Rasjonell følelsesmessig atferdsterapi: Prinsipper, teknikker, effektivitet

COS’er rasjonell følelsesmessig terapi?

Rasjonell følelsesmessig atferdsterapi (rebt) er en type terapi introdusert av Albert Ellis gjennom årene og # 8216; 1950. Det er en tilnærming som hjelper deg med å identifisere irrasjonelle tro og negative tankeordninger som kan føre til følelsesmessige eller atferdsmessige problemer.

Når disse ordningene er identifisert, vil en terapeut hjelpe deg med å utvikle strategier for å erstatte dem med mer rasjonelle tenkningssystemer.

ReBT kan være spesielt nyttig for folk som bor med en rekke problemer, inkludert:

  • Depresjon
  • angst
  • Avhengighetsoppførsel
  • fobier
  • Følelser undertrykkelse av sinne, feil eller sinne
  • utsettelse
  • Disordered spisevaner
  • aggresjon
  • Søvnproblemer

Les videre for å lære mer om ReBT, inkludert sine grunnleggende prinsipper og # 8217; effektivitet.

Hva er prinsippene for rebt?

Rebt er basert på # 8217; ideen om at folk generelt vil gjøre det bra i livet. For eksempel vil du sannsynligvis nå dine mål og finne lykke. Men noen ganger integrer tanker og irrasjonelle følelser. Disse troene kan påvirke måten du oppfatter omstendighetene og hendelsene, vanligvis ikke i det bedre.

Tenk deg å ha sendt en melding til noen som du kommer ut i en måned. Se, de leser meldingen, men de passerer flere timer ubesvarte. Neste dag har de ikke svart. Du kan begynne å tenke på at de ignorerer deg fordi de ikke vil se deg.

Du kan også fortelle deg at du gjorde noe galt L’Siste gang du så dem, kan du derfor fortelle deg at forholdene aldri fungerer, og at du vil være alene for resten av livet ditt.

Slik illustrerer dette eksempel de grunnleggende prinsippene «8211; kalt ABC & # 8211; av rebt:

  • En refererer til (a) hendelse eller aktiverende situasjon som utløser en reaksjon eller negativ respons. I dette eksemplet er A mangelen på respons.
  • B refererer til (b) irrasjonelle ideer eller tanker som du kanskje har på en hendelse eller en situasjon. B i # 8217; Eksempel er overbevisningen om at de ikke vil se deg eller at du gjorde noe galt, og du er bare for resten av livet ditt.
  • C refererer til (c) konsekvenser, ofte forstyrrende følelser, som stammer fra tanker eller irrasjonelle overbevisninger. I dette eksemplet kan dette inkludere følelser av ubrukelig eller ikke å være god nok.

I dette scenariet vil ReBT fokusere på # 8217; hjelpe deg med å reformulere måten du tenker på hvorfor personen ikke har svart. Kanskje de var opptatt eller bare hadde glemt å svare. Eller kanskje de ikke er interessert i å møte deg igjen; I så fall betyr dette ikke at det er noe galt med deg, eller at du vil tilbringe resten av livet ditt selv.

Hvilke teknikker brukes i rebt?

ReBT bruker tre hovedtyper av teknikker, som tilsvarer # 8217; ABC. Hver terapeut kan bruke en kombinasjon av litt forskjellige teknikker avhengig av deres tidligere kliniske erfaringer og symptomer.

Feilsøkingsteknikker

Disse strategiene kan bidra til å møte aktiveringshendelsen (A).

De inkluderer ofte arbeid for å utvikle:

  • Feilsøkingskapasitet
  • selvsikkerhet
  • sosiale ferdigheter
  • Beslutningskapasiteter
  • Konfliktløsningskapasitet

Kognitive restruktureringsteknikker

Disse strategiene hjelper deg med å endre irrasjonelle overbevisninger (B).

De kan inkludere:

  • logiske eller rasjonalisere teknikker
  • Wizard Vise og vise
  • Reformulere eller se hendelser på en annen måte
  • Humor og ironi
  • Eksponering for en fryktet situasjon
  • Utfordre irrasjonelle tanker

Coping teknikker

Coping Techniques kan hjelpe deg med å håndtere følelsesmessige konsekvenser (c) irrasjonelle tanker.

