Retroaktiv sjalusi: Hvordan håndtere det

Del på Pinterest

Vi inkluderer produkter som vi tror på våre lesere. Hvis du kjøper lenker på denne siden, kan vi tjene en liten kommisjon. Her er vår prosess.

Det er sannsynlig at du har litt erfaring med sjalusi, spesielt i sentimentelle relasjoner. Det er ganske normalt å føle seg av og til usikkert eller bekymre deg for at partneren din kan utvikle en’tiltrekning for noen andre.

Men hva med usikkerhet på hvem som ble tiltrukket av partneren din i det siste? Det viser seg at C’det er et navn for dette: retroaktiv sjalusi. Refererer til sjalusi for de tidligere forholdene til partneren din.

& # 8217; Interessen i en partners fortid kan variere fra nysgjerrig på obsessiv for å unngå å unngå å unngås. Stater Emily Cook, En dobbel og familieterapeut i Bethesda, i Maryland.

Som vanlig sjalusi er retroaktiv sjalusi ganske vanlig. Det skaper ikke alltid problemer, men kokken forklarer, noen ganger kan det bli obsessivt og manifestere seg i usunn eller ødeleggende måter.

Gode ​​nyheter? Du kan utdype disse følelsene. det er hvordan.

Godta og bekreft dine følelser

Et grunnleggende skritt for å møte en «8217; vanskelig følelse er bare å gjenkjenne det og godta det. Kan ikke føle seg veldig bra, men sjalusi er en Normal og gyldig følelse, normal og gyldig følelser.

Hvis du har problemer med å akseptere din sjalusi, Patrick Cheatham, En klinisk psykolog i Portland, Oregon, anbefaler at du lurer på hva dine sjalusi følelser egentlig betyr for deg.

«Tror du at deres tidligere forutsier noe om forholdet ditt, eller får deg til å føle at du ikke kunne stole på dem? Når du forstår hva sjalusi betyr, kan du begynne å møte disse fryktene og sier Cheatham.

Eksperimentering av retroaktiv sjalusi gjør deg ikke en dårlig person, men kan føre til uønskede følelser. Du kan føle deg engstelig, bekymret for fremtiden, eller stresset Rundt din partner.

Det er også viktig å utnevne og håndtere disse følelsene. Hvis du late som de ikke eksisterer, kan de bli verre.

Sette seg på plass

Elske din partner og du vil at forholdet ditt skal lykkes. Dette ønske kan bidra, i hvert fall delvis, til dine følelser på deres fortid.

Men tenk på fortiden din. Du er sannsynligvis også tidligere partnere. Hvordan du føler for dem nå?

Pausene oppstår vanligvis av en grunn. Selv om du kommer ut med noen mer konvensjonelt attraktive enn din nåværende partner eller noen du har gjort sex bedre, var noe ikke bra. Så du gikk videre og du har valgt å utvikle et forhold til din nåværende partner.

På samme måte gjør partneren din det samme valget for å bli hos deg, uansett hva meningen med deres relasjoner gikk for dem.

Motstår alle’pulsen av graving

De fleste mennesker motstår ikke fristelsen til å bla gjennom partnerens sosiale medier, og leter etter bilder og kommentarer fra bestått kjærlighet.

Mens en ting er å være oppmerksom på de nåværende innleggene som partneren din gjør, går du tilbake gjennom måneder eller til og med år med sosiale medierhistorie, er A’andre. Jepp, Mange mennesker gjør det, Men dette forårsaker ikke det å hilse på.

Problemet er at folk har en tendens til å vise sitt beste på sosiale medier. De publiserer sine favorittbilder og deler suksessene sine. Det du ser er ofte mer idealisert enn realistisk.

Snakk med partneren din

Ikke c’det er ingenting å gjøre: Åpen kommunikasjon er viktig når det gjelder å jobbe gjennom vanskelige følelser, inkludert sjalusi.

& # 8220; nysgjerrighet på partnere og tidligere erfaringer er veldig naturlig & # 8221; sier Cheatham. & # 8220; diskutere disse tingene kan være en god måte for par å kjenne hverandre og forstå gjensidig tilnærming til relasjoner og # 8221;.

