Tidlig angst: Hvordan håndtere bekymringer om fremtiden

Del på Pinterest

Du har aldri følt meg så bekymret for at du ikke kunne sovne om natten før et møte med sjefen din? Kanskje din Palmi Sudano hver gang du tror du snakker om hvor-se-denne-gå med partneren din.

Ingen vet hva fremtiden reserverer og lurer på hvordan arbeids- eller relasjonssituasjonene vil ende opp med, er ganske normalt. Eller kanskje du er mer bekymret for mindre vanlige hendelser, inkludert naturkatastrofer, tap av omsorg eller global pandemier.

L & # 8217; angst forventning beskriver frykt og bekymring for dårlige ting som kan skje. Det kan skje i mange forskjellige sammenhenger, men vanligvis konsentrert på ting du ikke kan forutse eller sjekke.

Igjen er disse bekymringene normale, men kan bli tegn på forventningsangst hvis de begynner å påvirke ditt daglige liv.

Hvordan føles det

L & # 8217; Forventende angst kan variere fra en passasjer nervøsitet til en følelse av svekkende frykt.

Du kan legge merke til:

Med forventet angst kan du tilbringe mye tid på det verste naturen. Konsentrere for mye på disse uønskede resultatene kan også øke frustrasjonen og fortvilelsen.

Fortell partneren din ser litt og er bekymret i det siste. Når du sier, sier de jeg ikke C & # 8217, det er ingenting galt. Du tror ikke på det og begynner å bekymre deg for at de vil bryte, og du kan ikke slutte å forestille deg den bryte samtalen du tror er nært forestående. Å tenke på å miste partneren din gjør at du føler deg syk og du har problemer med å spise og sove normalt.

Anser det et symptom, ikke en lidelse

L & # 8217; Angst angst er ikke i seg selv en diagnose av mental helse, men kan vises som et symptom på D & # 8217 forstyrrelser; generalisert angst.

Andre forhold kan også føre til frykt for fremtidige hendelser som kanskje ikke nødvendigvis skjer.

Sosial angst

D & # 8217 Forstyrrelse; sosial angst innebærer en ekstrem frykt for nektelse eller negativ vurdering. Ofte, Symptomer på fysisk angst De følger også med disse fryktene.

Hvis du lider av sosial angst, kan du bekymre deg for å si noe pinlig eller å gjøre et seriøst falskt sosialt skritt som koster dine venner eller arbeid.

Bekymring av den fremtidige kritikken av andre kan gjøre det vanskelig å dele ideer eller uttrykke sin mening om noe emne.

Spesifikke fobier

En spesifikk fobi kan føre til en ekstrem frykt for daglige gjenstander eller erfaringer: klokker, edderkopper, høyder eller ta en buss. Folk med fobier har ofte mye avansert angst når de kommer i kontakt med det de er redd.

Dì du har en fobi for hunder. Hundene er ganske vanlige, så du vet at du sannsynligvis vil møte noen noen ganger, men du vet ikke når eller hvor. Som et resultat kan du tilbringe mye tid på å bekymre deg for muligheten for at 8217;. Denne angsten kan hindre deg i å gå til steder du kan se hunder, noe som kan begrense din evne til å tilbringe tid på det tidspunktet på & # 8217; åpen eller med venner som har hunder.

L & # 8217; angstannonsertiær knyttet til fobier kan bli så alvorlige at i slutten unngår å eventyr helt, som kan sette til testen dine relasjoner med venner og kjære.

Panikklidelse

L & # 8217; Angst angst er et vanlig symptom på panikklidelse.

Panikkanfall involverer mange ubehagelige følelser, inkludert brystsmerter, respiratoriske vanskeligheter og følelser av ekstremer. Hvis du hadde et panikkanfall, er det veldig normalt å bekymre seg for å ha en annen, spesielt hvis du ikke har noen anelse om hva som har sluppet løs.

L & # 8217; Angst av å ha flere panikkanfall kan bli undertrykkende. Bekymret for å miste kontroll foran andre mennesker kan ta deg for å unngå offentlige steder. Frykten for å ha et panikkanfall mens du er på hjulet, kan hindre deg i å kjøre, noe som kan påvirke evnen til å bevege seg.

Post-traumatisk stressforstyrrelse (PTSD)

Mange som har lidd et traumer, lever i frykten for at traumer gjentas. L & # 8217; Forventende angst knyttet til posttraumatisk stresslidelse kan manifestere seg som et symptom på enhver traumatisk opplevelse: en ulykke D & # 8217; bil, et røveri eller vitne døden til en elsket.

Trauma-relaterte bekymringsfaktorer kan øke dine følelser av forutgående angst. Hvis hendelsen aldri er langt fra tankene dine, kan du passere så lenge å huske hva som skjedde og bekymre deg for at det skjer igjen at du sliter med å tenke på litt & # 8217; andre.

Hvordan håndtere det

L & # 8217; Tidlig angst kan forårsake mye angst og holde deg låst i engstelige tanker.

Disse forslagene for å løse problemet kan hjelpe deg med å handle for å stoppe denne syklusen.

Ta vare på fysiske behov

Mind-Body-tilkoblingen er veldig ekte og ditt fysiske velvære kan påvirke følelsesmessig velvære. Ting som søvn, l & # 8217; mat og # 8217; trening kan spille en viktig rolle i styringen av symptomene på # 8217; angst, inkludert l & # 8217; angst angst.

Hvis symptomene dine inneholder en nervøs mage, kan du ha problemer med å spise regelmessig, men hoppe over måltider kan få deg til å føle deg enda verre.

I en spesielt ubehagelig situasjon, # 8217; angst gjør det vanskelig å få en avslappende søvn, men søvnmangel Det kan bli verre Angst forventningsmessig. Når du er våken, kan du bekymre deg for din verste angst. Hva å gjøre?

