Psoriasis artritt og sosiale aktiviteter: Øvelser, filmer og mer

Beskrivelse

L & # 8217; psorialasica artritt (AP) kan ha en enorm innvirkning på ditt sosiale liv, men det finnes måter å overvinne dine utfordringer. Du vil sannsynligvis ønske å unngå aktiviteter som kan irritere leddene eller utløse en forverring, men det er fortsatt mange ting du kan prøve. Når du har PSA, trener både L & # 8217 at den sosiale aktiviteten er grunnleggende for sin fysiske og følelsesmessige velvære.

Her er 10 aktiviteter du fortsatt kan ta del i sikkerheten med PSA.

Bok klubb

Hvis du liker å lese, er en bokklubb den beste måten å få din litterær dose igjen sosialt. Du kan strukturere bokklubben som du foretrekker.

For eksempel, noen få uker kan du endre sjangeren. Eller du kan lage en liste over bøker og be alle om å stemme på hvilken bok du bør lese senere. Møt bokklubben for å diskutere boken og distribuere noen sunne snacks.

2. Film

Alle elsker en vakker film. Du kan se filmene på teatret eller i hjemmet ditt. Å se på en stimulerende dokumentar med noen venner er også en fin måte å gi underholdning og stimulere betydelige diskusjoner.

3. Vandre på stranden

Bevegelsen kan faktisk hjelpe dine symptomer. Nøkkelen er å holde seg til lave slag øvelser som er enkle for leddene, men som opprettholder kroppen i bevegelse. L & # 8217; Soleksponering under aktiviteter Alle & # 8217; Open kan øke vitamin D-produksjonen, som kan være nyttig for psoriasis. Pass på at du overvåker tiden din i solen og bruker solkrem når det trengs.

Å gå på stranden er den perfekte måten å ta litt & # 8216; frisk luft på & # 8217; åpen mens du trener i et avslappende miljø. Gjør pause når du trenger det. Nyt solnedgangen med en venn for en fantastisk sosial aktivitet.

4. Vannøvelser

Svømming og akvatiske øvelser kan styrke ryggen, skuldrene og hofter. Videre er disse oppgavene gode kardiovaskulære treningsøkter som er enkle for ledd.

Det enkle faktumet med å gå i vann gjør lite eller ingen stress på kroppen din, og du kan gjøre det med en venn eller ta en leksjon i ditt lokale treningsstudio. Pass på at du sjekker om klorata vannet forstyrrer huden din hvis du har en psoriasisrehabilitering.

5. Bordspill

En ukentlig kveld med brettspill er en fin måte å utfordre tankene dine og tilbringe tid med vennene dine. Det er utallige spill å velge mellom.

I tillegg til kognitive og minnefordeler kan del latter og moro med andre fremme empati og medfølelse og gi et løft til din mentale helse.

6. Delikat yoga

Følg en yoga leksjon med en eller to venner for å slappe av og flytte. Yoga er også en fin måte å bygge fleksibilitet og styrke. Velg en søt yoga leksjon fokusert på å puste og enklere poser og ikke streber for mye.

Hvis du føler deg komfortabel, informerer han den ukjent på forhånd at du har en tilstand som påvirker leddene, og at du hellere vil være lavt innvirkning.

7. Frivillig arbeid

Frivillig arbeid er en fantastisk måte å forlate hjemmet, gjøre noe godt og få nye venner. Det er mange steder i ditt lokale samfunn hvor du kan frivillig, inkludert matbenker, kantiner for de fattige og dyrehjemene.

Du kan også velge å frivillig for National Psoriasis Foundation (NPF) Å fremme sitt oppdrag for å finne en kur. Ta hensyn til l & # 8217; ide om å hjelpe med lokale NPF-arrangementer, som turer og løp, som samler midler til å finansiere forskning. Eller du kan bli en mentor for andre med PSA og hjelpe dem med å klare sin tilstand ved å dele din kunnskap.

Hvis du er ute etter mer involvering, kan du bli en Fellesskap Ambassadør For psoriasis sykdom. Disse frivillige fungerer som en sammenheng mellom forskere, NPF og samfunnet.

8. Sykle

Sykling er en lav-støtstrening som også hjelper leddene. Faktisk tillater sykling leddene å bevege seg gjennom bevegelsesområdet. Dette gir mer synovial væske som smører leddene, slik at du beveger deg lettere for resten av dagen.

Velg stier eller flate veier og ta med en venn for en enkel å guide ettermiddag.

9. Finn et lokalt møte

Finn et lokalt møte som kontakter deg med folk som deler lignende fysiske interesser og begrensninger. Du kan planlegge morsomme hendelser som er tilgjengelige for alle. Noen eksempler inkluderer kunst og håndverk, se et baseballspill sammen, ta en kort utflukt eller spille et kortspill.

Sjekk nettsteder som oppmøte.com eller sosiale medier som Facebook for å koble til og vokse vennskap med noen som lider av PSA.

10. Bli med i et nettbasert samfunn

For de dagene når du er for trøtt til å forlate hjemmet, kan du fortsatt bli sosial sammen med et nettbasert samfunn. Det største nettstøttefellesskapet i verden for folk som er rammet av psoriasis og PSA er Talksoriasis.org, Som er sponset av NPF.

Ta bort

Ptil kan ofte få deg til å føle deg som om jeg ikke kunne delta i noen sosial aktivitet. Men det er fortsatt mange hobbyer og arrangementer å velge mellom. Det kan være nødvendig å endre noen for å sette leddene mindre testet, men du kan fortsatt ha det gøy med vennene dine og lede et lykkelig og sunt liv.