Reumatoid artritt: Facing søvnløshet og søvnproblemer

Reumatoid artritt og søvn

L & # 8217; reumatoid artritt (ra) kan treffe mange deler av kropp og helse. Mange som lider av revmatoid artritt lider av smerte eller konstant ubehag. Kombinert med stresset i styringen av tilstanden din, kan dette føre til søvnproblemer.

Oppdag noen av måtene som L & # 8217, kan påvirke søvn. Og ta noen strategier som kan hjelpe deg med å sove bedre om natten.

L & # 8217; Viktigheten av å lukke øynene

Søvn er viktig for god fysisk og psykisk helse. Under søvn produserer immunforsvaret beskyttende kjemikalier som bidrar til å bekjempe infeksjoner. Hvis du ikke kan lukke øynene dine, kan immunforsvaret ditt ikke gjøre denne viktige funksjonen. Det er spesielt viktig å sove tilstrekkelig hvis du har RA, fordi immunforsvaret ditt allerede er kompromittert.

De Sentre for sykdomskontroll og forebygging Oppfordre voksne til å målrette sju-åtte timers søvn per natt. Når leddene er hovne og vondt, kan det målet være vanskelig å treffe. Det kan være vanskelig å finne en komfortabel posisjon, sovne eller sovne til morgen.

Medisiner kan spille en rolle

Felles smerte er bare en av utfordringene du måtte møte. Noen stoffer som brukes til å behandle Ar, kan øke risikoen for søvnproblemer.

For eksempel kan legen foreskrive kortikosteroider for å redusere fellesbetennelsen. Disse stoffene kan øke risikoen for søvnforstyrrelser og forstyrre søvnsyklusen. Omvendt av mynten, noen smertestillende midler kan få deg til å føle seg søvnig i løpet av dagen. Du kan bli forsøkt å lage en lur, men for mye dører i løpet av dagen kan gjøre det vanskeligere å sove om natten.

Vedta tiltak for å forbedre søvn

Hvis søvn ser ut som en kamp, ​​snakk med legen din.

Det kan være hensiktsmessig å endre behandling og livsvaner. Etablering av bedre vaner å sove, følg et sunt kosthold og trening regelmessig kan hjelpe deg med å nyte overlegen kvalitets søvn.

Spør legen din medisinene dine

Hvis du mistenker at medisinene dine forstyrrer søvnen, snakk med legen din. Et annet stoff kan prøve å prøve. Eller du kan oppfordres til å ta medisiner på forskjellige tider av dagen. For eksempel, L & # 8217; antatt anti-inflammatoriske analgetika i løpet av dagen og narkotiske smertestillende midler kan om natten lindre søvnproblemer.

Snakker alltid med legen din før du endrer din farmakologiske rutine. Ta hele legemidlet som foreskrevet.

Øv sunne søvnvaner

Et konsekvent soveprogram er nøkkelen til en god natts søvn. Prøv å gå til sengs og våkne samtidig hver dag, selv i helgene. Etablere en kveldsrutine som hjelper deg med å slappe av når du nærmer deg # 8217; Tid til å gå til sengs. Du kan starte med å slå av datamaskiner og andre lysskjermer. Så ta et avslappende bad, lytt til avslappende musikk, skriv i dagboken din eller meditere for en PO & # 8216;. Gi deg selv minst en & # 8217; nå for å slappe av før du går i seng.

Endre dietten din

Tretthet er et vanlig symptom på & # 8217;. Du kan finne deg på jakt etter drinker som inneholder koffein for å gi deg et løft. For å unngå natts søvnløshet, begrense stimulerende drinker om morgenen.

Det er også viktig å unngå å spise rikelig med mat eller drikke alkohol også før sengetid. Alle & # 8217; Start kan få deg til å føle deg trøtt, men kan redusere kvaliteten på søvn hele natten. Anser ideen om å lage en lys middag og unngå alkoholen før du går i seng.

Tog

En delikat trening kan bidra til å slappe av kroppen, lindre smerte og forbedre søvn. Legen din eller fysioterapeut kan hjelpe deg med å utvikle en trygg og komfortabel treningsrutine for deg. En vanlig aerob trening, som å gå eller svømme, er viktig for god helse. Du bør også inkludere muskelforsterkning og strekkaktiviteter i programmet. For eksempel, Tai som kunne være egnet for deg.

Nyt søtere drømmer

Smerte og relaterte behandlinger ALL & AR kan påvirke evnen til å sove. Så det kan stresse for å håndtere en kronisk sykdom.

Heldigvis kan du ta tiltak for å forbedre søvn. Snakk med legen din på medisinene dine. Følg et vanlig søvnprogram. Etablere en avslappende rutine før du setter opp. Følg et balansert kosthold. Og gjør regelmessig fysisk trening. Disse strategiene kan hjelpe deg med å sove mer og bedre kvalitet, noe som gir deg resten du trenger.