Næringsguide for Diabetes: Reading Food Etiketter

Cos & # 8217; type 2 diabetes?

Type 2-diabetes er en tilstand der kroppen din ikke bruker insulinet, kalt insulinresistens, og hvor kroppsbyttene ikke kan produsere nok insulin for å overvinne denne motstanden. L & # 8217; insulin er et hormon som gjør at sukker kan bevege seg fra blod til celler. Blodsukkernivåer (glukose) begynner å klatre på grunn av type 2 diabetes.

Blodsukkernivået for høyt kan være farlig. Hvis du har høyt blodsukkernivå som ikke er godt kontrollert, kan du utvikle øyesykdom, nyresykdom, nerveskade eller hjerteproblemer. En av de viktigste type 2 diabetes behandlinger er å følge en diabetes gunstig diett.

Fordi dietten er så viktig?

Ulike typer matvarer påvirker blodsukker på forskjellige måter. Derfor er det så viktig å følge et balansert og næringsrikt kosthold når du har type 2 diabetes. Matvarer som inneholder karbohydrater er de som øker blodsukkeret, mens protein og fett nr. Matvarer som inneholder karbohydrater rik på fibre og mindre forseggjort bidrar til å opprettholde blodsukkeret på sunne nivåer, mens matvarer basert på svært bearbeidede og dårlige karbohydrater kan forårsake topper av blodsukker.

Etter et sunt kosthold for hjertet er også viktig for personer med type 2 diabetes. Overvektet er en risikofaktor for både diabetes og hjertesykdommer. Et sunt kosthold for hjertet inkluderer:

  • Behandle Saturi og Trans Assumption of Saturi Fats
  • Ser på l & # 8217; natriuminntak
  • Velge integrert frokostblandinger rik på fibre, grønnsaker og hel frukt

L & # 8217; Glykemisk indeks (IG) er et verktøy som brukes til å evaluere mat basert på hastighet med hvilke glukose nivåer øker. Matvarer med høy glykemisk indeks øker raskt blodsukkeret etter å ha spist. Lav glykemisk indeksmat fordøyes langsommere. Generelt, L & # 8217; GI-indeksen er forbundet med mengden fiber som finnes i en gitt mat. Fiberrike karbohydrater er vanligvis, men ikke alltid, lavere på skala GI sammenlignet med lavfibre karbohydrater.

Hva du trenger å vite om karbohydrater

Karbohydrater bryter ned i enkle sukker under fordøyelsen. Stivelsene kalles noen ganger komplekse karbohydrater og sukkerarter kalles noen ganger enkle karbohydrater.

Raffinerte karbohydrater er generelt ikke så sunne. De er i maten & # 8220; hvitt & # 8221; som:

  • hvit ris
  • Hvit pasta
  • loff
  • Søte og søtede drikker

Komplekse karbohydrater er mindre raffinert og behandlet og inneholder flere fibre enn enkle karbohydrater. Komplekse karbohydrater inkluderer:

  • Integrert ris
  • Belgfrukter og bønner
  • Hele frukt og grønnsaker
  • Integrale korn som pasta og fullkornsbrød og rikeste frokostblandinger av fibre som hirse og # 8217; integrert havre

Enkel karbohydrater nedbrytes raskere under fordøyelsen enn komplekse karbohydrater, noe som forårsaker en raskere og høyere økning i blodsukkernivået, i hvert fall hvis de er spist av seg selv. De komplekse karbohydrater rik på fiber fordøyes langsommere. Dette gjør at du føler deg full i lengre tid, og kan ikke forårsake høye blodsukkernivåer i samme grad som enkle karbohydrater.

Personer med type 2 diabetes må nøye planlegge når de spiser karbohydrater for å sikre at de holder blodsukkernivået i et sikkert målområde. L & # 8217; American Diabetes Association (ADA) Anbefaler å inkludere karbohydrater som kommer fra naturlige kilder, for eksempel:

  • frukt
  • grønnsaker
  • Lavfett Meieriprodukter
  • Integrert frokostblandinger og belgfrukter

Les matetiketter

Matemballasje etiketter markerer tydelig karbohydrater i gram (g) slik at du vet hvor mange det er i hver porsjon. Imidlertid inkluderer ferske produkter ofte ikke en ernæringsmessig etikett. En dietiker kan jobbe med deg for å hjelpe deg med å vite hvor mange karbohydrater du bør spise hver dag. De fleste med type 2 diabetes spiser fra 45 til 60 g per måltid. L & # 8217; Beløpet vil avhenge av dine individuelle helse- og målsukkernivåer.

Din dietiker kan også hjelpe deg med å lære å anslå hvor mange karbohydrater som er tilstede i hele frukt og grønnsaker. Du har kanskje hørt at folk med diabetes ikke kan spise mye frukt på grunn av sukkerinnhold. Imidlertid er hele fruktene ofte et godt alternativ hvis det brukes som en del av totalen tillatt karbohydrat. utdanningde fant at kontrollen av langsiktig glukose og vekttap ikke økte når fruktforbruket var begrenset. Spør legen din eller dietitian hva som passer for deg.

