Rosa støy vs. Brun støy, svart støy og hvit støy for søvn

Vi inkluderer produkter som vi tror på våre lesere. Hvis du kjøper lenker på denne siden, kan vi tjene en liten kommisjon. Her er vår prosess.

Har du noen gang hatt problemer med å sovne? I så fall er du ikke alene. Ifølge sentrene for sykdomskontroll og forebygging (CDC), 30 prosent Amerikanske voksne sover ikke hver kveld.

Mangel på søvn kan gjøre det vanskelig å fokusere på arbeid eller skole. Det kan også ha en negativ innvirkning på din mentale og fysiske helse over tid.

Ofte anbefales hvit støy for søvnforstyrrelser, men det er ikke den eneste støyen som kan hjelpe. Andre lyd nyanser, som rosa støy, kan også forbedre søvn.

Les videre for å lære om vitenskapen bak den rosa støyen, som konfronterer med annen støy av farge og hvordan det kan hjelpe deg med å sove godt om natten.

Cos’er rosa støy?

Støyfargen bestemmes av lydsignalenergien. Spesielt avhenger det av hvordan energien distribueres over ulike frekvenser eller lydhastighet.

Rosa støy består av alle frekvenser vi kan føle, men energien distribueres ikke like på dem. Det er mer intens i de laveste frekvensene, som skaper en dyp lyd.

Naturen er full av rosa støy, inkludert:

  • rustende blader
  • Konstant regn
  • vind
  • Heartbeats

Alle og menneskelige øre, rosa støy lyder & # 8220; plate & # 8221; O & # 8220; Uniform & # 8221;.

Rosa støy kan hjelpe deg med å sove bedre om natten?

Siden hjernen din fortsetter å trekke opp lyder mens du sover, kan forskjellige lyder påvirke resten din.

Noen lyder, som bilhorn og # 8217; bjeffer av hunder, kan stimulere hjernen og forstyrre søvn. Andre lyder kan slappe av hjernen og fremme en bedre søvn.

Disse lydene som induserer søvn, er kjent som hjelp til å sove lyd. Du kan lytte til dem på en datamaskin, smarttelefon eller en søvnmaskin som en hvit støymaskin.

Rosa støy har potensial som hjelp til å sove. I en liten studie av 2012 i Journal of theoretisk biologi, Forskere fant at en konstant rosa støy reduserer hjernebølger, noe som øker stabil søvn.

Et 2017-studio i Grenser i human nevrovitenskap Han fant også en positiv sammenheng mellom rosa støy og dyp søvn. Dyp søvn støtter minne og hjelper deg med å føle deg om morgenen.

Men ikke C’er mye vitenskapelig forskning på rosa støy. Det er andre bevis på fordelene med hvit støy for søvn. Videre forskning er nødvendig for å forstå hvor rosa støy kan forbedre kvaliteten og varigheten av søvn.

Hvordan sammenligne rosa støy med annen fargestøy?

Lyden har mange farger. Disse lydlydene, eller lyden nyanser avhenger av intensiteten og distribusjonen av energi.

Det er mange fargestøy, inkludert:

Rosa støy

Rosa støy er dypere enn hvit støy. Det er som en hvit støy med en piggvar med bass.

Men sammenlignet med brun støy, er rosa støy ikke så dyp.

hvit støy

Hvit støy inneholder alle hørbare frekvenser. L’Energi er like fordelt på disse frekvensene, i motsetning til energi i rosa støy.

Equa Distribution skaper en konstant buzz.

Eksempler på hvit støy inkluderer:

  • summende fan
  • Statisk radio eller fjernsyn
  • hissing radiator
  • summende klimaanlegg D & # 8217;

Fordi hvit støy inneholder alle frekvenser i samme intensitet, kan den maskere de sterke lydene som stimulerer hjernen. Derfor anbefales det ofte for søvnforstyrrelser og søvnforstyrrelser som søvnløshet.

