Å slutte å spise søppelmat forårsaker abstinenser som narkotikaavhengighet

En kontroversiell ny studie har funnet at når folk eliminerer søppelmat fra diettene sine, kan de oppleve stoffavhengighet-lignende abstinenser.

Del på PinterestDu er avhengig av søppelmat? Getty bilder

Vi har alle skyldig søppelmat: pommes frites, pizza, søtsaker.

Noen ganger kan det være vanskelig å kutte disse usunne godsakene fra kostholdet vårt, og nå kan ny forskning fra University of Michigan tyde på hvorfor dette er tilfelle. Å slutte å spise høyt bearbeidet søppelmat kan føre til abstinenssymptomer som ligner veldig på dem som rusmisbrukere opplever.

Forskningen vises i den nåværende utgaven av tidsskriftet Appetitt. Det antas å være den første studien i sitt slag som ser på abstinenssymptomene folk opplever når de slutter å grave i disse matvarene som en del av deres vanlige kosthold.

«En av de hyppige kritikkene har vært at det ikke har vært noen menneskelige studier for å undersøke om avholdenhet, et nøkkeltrekk ved avhengighet, kan oppstå når folk kutter ned på søppelmat. Vår gruppe var motivert til å utvikle dette målet for vurdering av abstinenslignende symptomer i sammenheng med søppelmat for å eliminere dette gapet i litteraturen, sier studieleder Erica Schulte, PhD-kandidat i psykologi ved University of Michigan, til Healthline.

«Vi tror funnene gir innledende støtte for relevansen av abstinenser når man reduserer mengden høyt bearbeidet søppelmat, noe som gir ytterligere støtte for sannsynligheten av en «matavhengighet» for enkelte individer.».

Imidlertid bemerket han at «Ideen om at noen individer kan oppleve reaksjoner som ligner på svært bearbeidet søppelmatavhengighet er fortsatt en kontroversiell idé».

Sliter med uttak av søppelmat

Schulte og hennes kolleger ba 231 voksne deltakere om å rapportere alle fysiske og psykiske abstinenssymptomer de kan ha opplevd etter å ha redusert eller avstått fra søppelmat det siste året.

Hvis de hadde flere forsøk på å slutte, ble de bedt om å rapportere det siste. De ble deretter bedt om å rapportere om de har vist noen av de typene abstinenssymptomer en person har når de prøver å kutte ned på nikotin- og cannabisbruk.

I tillegg til dette ble de spurt om deres forsøk på å redusere eller fjerne mat fra kostholdet var vellykket og hvordan de fant ut hva den «suksessen» var.

Disse menneskene rapporterte at de opplevde tristhet, tretthet, trang og økt irritabilitet de første to til fem dagene etter at de sluttet å spise søppelmat. Disse symptomene ble til slutt avkjølt etter de første dagene.

Dette tilsvarer den generelle forståelsen av hvordan legemiddelabstinenser fungerer. Varigheten av abstinenssymptomer varierer virkelig fra stoff til stoff og avhenger av varigheten av avhengigheten. Men generelt sett vil den første uken etter å ha stoppet medikamentbruken gi de mest merkbare abstinenssymptomene.

I tillegg til å bli overrasket over hvor på linje disse junkfood-abstinensene var med abstinenssymptomer, la Schulte til at jo mer intense abstinenssymptomene var, desto mindre sannsynlig var diettforsøket vellykket.

«Dette viser at tilbaketrekning kan være en viktig bidragsyter til hvorfor folk har så vanskelig for å kutte ned på søppelmat,» la han til.

Hva søppelmat gjør med hjernen din

Dr.Vijaya Surampudi, assisterende professor i medisin i avdelingen for menneskelig ernæring ved University of California, Los Angeles (UCLA), sa til Healthline at typene bearbeidede varer vi tror faller inn under kategorien «søppelmat» er generelt høye. av fire er vanedannende. ting: salt, fett, koffein og sukker.

Han sa at sukker, for eksempel, genererer dopamin, en nevrotransmitter som sender meldinger til «belønningssenteret» i hjernen. Tenk på dopamin som å gi hjernen din en påminnelse om å gjenta den hyggelige aktiviteten som nettopp ga den et løft.

Signalet som sendes ut av dopamin når du spiser sukker får hjernen til å tenke at den må lete etter årsaken til nytelsen – i dette tilfellet en velsmakende sukkerholdig godbit – i motsetning til andre sunnere aktiviteter.