Du kan ha problemer med å finne den riktige måten å uttrykke dine følelser, spesielt hvis du ikke vil at de skal tro at du sparer dem for å få mange partnere.

Phake ham i en medfølende og respektfull måte med uttalelser i & # 82220; og konsentrere seg om dine nåværende følelser i stedet for sine tidligere erfaringer.

For eksempel kan du si:

  • & # 8220; Noen ganger er jeg bekymret for at du beveger deg bort fra meg fordi jeg tror du kan gå ut med alle som ønsker.& # 8221;
  • «Jeg kjenner deg og [navnet på # 8217; ex] du har tenkt å bli gift. Så selv om jeg stoler på dine følelser for meg, noen ganger frykter jeg at du vil innse at tross alt vil jeg helst bli med dem.

Partneren din kan være i stand til å møte dine følelser på en måte som hjelper dem med å lindre dem. Men selv bare gi dem stemme kan hjelpe deg med å klare dem lettere.

Godta hva de forteller deg

Del dine følelser med partneren din kan hjelpe akkurat nå. Men senere kunne tvilen reise seg igjen.

Kanskje du stoler på sine følelser for deg akkurat nå, men du bekymrer deg for hva det kan skje hvis deres ex attraktive og talentfulle en dag presentert en dag og sa: & # 8220; Breaking var en feil. Jeg vil ha deg tilbake.& # 8221;

Du kan aldri vite hva noen virkelig tenker. Det er derfor tillit er så viktig i relasjoner. Hvis du stoler på partneren din, strekker du ut som tillit til hva de forteller deg nå.

Følelsene av sjalusi som vedvarer eller forårsaker en følelsesmessig respons, kan være vanskelig å overvinne alene, sier Cheatham. Det kan være nyttig å snakke med en profesjonell som kan hjelpe deg med å løse dem.

Spør deg selv hva som virkelig bryr seg

Identifiser hva som kjører følelsene til sjalusi kan hjelpe.

Kanskje du spør deg hvem din partner var før de møtte deg, eller vil vite hva som tiltrukket dem til deg først. Eller kanskje du føler deg sjalu fordi du ikke har detaljer.

Cook antyder at noen mennesker avstår fra å høre å snakke om tidligere partnere fordi de vil beholde sin tidligere private eller frykt for å høre om utroskap. Men du kan fortsatt spørre deg disse tingene, selv om du foretrekker å ikke diskutere det.

Innrømme nøyaktig hva du er nysgjerrig eller fordi du er nysgjerrig, gir deg muligheten til å snakke om det med partneren din.

Husk din verdi selv

Ifølge Cook, mangel på selvtillit eller begrensende overbevisning om deg, kan du mate sjalusi. Du kan fikse deg på hvordan ex av partneren din vises, hva de gjør eller gjør andre sammenligninger.

Ta noen minutter for å minne deg på at dine talenter og unike attributter kan også hjelpe deg med å styrke selvtillit. Hvis du sliter med å gjenkjenne dine positive egenskaper, kan du snakke med en konsulent hjelpe deg.

Omorganisere situasjonen

Tror partneren din er virkelig eksepsjonell, og du er redd for å miste den. Ta et øyeblikk å vurdere hva som gjør dem fantastisk. Familie, venner og romantiske partnere kan alle bidra til personlig oppdagelse og endring.

Forholdene selv er en læringsprosess. Din partner kunne ha vokst mye fra sine tidligere relasjoner, uansett hvordan de er ferdige.

Øvelse av takknemlighet kan hjelpe deg med å sette pris på partnerens historie og føle seg mindre truet av tidligere relasjoner. Uten de relasjonene kunne de ha utviklet seg til noen helt annerledes, noen du kanskje ikke er forelsket i det.

Direkte din energi for å hjelpe rapporten

Rapporter innebærer et visst nivå av usikkerhet og risiko. Din kan ende opp og du kan ikke være i stand til å forhindre det. Godta denne muligheten kan skremme, det er sant. MA L’Alternativet innebærer vanligvis angst og tvil.

Å stadig spørre hva som har ført til ødeleggelsen av deres tidligere relasjoner eller bekymre seg for at partneren din kan bytte til noen andre, krever mye energi. Dette kan hindre deg i å nyte tiden din sammen.

