Psoriasis artritt og råd til å sove: Klær, fuktighetskrem og mer

Psoriasis og søvn leddgikt

Hvis du har den psoriasisartrittet, og du har problemer med å sovne eller sovne, er du ikke alene. Selv om tilstanden ikke går direkte til søvnløshet, kan vanlige bivirkninger som kløe, tørr hud og leddsmerter holde deg våken om natten.

Faktisk har en studie bestemt det 84 prosent Personer med psorialasica artritt har en dårlig søvnkvalitet.

Selv om frustrerende kan vendes rundt og snu om natten, må dette ikke være helt ut av kontrollen din. Her er 10 forslag som kan hjelpe deg med å sove bedre når du bor sammen med den psoriasisartritt.

1. Spør legen din om du lider av nattapné

L & # 8217; Nattapné er en lidelse som påvirker måten som puster om natten og uforholdsmessig påvirker de som lider av psoriasis og psoriasisartritt. Hvor som helst 36 til nesten l & # 8217; 82 prosent Personer med psoriasis kan også ha obstruktiv søvnapné, sammenlignet med bare 2-4% av den generelle befolkningen.

L & # 8217; nattapné kan ikke produsere noen åpenbare symptomer, så du kan ha tilstanden uten å gjøre det i betraktning. Hvis du lider av søvnløshet, kan du diskutere muligheten for nattapné med legen din.

2. Bruk behagelige klær

For å kontrollere tørr eller purriginøs hud, prøv å ha på seg store bomull eller silke kjoler i sengen. Dette kan hindre deg i å irritere huden ytterligere hvis du tar deg og du vender om natten.

For å føle deg mer rolig, kan du vurdere de mykere arkene kjøperen. Som utgangspunkt, ta hensyn til søket etter ark med et stort antall høykvalitets bomullsråd.

3. Slapp av artikulasjoner med varme eller kald terapi

Før du går i seng, bruk termoterapi for å gi felles lindring. Flere metoder fungerer bedre for forskjellige mennesker, og eksperimentere med varme og kalde temperaturer for å se hvilken som fungerer best for deg. Du kan foretrekke en varm dusj, sitte mot en pose med varmt vann eller bruk en ispakke.

Inkorporerer metoden du tenker mer effektiv i din nattrutine før Coricarets. Med en liten bit & # 8216, vil du være i stand til å holde smerten langt lenge nok til å sovne raskt.

4. Fuktighet før du går til sengs

En av de enkleste trinnene for å holde huden rolig, blir hydrert regelmessig. Påfør huden lotion like før du sover for å hindre at kløe holder deg våken.

Når du velger en fuktighetskrem, se etter bestemte produkter for tørr hud. Du kan også vurdere naturlige alternativer som Shea Butter eller # 8217; kokosnøttolje.

5. Drikk vann hele dagen

I tillegg til å fukte huden med en lotion, sørg for at du blir hydrert ved å drikke nok vann. L & # 8217; vann hjelper ikke bare å holde deg hydrert, men bidrar også til å smøre og muty leddene. Dette gjør vannet til en kraftig alliert i kampen mot symptomene på psoriaseriet artritt.

Ikke glem å distribuere vannforbruk i løpet av dagen i stedet for å fylle den like før du går i seng. Du vil ikke sovne bare for å finne deg selv å våkne opp for å bruke på badet!

6. Meditere før du setter opp for å eliminere stress

Stress kan forverre din psoriasisartritt og kan holde deg våken om natten. Reduser stressnivået ved å prøve beroligende meditasjonsøvelser for å dekomprimere tankene dine før du går i seng.

Meditasjon må ikke være komplisert. Han begynner å bare lukke øynene og konsentrere seg om pusten mens han inspirerer og utøver. Hold kroppen din stasjonær og avslappet og prøv å nyte det rolige.

7. Hold deg unna lange, varme dusjer eller bad

Mens ideen om et langt varmt bad kan virke perfekt å slappe av før du går til sengs, # 8217; varmt vann kan faktisk forverre huden din. Begrenser dusjen din 10 minutter eller mindre slik at huden din ikke blir for irritert.

For å unngå tørrhet, velg varmt vann enn den varme. Når du er ferdig med en dusj, drener huden i stedet for å gni den med et håndkle. En varm dusj kan fortsatt være en del av godnattsrutinen, forutsatt at du tar forholdsregler.

8. Gå til sengs tidlig

For å unngå å bli for trøtt, prøv å gå til sengs før. Hvis stadig ikke sover nok, kan tretthet svekke immunforsvaret ditt. Dette kan føre til en ond sirkel der symptomene blir verre, noe som gjør det enda vanskeligere å sove.

Syklusen kan være vanskelig å avbryte, men en måte å starte, er å velge & # 8217; nå å gå tidlig og holde fast i det. Selv om det tar litt og # 8216; Tid til å sovne, vil du kunne slappe av og slappe av i rytmen din. Hvis du går i seng på samme tid hver kveld, kan du stabilisere de sirkadiske rytmene i kroppen din, og du kan finne det lettere å sovne.

9. Koble fra elektronikk;

Først kan du koble fra telefonen før du går og sover, bedre. Bruk elektronikk før du går i dvale kan være skadelig for søvnkvaliteten.

Til tross for at disse ulempene er velkjente, 95 prosent folk sier å bruke en elektronisk enhet i # 8217; nå før du går i seng. Etablere en elektronisk portforbud som snu enhetene dine minst 30 minutter før du går i dvale.

10. Recupprociate ditt terapeutiske regime

Hvis du har prøvd alle de nevnte forslagene, men du fortsatt ikke kan sove kvalitet på grunn av symptomene dine, kan det være på tide å gjennomgå ditt terapeutiske regime.

Hold en logg som får dine søvnvaner, dine symptomer og andre relaterte observasjon. Så snakk med legen din i søvnproblemer og spør om det er nye eller alternative behandlinger som kan tilby lettelse.

Ta bort

Lever med den psoriasisartritt betyr ikke at du må ofre din søvn. Med riktig rutine og sunne vaner kan en god natts søvn være til stede. Ved å vedta tiltak for å oppmuntre til mer avslappende kvelder, kan du øke energien hele dagen.