Brun støy

Brun støy, også kalt rød støy, har en større energi på lavere frekvenser. Dette gjør det dypere enn rosa og hvit støy.

Eksempler på brun støy inkluderer:

  • Lav brøl
  • Sterke fossefall
  • torden

Selv om brun støy er dypere enn hvit støy, spiller de på en lignende måte til # 8217; menneskelig øre.

Ikke c’det er nok hard forskning for å støtte den brune støy effektiviteten for søvn. Men ifølge anekdotiske tester kan dybden av brun støy forårsake søvn og avslapning.

Svart støy

Svart støy er et uformelt uttrykk som brukes til å beskrive mangel på støy. Refererer til fullstendig stillhet eller hovedsakelig stillhet med tilfeldige støyfragmenter.

Selv om det kan være vanskelig å finne fullstendig stillhet, kan du hjelpe deg med å sove om natten. Noen mennesker føler seg mer avslappet når C & # 8217, det er liten eller ingen støy.

Hvordan prøve rosa støy å sove

Du kan prøve den rosa støyen for å sove å lytte til datamaskinen eller smarttelefonen. Du kan også finne spor av rosa støy på streaming-tjenester som YouTube.

App for Smartphone AS Noisez De tilbyr også opptak av ulike støyfarger.

Noen lydmaskiner reproduserer rosa støy. Før du kjøper en bil, sørg for at du reproduserer lydene du leter etter.

Den beste måten å bruke rosa støy avhenger av dine preferanser. For eksempel kan du føle deg mer komfortabel med øretelefoner i stedet for hodetelefoner. Andre kan foretrekke hodetelefoner eller spille rosa støy på en datamaskin.

Det kan også trenge å eksperimentere med volumet for å finne det som fungerer for deg.

Finn en lydmaskin på nettet.

Andre forslag til å sove

Selv om rosa støy kan hjelpe deg med å sove, er det ikke en mirakuløs løsning. Gode ​​søvnvaner er fortsatt viktig for kvalitets søvn.

Å øve god søvnhygiene:

  • Følg et søvnprogram. Våkne opp og gå til sengs på samme tid hver dag, selv i dine frie dager.
  • Unngå stimulanser før du går i seng. Nikotin og koffein kan holde deg våken i flere timer. L’Alkohol avbryter også den sirkadiske rytmen og reduserer søvnkvaliteten.
  • Tog. L’Fysisk aktivitet i løpet av dagen vil hjelpe deg å føle deg trøtt om natten. Unngå å gjøre intens trening noen timer før du går i seng.
  • Begrense sleepers. Selv luret kan forstyrre søvnprogrammet ditt. Hvis du trenger å ta en lur, begrenset til 30 minutter eller mindre.
  • Vær oppmerksom på’matinntaket. Unngå å konsumere rikelig måltider noen timer før du sover. Hvis du er sulten, spis en liten matbit som en banan eller en skål.
  • Forbered en rutine for å sove. Nyt avslappende aktiviteter fra 30 til 60 minutter før du går i dvale. Les, meditere og strekking kan roe kroppen og hjernen din.
  • Slå av de intense lysene. De kunstige lysene undertrykker melatonin og stimulerer hjernen. Unngå lys av lamper, smarttelefoner og TV-skjermer A’nå før du går i seng.

Ta bort

Rosa støy er en lydtone, eller støy av farge, dypere enn hvit støy. Når du føler det konstante regn eller rustling av bladene, lytter du til den rosa støyen.

Det er noen bevis på at rosa støy kan redusere hjernebølger og fremme søvn, men videre forskning er nødvendig. Det er heller ikke en rask løsning. Gode ​​søvnvaner, hvordan du følger et program og begrenser sleepers, er fortsatt viktige.

Hvis du endrer dine søvnvaner, virker det ikke, snakk med legen din. De kan hjelpe deg med å bestemme den beste tilnærmingen for å få kvalitets søvn.