Ruvetta vs Sultanine Druer vs Ribes: Hva er forskjellen?

Rosiner, sultanas druer og currants er alle populære typer tørket frukt.

Mer spesifikt er de forskjellige typer tørkede druer.

Rik på essensielle vitaminer, mineraler og antioksidanter brukes i forskjellige kjøkken over hele verden i både søte og saltede retter.

Til tross for deres popularitet, C’Det er fortsatt mye forvirring om disse delikatesser.

Denne artikkelen forklarer forskjellen mellom rosiner, sultanas og currant druer.

De er forskjellige typer tørre druer

Del på Pinterest

I et nøtteskall er rosiner, sultanas og currant druer alle forskjellige typer tørkede druer.

Men å forstå forskjellene mellom de tre kan være en kilde til forvirring, spesielt for rosiner og sultanin druer fordi deres definisjoner varierer i forskjellige deler av verden.

I USA, begrepet & # 8220; rosiner & # 8221; brukes både alle’rosiner og sultanin druer. Å skille de to, # 8217; sultanine druer kalles rosiner & # 8220; Golden & # 8221;.

Internasjonalt er det en annen historie. I de fleste land, inkludert Storbritannia, # 8217; rosiner og # 8217; sultanin druer varierer i henhold til typen av drue og behandlingsmetoden som brukes.

Begrepet & # 8220; ribes & # 8221; gjelder også bærene til familien til Dell’druer, som rødbær og svart currant.

For å unngå forvirring, vil denne artikkelen referere til rosiner og rosiner og sultanene i henhold til internasjonale definisjoner.

rosiner

L’rosiner er en type druer som har blitt tørket i omtrent tre uker. Druene mørkere når du tørker, som gir mørkbrun farge rosiner.

En rekke druer varianter brukes til å lage rosiner. Størrelsen, smaken og fargen er avhengig av hvilken type drue som brukes.

I USA, rosiner vanligvis produsert av Thompson Seedless Variety.

Men i Australia, L’rosiner produseres utelukkende av større druer varianter, inkludert Muscat, Lexia og Waltham Cross, og av denne grunn er de ofte større enn # 8217; Sultanas druer.

L’rosiner er mørk farge, har en myk tekstur, en søt smak og generelt er større enn # 8217; sultanas og currant druer.

Sultanine druer

L’Sultanine druer er hentet fra grønne frø druer, spesielt Thompson frøfri variasjon.

I motsetning til # 8217; rosiner, L’sultanin druer er vanligvis dekket i en oljebasert løsning før tørking; tørking for å akselerere prosessen. Av denne grunn er de ofte tydeligere enn # 8217; rosiner og rødbær.

I Australia produseres noen sultanine druer uten tørkemiddeloppløsningen. Disse druene tar lengre tid til Air & # 8211; opptil tre uker & # 8211; Og de er mørkebrune. De kalles ofte sultanine druer & # 8220; naturlig & # 8221;.

I USA kalles Sultanine Grapes & # 8220; Sultanine Raisins & # 8221; O & # 8220; Sultanine druer & # 8221;. Disse druene behandles med et konserveringsmiddel som kalles svoveldioksid for å opprettholde den klareste fargen på # 8217; druer.

L’Sultanine druer er generelt mindre enn rosinene og er søtere, mer juice og klarere enn den lettere fargen på’ribes rosiner.

Currant

The Currant, også kjent som & # 8220; Zakynthos Ribes & # 8221; er en Berry D’visne druer.

Til tross for deres navn, er currant faktisk produsert ved å tørke en rekke små druer uten semi-samtaler & # 8220; svart Korinth & # 8221; og & # 8220; Pretty & # 8221;.

The Currant er tørket i maksimalt tre uker.

På grunn av deres små dimensjoner, har de en søt, krydret og intens smak og legger til konsistens og søthet til både søte og saltede retter.

Deres ernæringsmessige profiler er like

Rosiner, sultanas og currant druer er svært næringsstoffer.

Dette skyldes tørkingsprosessen, noe som reduserer innholdet D’vann fra 8217; 80% til 15% (1, 2).

L’UVA smalser under denne prosessen, og etterlater en liten og næringsrik frukt. Faktisk, i vekt, inneholder de visne druene opptil fire ganger fiber, vitaminer og mineraler i de friske druene (1, 2).

Grafen nedenfor sammenligner ernæringsforskjeller mellom 1 oz (28 gram) rosiner, sultanin druer og currants (2, 3, 4, 5).

Ribes Ribes Ribes Ribes 9510679 CarboidRati22 Gramm22 Gram21 Gram Gramprotein1 Grams1 Gramm1 Grammegraxim Gramm0 Grammi0 GrammiFiBra1 Gramm2 Gramm2 Grammizucchero17 Gram21 Grams1rd RDI RDI Vitamin1% RDI1% RDI1% RDI1%

Som du kan se, er variasjonene mellom de tre milde. Alle er rike på naturlige sukkerarter, som inneholder ca 60-75% sukker.

De er også rike på fiber og kalium og er en utmerket kilde til vegetabilske forbindelser, inkludert kraftige antioksidanter (6).