Konsentrere deg i stedet for ting som går bra i forholdet ditt. Gjør hva du kan for å mate dem og øke solidariteten. Ingen kan forutsi fremtiden, men stirrer på fortiden, vil vanligvis ikke hjelpe forholdet til å lykkes.

Snakk med en konsulent

Hvis du sliter med å overvinne sjalusi for partnerens fortid, er det et godt alternativ å snakke med en terapeut.

En terapeut kan være spesielt D’hjelp for sjalusi som:

  • gå vekk
  • bidrar til angst eller depresjon
  • påvirker forholdet ditt eller livskvaliteten
  • påvirker din pålitelige tillit eller mening

Ifølge Cook kan terapi hjelpe deg med å flytte oppmerksomheten din fra partneren din fortid til din indre dialog ved å konsentrere seg om:

  • Din fortelling av rapporten
  • Din verdighet av kjærlighet, tillit, respekt og hengivenhet
  • Enhver begrensende tro du har

Noen mennesker kan også oppleve retroaktiv sjalusi som en type obsessiv kompulsiv lidelse. Så langt, er liten vitenskapelig forskning som utforsker dette nye konseptet.

Imidlertid beskriver Zachary Stockill obsessiv retroaktiv sjalusi i sin bok & # 8220; Overvinne retroaktiv sjalusi: En veiledning for å overvinne partnerens fortid og finne fred & # 8221;.

Med dette i tankene er det lurt å lete etter profesjonell støtte hvis:

  • har påtrengende tanker på partneren din fortid
  • Tenk på deres fortid så mye å påvirke ditt daglige liv
  • må handle tvang å lindre angsten

Møte det i en partner

Hvis partneren din sliter med følelser av retroaktiv sjalusi, husk at mens disse følelsene kan utløses av deg, sannsynligvis ikke bekymre deg, sier Cook.

Slik kan du hjelpe.

Tilbyr medfølelse og åpen kommunikasjon

& # 8220; Vær tålmodig, snill og ærlig & # 8221; sier kokk. & # 8220; klamrer seg til integriteten din (jeg eier min fortid / mine valg) mens du gjør plass alle’angst av partneren din (jeg forstår at du er bekymret for min fortid / mine valg).& # 8221;

Svar ærlig på spørsmål om partneren din kan bidra til å lindre sjalusi. Du trenger ikke å skrive inn de eksplisitte detaljene hvis du ikke virker passende, men unngå å lyve eller forvride sannheten.

Par Consulting kan hjelpe hvis:

  • Deres spørsmål ser ut til å nå et fikserings- eller repetisjonspunkt
  • Du føler at du snakker i en sirkel
  • Svar ser ut til å forårsake mer angst

Støtte dem i individuelle råd eller par terapi

Du kan føle deg frustrert eller forvirret av dine partners følelser. Du kommer ikke til å forlate dem og knapt tenke på tidligere relasjoner. De kan gjenkjenne det på et visst nivå, men det kan kreve hjelp av en terapeut å overvinne sjalusi og akseptere det.

Det kan være vanskelig å finne den riktige måten å oppmuntre til noen til å se en terapeut.

Prøv noe som:

  • «Jeg er bekymret for din frykt fordi jeg ikke vil at de skal påvirke vårt forhold, siden jeg vil at den skal fungere. Vi kan snakke sammen med en konsulent? & # 8221;
  • «Jeg er bekymret fordi du ser trist og bekymret for meg i det siste. Du tror det kan være nyttig å snakke med en konsulent for disse følelsene? & # 8221;

Bunnlinjen

Å ha en viss nysgjerrighet om de siste forholdene til partneren din er helt normal, men måten du klarer disse følelsene, kan gjøre en forskjell for deg og ditt forhold. Hvis du sliter med dem, kan en terapeut alltid tilby støtte.

Crystal Raypole har allerede jobbet som forfatter og utgiver for Goodtherapy. Hans interesseområder inkluderer asiatiske språk og litteratur, japansk oversettelse, mat, naturvitenskap, sexitiv positivitet og mental helse. Spesielt er han forpliktet til å bidra til å redusere stigmaet om psykiske problemer.