Slutt å røyke helsefordeler

Del på PinterestForskere sier å slutte å røyke reduserer risikoen for kardiovaskulære helseproblemer, men ikke så mye som å aldri røyke. Getty bilder

  • Forskere sier at du kan se betydelige hjertehelsefordeler etter fem år med røykeslutt.
  • Helsefordelene ved å slutte å røyke er fortsatt ikke så betydelige som om du aldri hadde røykt.
  • Forskere sier at lungeskaden fra røyking er godt publisert, men skaden på hjertet er mindre kjent.

Hvis du er storrøyker og slutter nå, kan du innen fem år se en betydelig reduksjon i risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Men du vil fortsatt ha høyere risiko for hjerte- og karsykdommer enn en som aldri har røykt.

Dette er iht ny studie publisert i JAMA.

Den retrospektive analysen undersøkte 8 770 personer, inkludert 2 371 som hadde røykt 20 eller flere «pack years». Det er som å røyke en pakke sigaretter om dagen i 20 år.

Gjennomsnittlig oppfølgingstid var 26 år. I løpet av den tiden hadde 2435 av deltakerne en første kardiovaskulær hendelse, som hjerteinfarkt, hjerneslag, hjertesvikt eller kardiovaskulær død.

Storrøykere sto for 1095 av disse hendelsene.

Sammenlignet med nåværende røykere, var røykeslutt innen fem år assosiert med en lavere forekomst av kardiovaskulære hendelser.

For storrøykere er det fortsatt økt kardiovaskulær risiko i 10-15 år eller mer.

Studieforfatterne bemerker at undersøkelsen hovedsakelig inkluderte hvite mennesker av europeisk avstamning. Det var også mangel på informasjon om eksponering for passiv tobakksrøyk eller bruk av andre typer tobakk blant studiedeltakerne.

Røyking og kardiovaskulær risiko

Dr. Srilakshmi Vallabhaneni er senior kardiolog ved Helsenettverk ved University of San Luca i Bethlehem, Pennsylvania.

«Røyking er en kjent risikofaktor for lungeproblemer,» sa han til Healthline. «Hjertet har ikke blitt fremhevet så mye. Det var et lite utvalg, men stort nok til å svare på spørsmålet om kardiovaskulær risiko fem år etter røykeslutt.

Advarselstegnene på kardiovaskulære problemer inkluderer kortpustethet, brystsmerter og bensmerter når du går, forklarer han.

Selv om det trengs mer data, sier Vallabhaneni at kardiovaskulær risiko for pipe- og sigarrøykere er det overlegen sammenlignet med ikke-røykere, men ikke så høy som for tunge sigarettrøkere.

Vær også oppmerksom på at røyking av marihuana også kan påvirke hjerterytmen øke risikoen for hjerteinfarkt.

Mens den nye studien fokuserte på tunge sigarettrøkere, Dr. Robert Greenfield advarer om at enhver mengde røyk er et problem.

Greenfield er en dobbeltstyresertifisert kardiolog og lipidolog og medisinsk direktør for ikke-invasiv kardiologi og hjerterehabilitering ved MemorialCare Heart & Vascular Institute ved Orange Coast Medical Center i California.

«Hver gang du putter en sigarett i munnen, enten du inhalerer eller ikke, inhalerer du karbonmonoksid,» sa Greenfield til Healthline.

«Det kommer inn i blodet, hvor det flytter oksygen til de røde blodcellene. Karbonmonoksid skader slimhinnen i arteriene og påvirker sirkulasjonen av kolesterol, og skaper mer plakk,» sa han.

«Hvis noen røyker, bør det ha en negativ innvirkning på kroppen. Og hvis du er ikke-røyker fordi du sluttet i fjor, kan du undervurdere risikoen din, sa Greenfield.

Han bemerker at kardiovaskulær sykdom er kompleks og involverer andre risikofaktorer, inkludert kosthold, stress og familiehistorie.

Studien viser at hvis du har vært storrøyker, må du være enda mer våken for å holde deg frisk, ifølge Greenfield.

«Jo før du slutter å røyke, jo bedre. Men det er ikke så enkelt som å stoppe, og om fem år er du bra. Kardiologimiljøet bør se annerledes på tidligere røykere og være mer flittige til å snakke med pasienter, sa han.

Bryt en vane

Vallabhaneni sier å forstå de negative effektene av røyking kan gi røykere større motivasjon til å slutte.

I tillegg til røykeavvenningsprogrammer og medisiner, er medisinsk rådgivning avgjørende.

Å slutte å røyke er vanskelig, så råd storrøykere til å lage mindre mål.

«Hvis du røyker 10 sigaretter om dagen, kan du kutte det ned til åtte, deretter seks. Å kutte ned litt med noen ukers mellomrom ser ut til å fungere veldig bra. Og pasienter kan få tilbakefall over tid, så vi må forsterke det når de ser sin primærlege eller kardiolog hvis de har et hjerteproblem, «sa han.

Vallabhaneni anbefaler at røykere og tidligere røykere passer på å overvåke og håndtere hypertensjon, høyt kolesterol og diabetes.

«Hold deg aktiv og tren. Vi anbefaler 30 minutter om dagen, fem dager i uken, selv om det bare er å gå. Gjør det du liker å gjøre, men vær aktiv, sa han.

– Offentlig politikk er også viktig. Røykerestriksjoner på offentlige steder og til og med hjemme kan bidra til å forsterke dette aspektet og er svært effektive for å redusere røyking, «la Vallabhaneni til.

Sentrene for sykdomskontroll og forebygging tilbyr mer informasjon om hvordan slutte å røyke.

Forebygging av røyking

«Den gode nyheten er at vi alle lever lenger nå, men mange mennesker lever ikke sunnere,» sa Greenfield. «Verdien av denne studien er at den viser at tingene vi gjør mot kroppen vår nå blir med oss. Det går ikke alltid over fordi vi slutter å røyke.

Greenfield råder unge mennesker til å tenke på det de gjør nå som en investering i fremtiden.

«Røyking endrer kroppen,» sa han. «Vi kan tegne et bilde av hva som kan skje. Jeg skulle ønske jeg kunne ta unge røykere til sykehusets intensivavdeling for å vise dem mennesker på respiratorer. Vi gjorde en god jobb med noen skumle røykfrie annonser «.

Greenfield forklarer at legemidler foreskrevet for å behandle hypertensjon og høyt kolesterol kan være mindre effektive for røykere.

«Livsstil er den beste medisinen vi kan skrive ut. Vi prøver å forebygge risikofaktorer i stedet for å behandle dem når det først er et problem. Vi må sitte med ungdommene og ha en samtale. Det er den rette tingen å gjøre, sa Greenfield.