Reduser koffein og slapp av avslappeteknikker like før du går til sengs, kan ofte forbedre søvn.

Finn andre forslag for å hjelpe deg med å sove bedre.

Også l & # 8217; fysisk aktivitet kan Bidrar til å lindre symptomene av angst og stress og hjelpe deg med å sove bedre om natten. Bare prøv å unngå å trene for nærbilde på tidspunktet for å sette opp, fordi noen ganger kan dette holde deg våken.

Sjekk din indre dialog

Måten du snakker med deg selv om # 8217; angst er viktig.

Det er naturlig å bekymre deg for at dårlige ting skjer. Når disse bekymringene begynner å ta over, husk deg selv (vennlig) at å bruke for mye tid på å tenke på negative ting, kan hindre deg i å nyte de vakre livet i livet.

Hvis du har en tendens til å kritisere deg for din frykt og engstelige tanker, tenk på hva du kan fortelle en venn som har delt lignende tanker. Sannsynligvis vil du gi en positiv støtte, ikke en negativ vurdering, rett? Øv samme medfølelse med deg selv.

Fortell meg om dette

Det er ikke alltid lett å snakke om hva du er redd for, men noen ganger uttrykker disse fryktene, kan hjelpe dem til å føle seg mindre skummelt.

Husk det forrige eksempelet på bekymring for en pause? Snakk med din partner av frykten din, kan være mer skremmende enn tanken på brudd.

Ta en nærmere titt på situasjonen. Ditt forhold går for det meste bra? Du har grunn til å tro at de vil bryte? Qualcos & # 8217; andre kunne helt distrahere dem? Du vil ikke vite sikkert med mindre du starter en samtale.

Selv informere dine kjære av din angst kan være D & # 8217; hjelp, spesielt hvis du føler deg isolert fra symptomene. Venner og familiemedlemmer kan tilby støtte ved å lytte og gi positive distraksjoner, hvordan du tar en tur eller koker sammen.

Forankret

Jordingsøvelser kan bidra til å forstyrre distressing eller engstelige tanker og koble til i dag.

Noen av disse gjelder fysiske gjenstander, hvordan å utløse et gummibånd mot håndleddet, holde isen eller kjærtegne et avslappende objekt. Mange jordingsteknikker finner sted i dine tanker, slik at du kan øve dem hvor som helst, når som helst.

Excays forskjellig fra å starte.

Vurdere en profesjonell behandling

Hvis dine håndteringsstrategier ikke gir mye lettelse, er det verdt å utforske en profesjonell hjelp. L & # 8217; Angst er ganske vanlig, og de fleste trenger litt hjelp til å leve komfortabelt.

Her er en titt på hovedalternativene.

Terapi

Terapi er vanligvis den beste måten å utforske problemer med å involvere angst. En terapeut kan hjelpe deg med å undersøke kildene til stress i livet ditt og begynne å arbeide for å håndtere de mulige årsakene til # 8217; angstsforventning.

Terapeuter kan også hjelpe deg med å identifisere ondsinnede eller mindre effektive håndteringsmetoder, hvordan du unngår kilden til din frykt eller nummen i alkoholen, og tilbyr indikasjoner på flere nyttige strategier.

Siden forventet angst kan forekomme med ulike psykiske problemer, kan din terapeut anbefale en bestemt terapi type avhengig av hva du må gjøre:

Dressing

Narkotika helbreder ikke angst, men kan bidra til å forbedre symptomene, inkludert forventningsangst, spesielt hvis kombinert med terapi.

Legen din kan anbefale narkotika hvis symptomene dine:

  • Gjør ditt daglige liv vanskelig
  • Hindre deg å gjøre fremgang i terapi
  • forårsake alvorlig angst
  • Påvirke din fysiske helse

Medisiner for angst inkluderer alternativer både lang og kort sikt, så du trenger ikke nødvendigvis å ta dem for alltid. Beslutningen om å ta medisiner er personlig, så du bør ikke føle deg under press for å prøve eller unngå det.

Her er noen potensielle stoffer som kan hjelpe:

Mer informasjon om narkotika som kan hjelpe med angst.

Når du ber om hjelp

L & # 8217; Angst har et viktig formål: Det hjelper deg med å forberede deg på mulige farer.

Fremtidens reserver bare overrasker, så det er normalt å tilbringe litt & # 8216; tid til å lure på hva som venter på oss. Dette kan faktisk hjelpe deg: Det er aldri en dårlig ide å forberede seg på en rekke muligheter.

Men når forventet angst blir så alvorlig som å hindre deg i å nyte nåtiden, kan det være på tide å lete etter en profesjonell støtte.

Kort sagt, hvis livskvaliteten din er påvirket, kan det hende at du snakker med en terapeut.

Du vet ikke hvor du skal begynne? Vår økonomiske terapi guide kan hjelpe.

Bunnlinjen

L & # 8217; Usikkerhet kan være skummelt, spesielt når du vil beskytte deg mot farer. Det er ikke mulig å forutsi fremtiden, så det er viktig å finne måter å håndtere det ukjente; slik at disse bekymringene ikke forårsaker problemer i livet ditt.

En medfølende terapeut kan hjelpe deg med å møte den overveldende frykten til # 8217; usikkerhet og sette deg mer rolig med det ukjente.

Crystal Raypole har allerede jobbet som forfatter og utgiver for Goodtherapy. Hans interesseområder inkluderer asiatiske språk og litteratur, japansk oversettelse, mat, naturvitenskap, sexitiv positivitet og mental helse. Spesielt er han forpliktet til å bidra til å redusere stigmaet om psykiske problemer.