Disse coping teknikkene kan inkludere:

  • Slappe av
  • hypnose
  • meditasjon

Uavhengig av teknikkene de bruker, vil din terapeut sannsynligvis også gi deg en jobb å gjøre i sesjonene. Dette gir deg muligheten til å søke ferdighetene som læres i en økt til din daglige løgn. For eksempel kan de skrive deg hvordan du føler deg etter å ha opplevd noe som vanligvis gjør at du føler deg engstelig og tenker på hvordan svaret ditt gjorde deg til å føle deg.

Hvordan sammenligne REBT med CBT?

C’Det er en viss debatt blant eksperter på forholdet mellom rebt og atferdsmessig kognitiv terapi (CBT). Noen ser rebt som en type rebt, mens andre hevder at de er to svært forskjellige tilnærminger.

Selv om CBT og ReBT er basert på lignende prinsipper, har de forskjellige grunnleggende forskjeller. Begge nærmer seg arbeid for å hjelpe deg med å akseptere og endre de irrasjonelle tankene som forårsaker angst. Men ReBT legger litt vekt på den delen av’aksept.

Rebt-skaperen refererer til dette elementet i behandlingen som en ubetinget selvopplevelse. Dette innebærer å prøve å unngå selvkritikk og gjenkjenne at mennesker, inkludert deg, kan og vil gjøre feil.

Rebt er også unik fordi noen ganger bruker han det terapeutiske verktøyet for å hjelpe deg med å ta ting mindre alvorlig eller se på ting annerledes. Dette kan føre til tegneserier, morsomme eller ironiske sanger.

Rebt er også viktig å håndtere sekundære symptomer, hvordan å bli ivrige etter å prøve angst eller føle seg deprimert for å ha depresjon.

Hvor effektiv rebt er?

Rebt er generelt akseptert som en type effektiv terapi. EN 2017 Gjennomgang Av de 84 artiklene som ble publisert på ReBT konkluderte med at dette er en gyldig behandling som kan hjelpe med obsessiv-tvangssykdom, sosial angst, depresjon og forstyrrende oppførsel. Men revisjonen understreker behovet for mer randomiserte studier for å forstå hvordan ReBT kan bidra til å behandle et bredere forskjellige forhold.

En liten 2016 studere Han undersøkte fordelene med vanlige rebt-økter med en sosialarbeider for langsiktig depresjon. Etter et år gjorde deltakerne mindre reise fra deres grunnleggende lege. Selv l’bruk av reseptbelagte legemidler er redusert. Ved 2014 studere På samme måte oppdaget de at ReBT kan være en effektiv behandling for depresjon hos unge jenter.

Husk at folk reagerer annerledes på alle slags terapi. Hva fungerer for en person, kan ikke fungere for deg.

Hvordan kan jeg finne en terapeut som gjør Rebt?

Å finne en terapeut kan være en vanskelig oppgave. For å forenkle prosessen, begynner den å ta oppmerksom på bestemte ting du vil møte i terapi. Det er spesifikke funksjoner du leter etter i en terapeut? Foretrekker du en mann eller en kvinne?

Det kan også hjelpe deg med å avgjøre hvor realistisk du kan bruke på økt. Noen terapeuter kan ikke være forsikret, men mange tilbyr variable priser eller lavprisalternativer. Dette er en vanlig samtale som en terapeut må ha med en potensiell kunde, så ikke føl deg ubehagelig i å spørre kostnadsinformasjon. Mer informasjon om hvordan du finner en praktisk terapi.

Hvis du bor i USA, kan du finne psykologer i ditt område her. Når du ringer potensielle terapeuter, gi dem en kort ide om hva du prøver å få fra terapi og spørre om de har litt erfaring med rebt. Hvis de virker lovende, fikser du en avtale.

Ikke bli motløs hvis du finner ut at de ikke passer godt i løpet av din første sesjon. Noen mennesker trenger å se noen terapeuter før du finner den rette.

Her er seks spørsmål å spørre etter den første avtalen.

Bunnlinjen

Rebt er en type terapi som kan hjelpe med en rekke psykiske helsemessige forhold. Det ligner CBT, men det er noen viktige forskjeller mellom de to. Hvis du prøver å reformulere noen av dine tenkningsordninger, kan ReBT være en god tilnærming til å prøve.