakreft og lavere PSA-nivåer. Grønn te har også blitt studert som et supplement for å redusere vekstraten i menn med eksisterende prostatakreft.

5. Trening

Hvis du har en høy kropps masseindeks, kan dette komplisere PSA-avlesningene dine. Ta med ekstra vekt kan få PSA til å lese lavere, når du fortsatt kan være i fare. Kombinere et treningsprogram med et sunt kosthold kan hjelpe deg med å gå ned i vekt.

I tillegg til å hjelpe deg med å opprettholde en sunn vekt, har det også blitt vist at vanlig fysisk trening reduserer risikoen for prostatakreft. Forskning & # 8211; Undersøkelser Han oppdaget også at å gjøre tre timers moderat til intens per uke er forbundet med en høyere overlevelsesrate hos menn med prostatakreft.

Det er imidlertid viktig å merke seg at du ikke skal trene dagen du testet din PSA. Dette kan midlertidig øke nivåene dine og gi en unøyaktig lesing.

6. Redusere stress

Stress kan påvirke kroppen din på mange forskjellige måter. Det er også mulig at perioder med sterk stress kan påvirke prostataens helse og på PSAs score. En studere Han fant en sammenheng mellom PSA unormale nivåer og høye stressnivåer.

Lær noen måter å slappe av og dekompriere kan bidra til å redusere stressnivået. Finn noe som fungerer bra for deg og finn deg tid til å gjøre det.

L & # 8217;

Å spise sunnere og gjøre mer trening er gunstig for generell helse. Dette er gode endringer i start og hold.

Hvis du velger å leie ekstra kosttilskudd, for eksempel vitaminer eller mineraler, sørg for at du forteller legen din. Det er mulig at disse kan forstyrre andre rusmidler du antar. Legen din bør også ha all informasjon om helsen din for å gjøre forslag på de påfølgende faser av behandlingen.