Opp nedover mynten, blir innholdet av vitamin C og vitamin K betydelig redusert med ferske varianter når druene er visne.

De kan tilby de samme helsemessige fordelene

Rosiner, sultanas druer og currants drar nytte av helse på mange måter.

Alle tre er A’utmerket kilde til antioksidanter, inkludert polyfenoler (6).

Antioksidanter bidrar til å beskytte celler mot skadelig skade som kan skyldes frie radikaler og oksidativt stress, som bidrar til 48217; betennelse og mange sykdommer, inkludert kreft (7, 8).

Også, rosiner, sultanas og currants er rike på fiber. Bare en’oz (28 gram) inneholder 1-2 gram fibre, eller 4-8% av det daglige kravet.

Studier tyder på at en diett rik på frukt og grønnsaker rik på fiber kan bidra til å redusere risikoen for hypertensjon, hjertesykdom og diabetes (9, 10, 11).

Studier viser også at å spise rosiner kan (12, 1. 3, 14, 15):

  • Lavt blodtrykk
  • Forbedrer blodsukkerkontrollen
  • Øke følelsen av fylde

Selv om helsemessige fordeler av sultanaene og currant ikke er spesielt utformet, er det sannsynlig at de produserer lignende helseeffekter på grunn av deres sammenlignbare ernæringsmessige profiler.

Endelig, selv om L’Sultanine rosiner er ribbe kan være et sunt valg, det er viktig å huske at tørket frukt er rik på sukker og kalorier og kan være lett å spise for mye.

Av denne grunn bør den tørkede frukten bare bli konsumert i små mengder, helst sammen med andre næringsstoffer som valnøtter, frø eller yoghurt.

De har lignende bruk på kjøkkenet

Rosiner, sultanas druer og currants er alle utrolig allsidige og kan konsumeres alene, som en matbit eller lagt til risretter, stews, salater, mel D’havre og bakt varer.

Til tross for deres små forskjeller i størrelse og smak, kan hver brukes i mange av de samme oppskrifter og kan enkelt byttes ut. 1217; en med den andre.

Her er noen ideer om hvordan du inkorporerer dem i kostholdet ditt:

  • Legg til en ostrett: L’Tørkede druer er en Gourmet til en tallerken med oster. Å være den største av de tre, går rosiner bedre og går bra med Brie Creamy, valnøtter og kjeks.
  • Spis som en morgen eller ettermiddagsmat: Du kan spise enkelt eller legge dem til yoghurt eller tørket frukt for en mer betydelig matbit. Alternativt kan du prøve å skape en av deg Trail Mix.
  • Legg til Mel D’Havre: Et lite sprinkle av rosiner, Sultanas og Currant legger naturlig søthet til grøtet ditt.
  • Legg til bakte varer: L’Lagt til tørr frukt til muffins, kornbarer og kjeks er en fin måte å søte bakevarer. L’rosiner og # 8217; sultanin druer er spesielt gode å absorbere andre smaker og gjøre det ferdige produktet enda bedre.
  • Legg til salater: The Currant, spesielt, er flott for å legge til søthet og tekstur til salater. De passer godt sammen med kjærlige grønnsaker og sprø nøtter.
  • Legg til i Salty Dishes: Prøv å legge til en av de tre til salte retter som karri, kjøttboller, chutney, Rice Pilaf Og Couscous. The Currant fungerer ofte best på grunn av sin lille størrelse.

Bevarer rosiner, sultanas og currant druer på et kjølig, tørt og mørkt sted som i pantryet. Sett dem i en forseglet eller konservbar pose i en glassburk.

Hva slags å velge?

Rosiner, sultanas og currant druer er alle svært næringsrike og er gode erstatninger l’en av de # 8217;.

På slutten av dagen er det bedre å velge tilfelle ved en tilfeldighet basert på oppskriften eller til parabolen og til preferanser av smak.

Det er også viktig å huske på at noen produsenter legger til et konserveringsmiddel kalt svovelanhydrid for å holde fargen på … friske druer. Det brukes hovedsakelig til Sultanine druer eller # 8220; Golden Raisins & # 8221;.

Noen individer er følsomme for # 8217; svoveldioksid og viser symptomer som magekramper, utslett og angrep D’astma etter å ha spist det (16, 17).

Hvis du er følsom overfor svoveldioksidet, må du være oppmerksom på dette konserveringsmiddelet på «8217; etikett.

Bunnlinjen

L’rosiner, L’Sultanas og currant er forskjellige typer visne druer rik på fibre, kalium og antioksidanter.

L’rosiner er produsert av et bredt spekter av varianter av druer. De er naturlig tørket og er vanligvis den største av de tre.

L’Sultanine druer er hentet fra grønne druer uten frø. De blir ofte nedsenket i en løsning før tørking; tørking, som akselererer prosessen. De er ofte den mest saftige og klarere fargen.

The Currant er hentet fra små vinranker. De er naturlig tørket og er de små og mørke enn de tre.

På slutten av dagen er alle gode valg som også kan være til nytte for helsen din. Hva du velger, avhenger bare av oppskriften i spørsmålet og dine smakpreferanser.