Stadier av sorg: generelle diagrammer for brudd, skilsmisse, tap, andre

Beskrivelse

Smerte er universell. På et tidspunkt i alles liv vil det være minst et møte med smerte. Det kan skyldes en elsket død, fra tap av en jobb, fra enden av et forhold eller annen forandring som endrer livet som du vet.

Selv smerten er veldig personlig. Det er ikke veldig rent eller lineært. Ingen temporal sekvens eller program følger ikke. Du kan gråte, bli sint, ta deg tilbake, føle deg tom. Ingen av disse tingene er uvanlig eller feil. Alle smerter på en annen måte, men det er noen poeng til felles i faser og # 8217; rekkefølgen av følelser levde under smerte.

Hvor smertefasene kommer fra?

I 1969 skrev en sveitsisk amerikansk psykiater kalt Elizabeth Kübler-Ross i sin bok & # 8220; på døden og døende & # 8221; at smerte kunne deles inn i fem faser. Hans observasjoner kom fra mange års arbeid med folk syke terminaler.

Hans smerte teori ble kjent som en Kübler-Ross-modell. Selv om det opprinnelig ble oppfattet for folk som var syke, ble disse fasene av smerte også tilpasset andre erfaringer med tap.

De fem fasene av smerte kan være den mest kjente, men de er langt fra de eneste populære faser av teorien om smerte. Mange andre eksisterer, inkludert de med syv stadier og de med bare to.

Smerten følger alltid samme rekkefølge av faser?

De fem fasene av smerte er:

  • benektelse
  • sinne
  • forhandlinger
  • Depresjon
  • godkjennelse

Ikke alle vil oppleve alle fem faser, og du kan ikke håndtere dem i denne rekkefølgen.

Smerten er forskjellig for hver person, så du kan begynne å møte tapet i forhandlingsfasen og finne deg selv sint eller nektet. Du kan bli i flere måneder i en av de fem fasene, men hopper helt over de andre.

Trinn 1: Avslag

Smerte er en’overveldende følelser. Det er ikke uvanlig å reagere på intense og ofte plutselige følelser som utgir seg at tapet eller endringen ikke finner sted. Nekte det gir deg tid til å absorbere nyheter mer gradvis og begynne å behandle den. Dette er en vanlig forsvarsmekanisme og hjelper deg med å dumpe intensiteten i situasjonen.

Når du forlater fornektelsesfasen, begynner følelsene du skjulte å klatre. Du vil finne deg selv foran mye smerte du nektet. Dette er også en del av turene av smerte, men det kan være vanskelig.

Eksempler på fornektelsesfasen

  • Pause eller skilsmisse: «Jeg er bare sint. I morgen vil enden. & # 8220;
  • Tap av arbeid: «De hadde feil. De vil ringe i morgen for å si at de trenger meg. & # 8220;
  • Døden til en kjære: «Ikke hvis N & # 8217, det gikk. Det kommer fra et øyeblikk ALLE’mer bak hjørnet. & # 8220;
  • Diagnose av terminal sykdom: «Dette skjer ikke med meg. Resultatene er feil. & # 8220;

Fase 2: sinne

Hvor negasjon kan betraktes som en håndteringsmekanisme, er sinne en maskeringseffekt. Sinne gjemmer mange av følelsene og smerten som fører. Denne sinne kan omdirigeres til andre mennesker, som den personen som døde, din ex eller din gamle sjef. Du kan til og med peke på sinne på livløse objekter.

Mens din rasjonelle hjerne vet at gjenstanden til din vrede ikke er skyld, er dine følelser på den tiden for å høre det.

Angst kan maske i følelser som bitterhet eller vrede. Det kan ikke være en sinne eller klar sinne. Ikke alle vil oppleve denne fasen, og noen kan bo her. Som sinne blir dempet, kan du imidlertid begynne å tenke mer rasjonelt til det som skjer og føler følelsene du setter til side.

Eksempler på sinnefasen

  • Pause eller skilsmisse: «Jeg hater det! Du vil angre på å forlate meg! & # 8220;
  • Tap av arbeid: & # 8220; er forferdelige klær. Jeg håper de mislykkes. & # 8220;
  • Død av en elsket: «Hvis du tok vare på seg selv, ville dette ikke ha skjedd & # 8221;.
  • Sykdomsterminal Diagnose: «Dov’er Gud i dette? Som våger Gud, la dette skje! & # 8220;

Trinn 3: forhandlinger

Under smerten kan du føle deg sårbar og hjelpeløs. I de øyeblikkene av intense følelser er det ikke uvanlig å se etter måter å gjenoppta kontrollen eller ønsker å føle seg som om du kan påvirke utfallet av en hendelse. I smerteforretningsfasen kan du finne deg selv å skape mange uttalelser og # 8220; hva om & # 8221; og & # 8220; hvis bare & # 8221;.

Videre er det ikke sjeldent at religiøse mennesker forsøker å gjøre en avtale eller et løfte til Gud eller en høyere kraft i bytte for helbredelse eller lettelse fra smerte og smerte. Forhandlinger er en forsvarslinje mot smerte følelser. Det hjelper deg med å utsette tristhet, forvirring eller smerte.

Eksempler på forhandlingsfasen

  • Bryt eller skilsmisse: Hvis du bare hadde brukt mer tid med henne, ville hun ha bodd & # 8221;.
  • Tap av arbeid: Hvis du bare hadde jobbet etter uke, ville de se hvor dyrebare de er & # 8221;.
  • Død av en elsket: & # 8220; hvis bare l & # 8217, jeg hadde ringt den kvelden, ville det ikke gå og # 8221;.
  • Diagnose av terminal sykdom: Hvis bare vi dro til legen før, kunne vi stoppe det & # 8221;.

