Quinoa allergi: symptomer, alternative frokostblandinger og mer

Beskrivelse

Quinoa er et herlig og populært sør-amerikansk frø. Det er også kjent som pseudoceriet, med smak og egenskaper som ligner på vanlige korn. Mange anser Quinoa en super mat som ikke må gå glipp av fordi den inneholder fibre, proteiner, vann og karbohydrater.

Quinoa er også dårlig natrium og rik på kalsium, kalium og jern, noe som gjør det til en sunn og næringsrik del av ethvert kosthold.

Men for noen mennesker kan spise quinoa forårsake mage, kløe, urtikaria og andre vanlige symptomer på matallergi. Frøet og dets belegg inneholder den sammensatte saponinen, som kan forårsake disse symptomene.

Hvis du er allergisk mot quinoa eller saponin sensitiv, betyr det ikke at du må gi opp smakfulle oppskrifter. Du kan vaske quinoa for å eliminere belegget eller erstatte det med andre sunne kornblandinger.

Symptomer på A & # 8217; quinoaallergi

Hvis du har A & # 8217; Allergi eller A & # 8217, Quinoa Intoleranse, kan du oppleve:

  • Betennelse i huden, lungene og fordøyelseskanalen
  • Lignende symptomer til astma som et hissende pust, kortpustethet, hoste eller en følelse av undertrykkelse til brystet
  • klø
  • eksem
  • urticaria
  • kvalme
  • Han retched
  • diaré
  • mageknip

Som med noen allergi, kan du ha en alvorlig allergisk reaksjon på quinoa forbruk. Disse symptomene kan omfatte:

  • Høy hjerterytme
  • blek hud
  • Lavt blodtrykk
  • Ansikt hevelse
  • Manglende evne til å puste

Saponinallergi

Noen rapporterte å ha utviklet A & # 8217; -toleranse eller A & # 8217; quinoa allergi etter å ha spist quinoa for litt & # 8216;. Dette skyldes ofte Saponin, en kjemikalie tilstede i Quinoa-belegget.

Forskning har oppdaget at den kan bidra til å redusere kreftrisikoen. Allergi eller intoleranse symptomer kan også utvikle seg som svar på proteiner eller oksalater i Quinoa-frøet.

Saponina er et bittert og saponosa-stoff som beskytter quinoa-anlegget fra soppangrep og insekter. Den inneholder også toksiner som kan forårsake irritasjon og andre problemer i noen mennesker. Selv om nivået på toksisitet er lav, kan noen mennesker være følsomme for denne forbindelsen.

Hvis du er allergisk mot saponinen, kan du fortsatt inkludere quinoa i kostholdet ditt så lenge du vasker frøene godt. Skriv inn quinoa i minst 30 minutter og skyll det flere ganger før matlaging. Dette vil bidra til å fjerne det naturlige belegget, som inneholder saponinet.

Mat som skal unngås og quinoa erstatninger

Hvis du har A & # 8217; Quinoa allergi, anbefaler vi deg å være oppmerksom på rettene som inkluderer quinoa og enhver korsfarer-reaksjonsmat for å unngå symptomer. Du kan erstatte quinoa med mange andre sunne kornblandinger.

Kryssreaktive matvarer

Quinoa tilhører samme familie av spinat, rødbeter og chard. Dette betyr at siden de er korrelert, kan du oppleve allergiske reaksjoner på quinoa som ligner på de du ville gjøre med en 2217; biotallergi.

Mat å unngå

Du bør unngå å spise Quinoa og Quinoa-baserte matvarer hvis du er allergisk mot frø. Disse matvarene inkluderer litt mel, supper, frokostblandinger til frokost eller kombinerte retter som Pilaf.

Hvis skyldige er saponinen, L & # 8217; liste over matvarer for å unngå å vokse. Saponina ligger i andre matvarer som inkluderer:

  • Kikærter
  • soyabønner
  • Amaranth frø
  • Belgfrukter inkludert peanøtter, bønner og marine bønner

Det kan være vanskelig å eliminere disse matvarene fra kostholdet ditt. Prøv å holde oversikt over dine reaksjoner når du spiser visse bønner eller frø for å bestemme om de er noe du vil unngå helt eller prøv å administrere.

