Omega-3 og depresjon: Fordeler, bivirkninger og bruksområder

Beskrivelse

Omega-3 fettsyrer er utrolig viktige for sine mange funksjoner alle’kroppsinnredning. Det har blitt dypt studert for sine effekter på hjertes helse og på Betennelse og til og med på mental helse.

Så hva vi vet? I over 10 år har forskere studert effektene om at omega-3 kan ha på depresjon, så vel som på andre mentale og atferdsmessige forhold. Selv om forskningen er ganske nylig, og det er nødvendig å gjøre mer før du kan tegne endelige konklusjoner, har det vært lovende. De fleste studier viser at omega-3 kan være nyttig i behandlingen av noen former for depresjon.

Fortsett å lese for å lære mer om forskning og fordelene og bivirkningene av omega-3.

Fiskeolje

Det er tre hovedtyper av omega-3 i kostholdet og to er i # 8217; fiskeolje: DHA (Docosaeano-syre) og EPA (Eicosapentaoanic Acid). Du kan få fiskeoljen, inkludert fisk i kostholdet ditt eller gjennom et supplement.

Det har blitt vist at L’inkludering av fiskeolje og omega-3 som en del av et sunt kosthold forbedrer eller i noen tilfeller forhindrer forskjellige helsemessige forhold, inkludert hjertesykdom, revmatoid artritt og høyt kolesterol. Andre forhold undersøkes, og det ser ut til at de også kan bli hjulpet med omega-3 og fiskeolje. Disse inkluderer L’ADHD og noen former for kreft.

Det er godt å merke seg at fiskeoljen og torskeleveroljen ikke er den samme. L’Fiskolje inneholder ikke andre vitaminer som D og A.

Hva sier undersøkelsen på omega-3 og depresjon

Hjernen din trenger typen fettsyrer som finnes i omega-3 for å fungere skikkelig. Noen tror at de som lider av depresjon, kan ikke ha nok EPA og DHA. Dette er forutsetningen om at forskere bruker mens de studerer mulige fordeler med omega-3 og fiskeolje for å behandle depresjon.

i 2009, Forskere undersøkte dataene i tre studier ved hjelp av EPA i behandlingen av tre forskjellige typer depresjon: gjentakende større depresjon hos voksne, stor depresjon hos barn og bipolar depresjon. Det store flertallet av emner som hyret EPA i alle typer viste en betydelig forbedring og nytte av EPA i forhold til de med en placebo.

An Oversikt over forskning Siden 2004 På omega-3 og depresjon har vist at DHA også kan spille en viktig rolle sammen med EPA i behandlingen av ulike typer depresjon. De med mindre depresjon, postpartum depresjon og suicidary ideation hadde lavere nivåer av EPA og DHA. Disse studiene har vist at en kombinasjon av EPA og DHA tilstede i # 8217; fiskeolje syntes å forbedre symptomene på depresjonen av de fleste testede deltakere.

Samlet sett synes søket som er utført til dette punktet positivt for bruk av fiskeolje og omega-3 i behandlingen og styringen av depresjon. Imidlertid anerkjenner de fleste studier behovet for bredere og mer kontinuerlig forskning på’emne.

Omega-3 former og doser

Omega-3 kan legges til kostholdet ditt på mange måter. Noen av disse er:

  • Legg til mer fisk i kostholdet ditt, spesielt laks, ørret, tunfisk og krepsdyr
  • Fiskeolje kosttilskudd
  • linfrøolje
  • Algerolje
  • rapsolje

De US Food and Drug Administration (FDA) Anbefaler å spise 2-3 porsjoner fisk hver uke, inkludert forskjellige typer. En del for en voksen er 4 gram. En del for et barn er 2 gram.

Dosen for behandling av ulike helsemessige forhold med kosttilskudd varierer avhengig av tilstanden og alvorlighetsgraden av det. Du bør sørge for at du snakker med legen din, hvilken dose ville være riktig for deg og før du legger til ethvert supplement til helsesystemet ditt.

Risiko og komplikasjoner

Du bør ikke lenger ta omega-3 enn du anbefalte av legen din, da det kan være skadelig for helsen din. Overdreven mengde fettsyrer i omega-3 kan ha en negativ effekt på helsen. Disse negative effektene inkluderer:

  • Økning i LDL-kolesterol
  • Vanskelighetsgrad å kontrollere blodsukkernivået
  • Høyere risiko for blødning

Barn og gravide kan være i fare for kvikksølv i noen fisk og bør ikke ta fiskeolje eller spise visse typer fisk uten først snakket med legen din. Når du forbruker visse fisk, er det en større risiko for kvikksølvforgiftning. Disse typer fisk inkluderer:

  • Hvit tunfisk
  • makrell
  • sverdfisk
  • TileFish

Hvis du er allergisk mot krepsdyr, bør du snakke med legen din før du ansetter fiskeolje kosttilskudd. Tilstrekkelig forskning har ennå ikke blitt gjennomført for å avgjøre om du påvirker allergi eller ikke.

Kosttilskudd av fiskeolje og omega-3 kan også samhandle med noen stoffer, inkludert noen benk. Snakk med legen din før du starter nytt supplement eller vitamin.

Outlook

I alt, søket som ble gjort opp til dette punktet viste fordel for bruk av omega-3 og fiskeolje i behandlingen av en rekke depressive lidelser, i kombinasjon med andre behandlinger.

Selv om C’det er enda mer søk å gjøre i Quest’området, de opprinnelige resultatene virker positive. Selv om det er få bivirkninger i # 8217; ta den anbefalte mengden fiskeolje og omega-3 i kostholdet ditt, det bør være noe å diskutere med legen din. Selv om fiskeoljen er et naturlig supplement, bør du først snakke med legen din for å sikre at du ikke samhandler med andre medisiner eller andre medisinske forhold.

For andre urter og kosttilskudd, kan disse bidra til behandling av depresjon.