Fase 4: Depresjon

Mens sinne og forhandlinger kan virke mye og # 8220; aktiv & # 8221; depresjon kan virke som en fase & # 8220; stille & # 8221; smerte.

I de tidlige stadiene av tapet kan du unnslippe fra følelser, og prøver å holde seg foran dem. På dette punktet kan du imidlertid være i stand til å klemme dem og håndtere dem mer sunne. Du kan også velge å isolere deg fra andre til helt ansiktstap.

Dette betyr imidlertid ikke at depresjonen er enkel eller veldefinert. Som de andre faser av smerte, kan depresjon være vanskelig og komplisert. Det kan virke overveldende. Du kan føle deg uskarpt, tung og forvirret.

Depresjon kan virke som det uunngåelige landingsstedet for tap. Men hvis du føler deg blokkert her, eller du ikke kan komme over denne smertenes fase, snakk med en psykisk helse ekspert. En terapeut kan hjelpe deg med å overvinne denne tilpasningsperioden.

Eksempler på depresjonsfasen

  • Pause eller skilsmisse: Hvorfor gå videre?& # 8221;
  • Tap av arbeid: Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå videre herfra & # 8221;.
  • Død av en kjære: «hva jeg er uten henne?& # 8221;
  • Diagnose av terminal sykdom: Ordtaket mitt kommer til denne forferdelige enden & # 8221;.

Fase 5: Acceptance

L’aksept er ikke nødvendigvis en lykkelig eller oppløftende fase av smerte. Det betyr ikke at du har passert smerte eller tap. Det betyr imidlertid at # 8217; du har akseptert, og du har kommet for å forstå hva det betyr i livet ditt nå.

Du kan føle deg veldig annerledes på dette stadiet. Det er helt forventet. Du hadde en god forandring i livet ditt, og dette forstyrrer din måte å føle for mange ting. Vurder L’aksept som en måte å forstå at det kan være mer bra enn dårlige dager, men det kan fortsatt være dårlig & # 8211; Og det er greit.

Eksempler på akseptfasen

  • BREAK ELLER DISHOVERY: GJENNOM DETTE VAR DET HELSE VALG FOR MEG.& # 8221;
  • Tap av arbeid: Jeg vil kunne finne en måte å følge herfra, og jeg kan starte en ny sti & # 8221;.
  • Død av en elsket: Jeg er så heldig å ha brukt så mange år fantastisk med ham, og vil alltid være i mine minner & # 8221;.
  • Diagnose av terminal sykdommer: Jeg har muligheten til å fikse ting og sørge for å gjøre det jeg vil ha i de siste ukene og månedene & # 8221;.

De 7 stadiene av smerte

De syv stadiene av smerte er en annen populær modell for å forklare de mange kompliserte tapopplevelsene. Disse syv faser inkluderer:

  • Sjokk og nektelse. Dette er en tilstand av vantro og nummen følelser.
  • Smerte og skyld. Du kan føle at tapet er uutholdelig, og at du gjør livet vanskeligere på grunn av dine følelser og behov.
  • Sinne og røverkjøp. Du kan skade deg og si til Gud eller en høyere makt som du vil gjøre hva de spør deg om du vil gi deg bare lindring fra disse følelsene.
  • Depresjon. Dette kan være en periode med isolasjon og ensomhet der du behandler og reflekterer over tapet.
  • Svingen til den høye. På dette punktet har smertefaser som sinne og smerten falt og du bodde i en roligere og mer avslappet tilstand.
  • Rekonstruksjon og behandling. Du kan begynne å sette tilbake stykker av livet ditt og bringe dem fremover.
  • Aksept og håp. Dette er en «8217; veldig gradvis aksept av den nye levemåten og en følelse av muligheter for fremtiden.

Dette kan for eksempel være presentasjonen av fasene av en pause eller en skilsmisse:

  • Sjokk og nektet: «Hun ville ikke gjøre dette helt. Han vil forstå at han har feil og kommer tilbake hit i morgen. & # 8220;
  • Smerte og skyld: «Hvordan kunne dette vært gjort? Hvor egoistisk er? Som jeg gjorde for å rote opp alt dette? & # 8220;
  • Sinne og forhandlinger: «Hvis du gir meg en # 8217; en annen mulighet, jeg vil være en bedre fyr. Jeg vil elske henne, og jeg vil gi henne alt hun spør. & # 8220;
  • Depresjon: «Jeg vil aldri ha et annet forhold lenger. Jeg er dømt for å skuffe alle & # 8220;.
  • Den oppadgående svingen: Enden var vanskelig, men det kan være et sted i fremtiden når jeg kunne se meg i en’annen rapport & # 8221;.
  • Rekonstruksjon og prosessering: Jeg må evaluere det forholdet og lære av mine feil & # 8221;.
  • Aksept og håp: «Jeg har mye å tilby til en annen person. Jeg må bare møte dem. & # 8220;

L & # 8217;

Nøkkelen til å forstå smerte er å innse at ingen opplever det samme. Smerten er veldig personlig, og du kan prøve noe annerledes hver gang. Du trenger kanskje flere uker eller smerte kan vare i år.

Hvis du bestemmer deg for å trenge hjelp til å håndtere følelser og endringer, er en mental helsepersonell en god ressurs for å evaluere dine følelser og finne en følelse av sikkerhet i disse svært tunge og tunge følelsene.

Disse ressursene kan være nyttige: