Symptomer på heteslag: hva du skal gjøre

Del på PinterestÅ bruke ordentlige klær og drikke mye væske er to ting folk som jobber i varmt vær kan gjøre for å redusere varmerelatert sykdom. Getty bilder

  • Med hetebølgene som rammer Europa og USA, advarer helseeksperter folk om å være forsiktige når de trener eller trener i solen.
  • Overdreven eksponering for varme kan forårsake alvorlige helseproblemer, inkludert heteslag.
  • Symptomer på varmerelaterte sykdommer er overdreven svetting, ørhet og rask pust.
  • Hvis du trener i varmen, sørg for at du hydrerer riktig og prøv å trene før 10:6 eller etter XNUMX: XNUMX
  • Hvis du jobber i solen, bruk løse, lyse klær og drikk mye vann.

Det er offisielt. Jorden er varmere enn noen gang.

Forrige måned opplevde planeten sin varmeste juni i nedtegnet historie.

Europa var et av fokuspunktene i det varme klimaet.

Frankrike registrerte hans høyere temperatur forrige fredag ​​med kvikksølv som steg til 114 ° F (46 ° C) i deler av landet.

Blant dem som møter dette varme klimaet er spillerne fra verdensmesterskapet for kvinner i Frankrike, som trente og spilte temperaturer som svever rundt 90 ° F (32 ° C) denne uken.

Temperaturene ble også varmere i USA med hetebølger så langt nord som mulig Alaska rekordinnstilling.

Forskere sier at klimaendringer sannsynligvis er årsaken bak hetebølger, og helseeksperter oppfordrer folk til å være klar over risikoen for varmerelaterte sykdommer.

«Generelt er det nødvendig å være oppmerksom hvis varmeindeksen er høyere enn 77 grader (Fahrenheit). Over 82 grader regnes som «ekstrem forsiktighet»: varmerelaterte sykdommer er mulig med lang eksponering. Over 85 år er farlig – hetesyke og heteslag er sannsynlig. 89 og over har høy risiko for heteslag, sier Dr. Sterling Ransone, en praktiserende familielege i Deltaville, Virginia, til Healthline.

Du kan finne mer enn Til 600 mennesker i USA dør de hvert år av ekstrem varme.

Varmerelaterte sykdommer som heteslag oppstår når kroppen sliter med å kjøle seg ned.

Menneskekroppen bruker svette som et middel til å kjøle seg ned, men i ekstrem varme kan ikke svette alltid kjøle ned kroppen. Dette kan være spesielt problematisk i tider med høyere luftfuktighet.

«Når luftfuktigheten er veldig høy, kan ikke svetten vår fordampe og drypper fra kroppen vår. Svette må fordampe for å være effektiv til å avgi varme. Hvis det drypper fra kroppen vår, er det bortkastet svette. Våtere forhold utgjør denne utfordringen. Når temperaturen er over 80 grader og luftfuktigheten er over 75 prosent, er risikoen for varmeskader høy,» sa Micah Zuhl, PhD, assisterende professor ved avdelingen for helse, trening og idrettsvitenskap ved ‘University of New Mexico. Healthline.

Risikoen for varmerelaterte sykdommer

Centers for Disease Control and Prevention (CDC) tjenestemenn anbefaler at eldre, svært små barn, psykisk syke og de med kroniske helseproblemer er mest utsatt for varmerelatert sykdom.

Men selv friske unge mennesker kan bli rammet hvis de ikke er forsiktige.

Eksperter sier det er greit å trene i varmen, men advarer om at uten riktige forholdsregler er overoppheting en mulighet.

«Når vi trener, bruker vi musklene våre og genererer varme,» forklarte Ransone. «Først blir vi kvitt overflødig varme ved å utvide blodårene våre for å stråle den ut i miljøet. Imidlertid er den viktigste metoden for å håndtere overflødig varme ved å svette. Ofte når det er varmt, har vi allerede utvidet skipene våre og begynt å svette på grunn av miljøforholdene.

Dette gjelder spesielt når luftfuktigheten er høy.

«Den høye luftfuktigheten kan forhindre at svette lett fordamper,» sa Ransone. «Disse forholdene gir oss ikke mye plass til å kjøle ned naturlig hvis vi skulle begynne å trene, noe som gjør det mye lettere for oss å overopphetes og bli syke.».

Symptomer på varmerelaterte sykdommer

Eksperter anbefaler at folk ute i varmt vær bør være oppmerksomme på eventuelle symptomer på varmerelaterte sykdommer.

«Symptomer som kan oppstå … inkluderer overdreven svetting, kvalme, svimmelhet, ekstrem tørste, veldig rask pust og høyere enn normal hjertefrekvens. Hvis du kjenner dem igjen, bør du slutte å trene og umiddelbart finne et behagelig klima,» sa Zuhl.

De første symptomene på varmerelatert sykdom, hvis de ignoreres, kan bli til mer alvorlig heteslag.

Når en person lider av heteslag, kan kroppstemperaturen gjøre det stige til 104 ° F (40 ° C) eller mer. Symptomer inkluderer forvirring, sløret tale, kraftig svette eller varm tørr hud, tap av bevissthet, anfall og høy kroppstemperatur.

«Disse symptomene regnes som nødsituasjoner og kan føre til hjerneskade eller død. Du bør ringe 911 umiddelbart, sa Ransone.

Hvordan trene i varmen

Ransone råder de som ønsker å trene i varmen å alltid sjekke varmeindeksen før de begir seg ut.

Hvis temperaturen er over 89 ° F (32 ° F), anbefales det å være forsiktig før du går ut.

Det er også nyttig å trene utenfor peak timer med solen, for eksempel før 10: 6 eller etter XNUMX: XNUMX

«Fukt før, under og etter hver treningsøkt. Drikk hovedsakelig vann, noen ganger en sportsdrikk og unngå koffein og alkohol, «sa han. «Bruk solkrem og verneklær, ta hyppige planlagte hvile- og vannpauser, og husk at mange medisiner kan sette kroppen i fare for varmerelaterte problemer. Snakk med fastlegen din for å se om noen av medisinene dine kan sette deg i fare».

Jobber i varmen

For de som må jobbe utendørs i varmen i sommer, anbefaler legene lignende forholdsregler.

Bruk lette, lysere, løstsittende klær. Reis også til og fra jobb i de kaldeste periodene på dagen og ta ekstra forholdsregler hvis det ikke er bris og høy luftfuktighet.

Fremfor alt, enten du trener eller jobber i varmen, er det viktig å holde seg hydrert.

«Vær forsiktig for å unngå dehydrering i varmt vær. Dette kan disponere for varmerelaterte sykdommer. Spis tilstrekkelige mengder væske; urinen bør ikke være konsentrert eller mørk, da dette er et tegn på dehydrering. Mens vi sier til speiderne våre: drikk til tissen din er ren, sa Ransone.

«Gå ut og nyt naturen, men vær hensynsfull,» la han til.