Revmatoid artritt: Hvordan administrere morgenstivhet

Det vanligste og fremtredende symptomet på & # 8217; reumatoid artritt (AR) er morgenstivhet. Rematologer vurderer morgenstivheten som varer minst en & # 8217; nå et nøkkel tegn på ra. Selv om stivhet vanligvis lån og forsvinner, kan det være nødvendig tid.

Her er åtte ting du kan gjøre for å forsiktig lindre morgenstivhet.

1. Planlegg på forhånd

Anta smertestillende eller antiinflammatoriske stoffer A & # 8217; nå før du går ut av sengen om morgenen. Hold en liten matbit ved siden av sengen for ikke å ta tomme mage-medisinering. Mens du forbereder deg til å gå i seng om kvelden, sett vekkerklokken A & # 8217; nå før din vanlige våkne tid. Pass på at du legger de følgende objektene på nattbordet:

  • En dose smertestillende midler
  • Et glass D & # 8217; vann
  • Et par saltede kjeks

Når alarmen høres om morgenen, ikke stå opp. Bare svelg # 8217; smertestillende med rikelig med vann. Spis saltvannet for å hindre magesmerter. Så tilbakestill alarmen for din vanlige tid for vekkerklokke.

Slappe av. Å puste. Tillat deg å gå tilbake til deg forsiktig.

2. Sengøvelse

Når alarmen høres, bør smertestillende midler. Men ikke stå opp helt. Startlig strekk og gjør mobilitetsøvelser. Vil hjelpe deg å varme de søvnige musklene og å løsne de knirkende leddene.

Mens du fortsatt er under tepper, ligger på ryggen. Først strekker overkroppen, forsiktig beveger leddene gjennom et behagelig bevegelsesområde. Først drei hodet fra den ene siden på # 8217; andre, løsne nakken. Strekk deretter følgende ledd, først på den ene siden og deretter fra andre: andre:

  • hender
  • håndledd
  • albuer
  • skuldre

Så gjør det samme med leddene på bunnen av kroppen:

  • tær
  • ankel
  • knær
  • flanker

Strekker seg og beveger leddene så mye som mulig, sakte og delikat. Når leddene føler seg mindre stive og vondt, bør du stå opp.

3. Slå dusjer

Ta et varmt bad eller dusj er en av de beste måtene å lindre morgenstivhet. Varme forårsaker at blodet beveger seg til overflaten av huden. Et varmt bad eller dusj vil skylle og varme leddene underveis.

I badekaret, prøv å ta et varmt bad fra 10 til 20 minutter. Fortsetter å bevege seg forsiktig og trene leddene. Massere dem med en klut. I dusjen, hvis du har et hånddusjhode, retter jeg jetet for å massere de stive og vondtede leddene. Det er fortsatt lenge nok til å være snill og varm.

4. Sett tørketrommelen i drift;

Før du kle på dagen, legg klærne i # 8217; tørketrommel i fem minutter. Bruk den høyeste temperaturen. Så gå for å forberede kaffe, hell kornet eller kok et egg.

Når tørketrommelen sender et akustisk signal, trekk ut de oppvarmede og bærbare klærne. Varmen i & # 8217; tørketrommelen er beroligende og vil hjelpe deg med å oppløse de stive og vondtede leddene.

5. Lage en god frokost

Morgenen er kommet og du løper tom. Kroppen din trenger drivstoff!

Å lage en lys, men næringsrik frokost kan bidra til å lindre morgen stivhet. Et egg eller en yoghurt med full toast eller en bolle med varm eller kald fullkorns frokostblandinger med melk eller soya melk. Hvert av disse valgene vil gi kroppen din L & # 8217; energi du trenger å starte.

Å være en autoimmun sykdom, L & # 8217; AR gjør kroppen til å angripe sine egne ledd. Kroppen din forsvarer seg også fra andre angrep og stadig reparerer skader fra disse angrepene. Så start dagen med en sunn frokost. Vil mate kroppen din slik at den kan fungere skikkelig.

6. Bringe varmen

Oppvarming salver eller lotioner kan bidra til å lindre stive og vondt ledd. Masserte på huden over artikulasjonen, varmen penetrerer og kan vare for en fin po & # 8216;.

Stoffposene fylt med rå ris, bønner eller andre organiske stoffer skaper fantastiske termiske wraps. Zap posen i omtrent et minutt i mikrobølgeovn for å varme den. Varmen skal vare minst 30 minutter. Selv elektriske oppvarmingsplater fungerer godt.

Hvis kontoret er kaldt, kan en liten komfyr strategisk plassert under skrivebordet hjelpe deg med å lindre morgenstivhet.

7. Flytt kroppen din hver dag

L & # 8217; Ar kan gjøre det vanskelig å trene. Når en & # 8217; divampa felles, kan det skade for mye til å flytte den. Det er også lett å overdrive med øvelsen når du føler deg bra, noe som kan forårsake en ny glød. Så hva er nøkkelen? Ikke stress de vondtede leddene, men prøv å flytte alle de andre.

Vandre i 15 eller 20 minutter om dagen styrker musklene som støtter leddene. Strekk og flytt leddene gjennom enkle, delikate og mobilitetsøvelser det bidrar til å forhindre stiv og svak.

Å holde kroppen i form og sterk kan redusere tiden som er nødvendig for å lindre stivhet og starte om morgenen.

8. Ikke stress deg, be om hjelp

Morgenene er alltid opptatt. Men når leddene er stive og smertefulle, kan de enda vanskeligere. Så gå videre: Spør hjelp din familie eller venner. Du kan bli overrasket over hvor glad de er glade.

Og til slutt, vær oppmerksom på. Finn tid til deg selv hver morgen, hver dag og anser å lære å meditere som en måte å redusere stress på. L & # 8217; reumatoid artritt er en alvorlig og smertefull sykdom. For å redusere stress på grunn av problemet, takle problemet, stoppet og konsentrert om å puste av og til.