«Du begynner å spise mer og mer for å få den samme følelsen du fikk av at det var hyggelig,» forklarte Surampudi. «Se for deg at sukker, brus og koffein stimulerer belønningssenteret, og forteller deg hele tiden at du alltid vil ha mer av disse stoffene.»

Søkebegrensninger

Den nåværende rapporten undersøkte ikke disse hjerneresponsene. Det er en selvrapportert studie som krever at deltakerne husker hva som skjedde med dem og ikke målte disse abstinenseffektene i sanntid.

Schulte erkjente dette, og la til at en av «begrensningene» i studien hans var at den fokuserte på å be folk om å revurdere deres siste forsøk på å eliminere disse matvarene.

Han sa at som et neste trinn i sin forskning, vil han gjerne administrere selvrapporteringsverktøyet til disse menneskene på daglig basis mens de eliminerer disse matvarene fra diettene sine.

«Dette vil gi mer informasjon om hvilke symptomer som er mest involvert og hvordan deres intensitet endres over tid,» sa han. «Jeg tror også at de kliniske implikasjonene for dette arbeidet gir muligheter for videre forskning. For eksempel vil det være nyttig å undersøke om en større abstinensopplevelse ved å kutte ned på søppelmat er assosiert med dårligere behandlingsresultater, som for eksempel overholdelse av kosthold og vekttap.

Dr. Carol A. Bernstein, professor i psykiatri og nevrologi ved NYU Langone Health, fortalte Healthline at hun alltid er forsiktig når hun kommer over slike studier.

Hun er skeptisk til at følelsen du får når du savner å spise popcorn eller sjokolade er nøyaktig den samme som det som skjer med hjernens kretsløp når du opplever abstinenser fra noe som kokain, for eksempel.

«Jeg tror ikke det er så vanskelig å holde seg unna chips og sjokolade som det er å holde seg unna heroin og kokain,» sa han.

Hun la til at hun var bekymret for at studier som denne – og titlene som ble generert rundt dem – kunne «trivialisere alvorlighetsgraden av andre avhengigheter».

«Det er vitenskapelig bevist at påvist avhengighet av opiater, heroin, kokain og alkohol har alvorlige og farlige helsekonsekvenser,» sa Bernstein. «Disse tingene kaprer hjernen. Jeg vet ikke om det er det samme som at noen mangler sjokolade. «

For henne, hvis du er bekymret for fristelsen til usunne matalternativer i supermarkedsposisjonen din og vil vite hvordan du kan kaste dem ut av livet ditt, kontakt legen din og ernæringsfysiologen hvis du har en.

Del på PinterestDet er mer enn én måte å nærme seg junk food «avgifting». Getty bilder

Hva du bør vite om en «detox» fra søppelmat

Så hva om du bare ønsker å spise sunnere, men synes det er vanskelig å slutte å spise disse matvarene?

Surampudi sa «detoxing» fra søppelmat kan være vanskelig, men hvis du sliter med å prøve å holde deg frisk, minn deg selv på at «du vil, men ikke i dag».

«I det øyeblikket vi tar noe helt bort, setter vi oss selv i en negativ sinnstilstand,» sa han. «Det er viktig å si til deg selv en mer positiv bekreftelse:» Jeg vil ha det, bare ikke i dag.«Noen mennesker foretrekker å avvenne junk food i stedet for å slutte med cold turkey. Det er også greit. Det fungerer, men det kan ta lengre tid. «

Han foreslo at noen som prøver å fase ut disse matvarene distanserer innsatsen. I stedet for å konsumere to brus om dagen, reduser det til én, og spre deretter forbruket gradvis over uken.

Hvis den nye studien viser noe, er det at de første ukene med å eliminere søppelmat fra livet ditt vil være vanskelig.

«Jeg sier alltid til folk, ‘de første to ukene vil være vanskelige, men det blir bedre, jeg lover'», sa Surampudi. «De første ukene vil være vanskelige fordi du prøver å regulere blodsukkernivået ved å balansere insulinnivåene vi tror forårsaker avhengighet. Jeg sier å starte morgenen med proteinrik mat for å få nivået på blodsukkeret. På den måten slipper du sukkersuget hele dagen. «

Han la også til at du bør «drikke mye vann» og «få nok søvn».

«Du må jobbe med de generelle livsstilsfaktorene som ikke alltid er direkte relatert til mat for å hjelpe til med å håndtere stresset ved å endre kostholdet ditt,» sa han.