Mat erstatninger

Hvis du ikke kan ha quinoa, er det mange alternativer til frøet som vil gi deg ernæringen du trenger og smaken du vil ha. Du kan gå med en klassisk som couscous eller prøve andre korn som gir en sunn knyttneve.

Bokhvete

Bokhvete er allsidig og deilig, men navnet kan bedra deg. Bokhvete er ikke en del av hvetefamilien.

Dette jordiske kornet er næringsrik og energisk. Den har en større konsentrasjon av fibre og proteiner enn quinoa. Du kan bruke bokhvete til å lage informasjonskapsler med sjokoladedråper, sitronvaffler, natt semifreddo, saltede pannekaker og til og med kremaktig risottos.

Mil

The Hirse er en gruppe glutenfrie korn som er kjent for sine sunne egenskaper. De fire forskjellige typer hirse som vanligvis dyrkes i verden:

  • Pearl Millet
  • Volpe Mile
  • Prosa hirse
  • Mile Finger

Pearl Mile er det meste produktet. Perlen mile er rik på karbohydrater og antioksidanter, men har halvparten av quinoa fiberinnholdet. Du kan bruke milen til en mashed kremaktig poteter på blomkål, en eplepai med rosiner eller som en variant av klebrig ris.

Bygg

De American Diabetes Association (ADA) Tenk på Pearl Barley en superfood for diabetes fordi hele kornet er rik på fiber og kalium. L & # 8217; Barley har også mindre fett av quinoa.

Hans hassel smaken gjør den perfekte bygg for enhver tallerken. C & # 8217; er det klassiske biff og byggesuppe, selvfølgelig, men du kan også være eventyrlystne med hvete.

Som bokhvete, l & # 8217; bygg er utmerket for risotto. Du kan også tilberede en «8217; gyldenesalsalat og bygg med Rainbow Chard for et deilig sesongmåltid.

Wheat Berry

Hvetebæren er hele kornet av hvete. Den har samme mengde quinoa protein, men mindre enn halvparten av fettet. Hvetebæren er også rik på fibre. Den har en smak rik på valnøtter og robust som er deilig i salater.

Tilstand den med kirsebær, kylling og pecan nøtter for A & # 8217; betydelig salat. Eller bland det med tunfisk og oliven for en sommersøster.

frikeh

Gourmeter vurdere Freeh den neste super hot chicco. En tradisjonell Midtøsten frokostblanding, Freeh er et ungt og grønt korn som er stekt på en åpen ild. Det er også en & # 8217; utmerket kilde til fibre og proteiner.

Du kan bruke Earthy Grain i A & # 8217; Chickpea Salat og Urter. Du kan også bruke den i en karri suppe med søte og kålpoteter.

Leter du etter hjelp

Som med andre matallergi, er det mulig at det oppstår en mild til alvorlig reaksjon etter å ha spist quinoa. Hvis du lider av alvorlig allergi, kan du være i fare for anafylaktisk sjokk.

Kontakt legen din umiddelbart hvis du har en allergisk reaksjon på quinoa.

Hvis det er en mindre reaksjon, vil det mest sannsynlig at legen vil foreskrive et oralt antihistamin. Hvis du har en seriøs reaksjon, gå til beredskapsrommet umiddelbart. En alvorlig allergisk reaksjon vil kreve en epinefrin-injeksjon eller epipen.

Outlook

Hvis du har en «8217; quinoa allergi, er det bedre å eliminere det fra kostholdet ditt for å hindre fremtidige allergiske svar. Selv om mindre allergiske reaksjoner er lettere å håndtere, kan alvorlige reaksjoner være farlige for livet.

Hvis du bare har en intoleranse på saponin, kan du holde quinoa som en del av kostholdet ditt så lenge du vasker godt kornblandingene.