Stress kan gjøre deg syk? Feber, hemorroider og mer

Beskrivelse

Stress er kroppens svar på en ekte eller oppfattet trussel. Litt og # 8216; stress er bra for deg og driver deg til å handle, hvordan du ser etter en jobb når du ble sparket. For stress, kan imidlertid undertrykke immunforsvaret ditt og gjøre deg syk lettere.

Langvarig stressperioder kan også øke risikoen for ulike sykdommer, inkludert hjertesykdom og kreft. Sekund studere, 60-80% av besøk på L & 8217; Medisinsk klinikk kan være relatert til stress.

Sykdommer forårsaket av stress

Stress kan forårsake en rekke fysiske symptomer og sykdommer. Symptomene kan manifestere så snart stressnivået øker og forverres som stress fortsetter. Disse symptomene forsvinner vanligvis når stressnivået senkes.

Noen av symptomene som vanligvis forårsakes av stress, inkluderer:

  • Økt hjertefrekvens
  • Økt blodtrykk
  • rask pusting
  • pust
  • muskel spenning
  • hodepine
  • kvalme
  • svimmelhet

Hvis stressnivåene forblir høye eller føler seg hyppig stress, øker risikoen for å bli syke.

Feber

Kronisk stress og L’eksponering for følelsesmessige hendelser kan forårsake psykogen feber. Dette betyr at feber er forårsaket av psykologiske faktorer i stedet for et virus eller en annen type inflammatorisk årsak. I noen mennesker forårsaker kronisk stress lavt vedvarende feber mellom 99 og 100 ° F (fra 37 til 38 ° C). Andre mennesker opplever en topp av kroppstemperatur som kan nå 106 ° C (41˚F) når de er utsatt for en følelsesmessig begivenhet.

Psykogen feber kan skje med noen under stress, men fremfor alt Det slår vanligvis unge kvinner.

Forkjølelse

I 2012 studere Han oppdaget at kronisk psykologisk stress forhindrer at kroppen tilstrekkelig justerer den inflammatoriske responsen. L’betennelse har vært knyttet til utvikling og progresjon av mange sykdommer. Folk som er utsatt for lange stressperioder, er mer sannsynlig å utvikle seg kaldt etter kimene eksponeringen som forårsaker kulde.

Mageproblemer

Rettssaken Viser at stress forhindrer at mage-tarmsystemet fungerer som det skal, som ødelegger magen og tarmkranen. Stress kan forårsake et bredt spekter av gastrointestinale symptomer, inkludert:

  • magesmerter
  • kvalme
  • fordøyelsesbesvær
  • diaré
  • forstoppelse

Har også blitt vist at stress forverrer symptomene på syndromet til IBS), irritabel tarm (IBS) og kan være en av de viktigste Årsaker til IBS. Hvis du lider av gastrisk refluks med mageforbrenning, kan stress forverre symptomene ved å øke følsomheten for magesyren. Hvis ikke godt kontrollert, øker betennelsen på grunn av erosjonen av magesyren risikoen for magesår. Kronisk diaré eller forstoppelse kan føre til forhold som hemorroider.

Depresjon

Forskning & # 8211; Undersøkelser Han knyttet til depresjonen både kronisk stress og kortere perioder med akutt stress. Stress mister balansen til mange av hjernens kjemikalier, inkludert serotonin, dopamin og norepinefrin. Kortisolnivået øker også. Alle disse er koblet til depresjon. Når denne typen kjemisk ubalanse oppstår, påvirker negativt:

  • Stat D’Soul
  • Sovemodell
  • appetitt
  • seksuell lyst

Hodepine og migrene

Stress er vanlig avtrekker av hodepine, inkludert spenning og migrene. En studere Han har oppdaget at avslappende etter en stressperiode kan føre til en episode av akutt migrene innen 24 timer senere. Det antas at dette skyldes det som er kjent som Effect & # 8220; skuffelse & # 8221;. Studien konkluderte med at narkotika eller atferdsendringer kan bidra til å forhindre hodepine for de som har migrene knyttet til stressreduksjon.

Allergier og astma

Spenningen i livet var tilkoblet Alle & forverring av sykdommer forbundet med mastceller, inkludert Astma og allergier. L’histamin forårsaker allergi symptomer og frigjøres av kropps mastceller som svar på stress. Langvarig eller økte stressnivåer kan bli verre eller til og med bringe til en allergisk reaksjon.

Dette kan forårsake Hud symptomer, som utslett eller urtikaria, eller andre symptomer på allergi, som en cola nese og rive. Stress kan også utløse A D & # 8217-angrep; astma hos personer med astma.

Fedme

Det antas at stress spiller en viktig rolle i # 8217; fedme. utdanning De har oppdaget at høyere nivåer av kortisol forårsaket av kronisk stress kan påvirke ulike faktorer som bidrar til vektøkningen, inkludert en dårlig søvn, noe som ytterligere øker kortisolnivået og fører til økning i magefettet. Det bidrar også til en dårlig makt ved å øke ønsket om raffinerte søtsaker og karbohydrater.

Har også vist at høye nivåer av stress øker sjansene dine for ikke å lykkes i vekttap programmer. L’Fedme er en risikofaktor i forskjellige sykdommer, inkludert hjertesykdom, diabetes og kreft.

Hjertesykdom

Forskning & # 8211; Undersøkelser har oppdaget at all slags stress, inkludert følelsesmessig stress, arbeidsstress, økonomisk stress og viktige livsarrangementer, øker risikoen for hjertesykdom. Stress øker blodtrykket og kolesterolet, som er direkte knyttet til hjertesykdom. Stress øker også risikoen for å dø for et hjerteinfarkt.

Smerte

Stress kan få deg til å lide overalt. Stress forårsaker muskelspenning, som kan forårsake eller forverre nakkesmerter, skuldre og rygg. Forskning & # 8211; Undersøkelser Vis at stress også kan øke smertefølsomheten din. Personer med fibromyalgi, leddgikt og andre forhold rapporterer ofte en økning i smerte i stressperioder.

Hvordan håndtere stress

Lære å håndtere stress kan bidra til å lindre symptomene og redusere risikoen for å bli syk.

Noen ting som har vist seg å bidra til å redusere stressnivået inkluderer:

  • Gjør regelmessig trening
  • hører på musikk
  • Yoga og meditasjon
  • Dype pusteøvelser
  • redusere forpliktelsene
  • Skjem bort et kjæledyr
  • tilstrekkelig søvn

Hvis du har problemer med å administrere stress, snakk med legen din for å få profesjonell hjelp. En konsulent eller en terapeut kan hjelpe deg med å identifisere kildene til stresset ditt og lære deg å håndtere strategier som kan hjelpe deg med å stresse bedre.