Søvn og genetikk

Del på PinterestForskningen åpner for en rekke interessante teoretiske muligheter. Getty bilder

  • Forskere har identifisert en genetisk mutasjon som deles av mennesker som trenger mindre søvn for å føle seg uthvilt.
  • Disse funnene kan en dag brukes til å utvikle medisiner eller terapier som hjelper folk å sove bedre.
  • Dårlig søvn er forbundet med en rekke problemer, så alt som hjelper folk å sove bedre vil føre til bedre helseresultater.

Søvn er en universell opplevelse. Men selv om vi bruker omtrent en tredjedel av livet vårt på å sove, er vitenskapen om hvorfor et individ krever mer eller mindre søvn ikke fullt ut forstått.

De fleste vet hvor mye søvn de trenger for å føle seg uthvilt, sammen med timene som fungerer best for leggetid. Men de spesifikke årsakene til disse trendene er noe mystiske.

Forskere ved University of California, San Francisco (UCSF) avdekker noen av disse mysteriene, spesielt rollen som gener spiller i hvor lenge en person sover.

Din studere ble publisert denne uken i tidsskriftet Neuron.

Forskerne så på en familie med en genomisk mutasjon som sørget for at de følte seg godt uthvilt selv om de sov godt i mindre enn 8 timer om natten.

Ying-Hui Fu, PhD, en genetiker ved UCSF og en av de to seniorforfatterne av artikkelen, identifiserte først denne mutasjonen hos personer med naturlig kort søvn.

«Vi er i en fase hvor vi prøver å sette sammen et puslespill og finne de første brikkene å legge og bygge et bilde,» sa Fu til Healthline. «Det er veldig spennende, fordi det hjelper oss å forstå hvordan søvnen vår er regulert.»

Hvordan genetikk påvirker?

Før du går i dybden med forskningen, er det viktig å forstå de to funksjonene som går inn i søvn.

Den første, døgnfunksjonen, er relativt godt forstått.

Døgnrytme er i hovedsak kroppens indre klokke. Bestem på hvilke tider på dagen kroppen føles mest våken og til hvilke tider på dagen kroppen vil sove.

UCSF-studien omhandler det andre systemet, homeostatisk overføring.

Det fungerer som en intern timer eller teller. Kort sagt, jo lenger noen er våken, desto større blir presset for å få litt søvn.

«Den homeostatiske impulsen har mye variasjon,» forklarte han Doktor Jesse Mindel, nevrolog ved Ohio State University Wexner Medical Center som spesialiserer seg på søvnmedisin.

«Du vil høre folk si at de trenger 8 timers søvn, men realiteten er at det faktisk er en ganske stor mengde søvn som de fleste vil si at de trenger for å føle seg uthvilt,» sa Mindel til Healthline.

Døgnrytme og den homeostatiske driften jobber sammen for å påvirke søvnmønstre, men den homeostatiske driften er fortsatt ikke godt forstått.

For å finne ut mer, trakk UCSF-forskere på Fus tidligere funn og studerte en familie med en mutert form av ADRB1-genet.

«Disse menneskene er egentlig ganske interessante», Dr. Louis Ptáček, en nevrolog ved UCSF og avisens andre seniorforfatter, fortalte han Healthline. «De sover 4 til 6 timer om natten og føler seg bra når de våkner. De sover mye mindre enn gjennomsnittspersonen i løpet av livet. «

Denne genetiske varianten som får folk til å ha naturlig kort søvn er en reseptor for en forbindelse kalt adenosin.

Adenosinreseptorer er et av målene som koffein virker på og er også involvert i andre biologiske faktorer.

«Da vi kartla og klonet dette genet, var det ganske spennende, fordi dette var det første direkte beviset på at dette genet og denne reseptoren er direkte involvert i søvnhomeostase, eller søvnregulering,» forklarte Ptáček.

Hvor det fører?

Mindel sier forskningen åpner for en rekke interessante teoretiske muligheter.

«Jo lenger folk holder seg våkne, påvirker det deres kognitive funksjon, beslutningstaking, deres følelser og deres atferd,» sa hun. «Så hvis du kunne påvirke den homeostatiske driften, trenger du kanskje ikke å sove så mye som du har nå, noe som er en veldig kraftig teoretisk mulighet å tenke på.»

Ptáček erkjenner at mer forskning vil være nødvendig for å bedre forstå disse sammenhengene. Men han sier at alt for å hjelpe folk til å sove bedre er fordelaktig fra et folkehelseperspektiv.

«Vi vet at kronisk søvnmangel bidrar til økt risiko for mange sykdommer: kreft av mange typer, autoimmune sykdommer, psykiatriske sykdommer, nevrodegenerasjon og så videre,» sa han.

«Hvis vi kunne utvikle forbindelser som hjelper folk å sove bedre og sove mer effektivt, tror vi at de kan ha dype konsekvenser for å forbedre menneskers helse generelt, ikke på en sykdomsspesifikk måte, men gjennom ideen om helse. bedre gjennom bedre sov, sa Ptáček.

Natteravner noterer seg

«Enten du pleier å være en morgenlerke eller en natteravn, en sovende eller en lang sovende, er det mange genetiske bidrag til disse egenskapene,» sa Ptáček.

Siden vi ikke har noe å si i genetikken vi ble født med, sier Ptáček at han og kollegene hans fremmer ideen om at folk bør være åpne for å gjenkjenne disse biologiske forskjellene på en ikke-dømmende måte.

«Det er mye å lære av mennesker med ulikt søvnmønster. Det er folk som bruker 10 timer om natten for å føle seg skikkelig uthvilt og fungere på et optimalt nivå. Det er ikke dermed sagt at det ikke er for mange late mennesker der ute som velter seg, sa Ptáček.

«Men noe av det vi trenger for søvn er genetisk bestemt. Vi kan ikke nekte for at hver av oss er forskjellige i denne forstand, og vi må respektere det, sa han.