Hvordan planlegge sunne måltider

Flere faktorer kommer inn i spill når du planlegger måltider som passer for diabetes. L & # 8217; Målet er å balansere karbohydrater med sunne valg av proteiner og fett, noe som kan bidra til å stabilisere blodsukkernivået.

Som for ledelsen av Carbohydratinntaket, bestemme antall kalorier du trenger hver dag, vil avhenge av din spesifikke situasjon. Hvis du er overvektig, kan legen din gi deg råd til å redusere kalorier for å hjelpe deg med å gå ned i vekt.

Snacks som forbrukes i henhold til nødvendighet i løpet av dagen, kan hjelpe deg med å minimere sult og administrere porsjoner under måltider. Fyll hjemmet til sunne snacks kontrollert av karbohydrater (for eksempel gulrotpinner og hummus eller gresk yoghurt) kan hjelpe deg å føle seg fornøyd uten å øke blodsukkeret.

Å lage en matbit med valnøtter kan være et godt alternativ. Mutrene kan være en «8217; lagt til en gunstig diabetes diett. Una saltede mandler er en god kilde til protein og forskning fra Journal of American Medical Association (Jama) antyder at å spise peanøtter og peanøttsmør kan forbedre blodsukkernivået og redusere risikoen for å utvikle type 2 diabetes hos noen kvinner. Det er imidlertid viktig å huske at valnøtter er rike på kalorier. For å unngå økt daglig kaloriinntak, bør valnøtter brukes som en erstatning for en av de andre snacksene i stedet for A & # 8217;.

Vi anbefaler deg å fylle handlekurven med matvarer som inneholder en rekke næringsstoffer for å hjelpe deg med å planlegge sunne og smakfulle måltider, inkludert:

  • Sunn fett, som oliven eller avokado
  • Magert proteiner, som bønner, fisk, fjærfe eller gris
  • Fiberrike matvarer, inkludert belgfrukter, søte poteter og integrert frokostblandinger
  • Magro og yoghurt melk
  • Frukt frukt og grønnsaker

Følg de eksterne perimetrene i matbutikken for å fylle opp ferske produkter, kjøtt og meieriprodukter. De mellomliggende korridorene til de fleste supermarkeder er fulle av generelt forseggjorte og høyfattige fristelser, kalorier og usunn salt og bør velges sjeldnere når du har type 2 diabetes. Kontroller også Korridoren til krydder og den friske urterseksjonen: Det er mange alternativer for å smake dine favorittretter uten å bruke salt.

Dekrert kompliserte matetiketter

Etiketter & # 8220; Ernæringsmessige verdier & # 8221; På emballasjen av matliste Liste mengden næringsstoffer som finnes i # 8217; elementet og for det meste er lett å forstå. Personer med diabetes lærer å lete etter viktige næringsstoffer på etikettene, inkludert karbohydrater, sukker, fibre, proteiner og fettstoffer. L & # 8217; Liste over sukker er hvor det blir litt & # 8216; komplisert.

L & # 8217; Liste over & # 8220; Sukker & # 8221; på & # 8217; etiketten til en mat inkluderer både naturlige sukker og de som er tilsatt i mat. For eksempel inneholder vaksine eller soya melk og yoghurt naturlig karbohydrater, men kan også inneholde tilsatte sukkerarter for å øke søtheten. Du kan se en rekke forskjellige vilkår på matmerket, for eksempel:

  • sukrose
  • rå sukker
  • brunt sukker
  • rødbeter sukker
  • honning
  • melasse
  • fruktose
  • sirup D & # 8217; Maple
  • Agave’s Nectar
  • Mais sirup med høyt fruktoseinnhold eller maissukker

Disse ordene kan referere til ulike typer sukker, men deres effekt på & # 8217; økte blodsukkernivået er det samme. Prøv å velge mat som inneholder mindre tilsatte sukkerarter, for eksempel enkel eller usøtet yoghurt og melk.

Sukkeralkoholer som malitolo og sorbitol er andre former for karbohydrater som ofte finnes i produkter som er laget spesielt for diabetes. De inneholder halvparten av karbohydrater og kalorier fra andre karbohydrater.

De Ada antyder å se l & # 8217; liste over & # 8220; totalt karbohydrater & # 8221; på matetiketter i stedet for & # 8220; sukkerarter & # 8221; Å ta hensyn til alle karbohydrater som antas hvert måltid. Alle sukkerarter, sukkeralkoholer, stivelser og fibre tas i betraktning for karbohydrat teller.

Sett det på jobb for deg

Hvis du nettopp har blitt diagnostisert med type 2 diabetes, kan du ikke ha kalorien, begrense karbohydrater eller lese matetiketter. Alle & # 8217; Start kan virke mye ekstra arbeid, men snart å forberede sunne måltider og lære mer om mat og hvordan det påvirker kroppen din, blir en annen natur. Spise for diabetes bør ikke være tørt og kjedelig. Opplev nye krydder og krydder for å få det til å fungere for deg!