Næringsguide for diabetes: frukt og grønnsaker

Næringsguide for diabetes: SO & # 8217; er den glykemiske indeksen (GI)?

L & # 8217; Glycemic Index (IG) er et ernæringsmessig verktøy du kan bruke til å evaluere kvaliteten på karbohydrater du spiser. L & # 8217; Indeksen måler hastigheten som karbohydrater i en bestemt mat påvirker glukose. De er klassifisert som lave, mellomstore eller høye, avhengig av hastigheten som nivået av blodsukkeret øker, sammenlignet med glukose eller hvitt brød (disse matvarene har en glykemisk indeks på 100). Velge lavglykemisk indeksmat, du kan minimere de dramatiske glykemiene øker. Også, hvis du spiser en høy glykemisk indeksmat, kan du forvente å øke blodsukkeret på en mer signifikant måte. Det kan også forårsake glykemi-lesing etter måltid.

Mange faktorer kan redigere glykemisk indeks av en mat. Disse faktorene inkluderer sammensetningen og måten maten er tilberedt på. L & # 8217; Glykemisk indeks for mat endres også når de blandes sammen.

L & # 8217; Glicemic Index of Food er ikke basert på en vanlig del av en bestemt mat. For eksempel har gulrøtter en høy glykemisk indeks, men for å få beløpet målt for gulrotglykemisk indeks, bør du spise et pund og en halv. Et annet tiltak er også tilgjengelig, kalt glykemisk belastning. Dette tiltaket tar hensyn til både fordøyelse og kvantitetshastighet i en vanlig del av en mat. Det kan være en bedre måte å måle L & # 8217; påvirkning av en karbohydratmat på blodsukkeret.

Hvilke faktorer påvirker evalueringen av # 8217; glykemisk indeks av en mat?

For å tilordne et tall, tilordnes mat til en av de tre kategoriene: lavt, middels eller høyt.

  • Lav glykemisk indeks mat: ha en glykemisk indeks på 55 eller lavere
  • Middle glykemisk indeks Foods: Mellom 56 og 69
  • Høy glykemisk indeksmat: 70 eller høyere

For glykemisk belastning anses mindre enn 10 som lavt, fra 10 til 20 anses som gjennomsnittlig og over 20 anses som høy.

Flere faktorer tas i betraktning ved tildeling av glykemisk evaluering til en mat.

Disse faktorene inkluderer:

Surhet

Meget syre matvarer, som pickles, har en tendens til å ha en lavere glykemisk indeks enn maten som ikke er. Dette forklarer hvorfor brødene laget med melkesyre, som naturlig forsynende brød, har en lavere IG enn hvitt brød.

Matlagingstid

Lengre mat er tilberedt, høyere har en tendens til å være på P & # 8217; IG. Når en mat er tilberedt, begynner stivelsen eller karbohydrater å nedbrytes.

Fiberinnhold

Generelt har høye fiber matvarer lavere glykemiske evalueringer. Fibruscated rundt bønner og frø gjør kroppen dekomponere dem langsommere. Derfor har de en tendens til å være lavere på glykemisk skala i forhold til mat uten dette belegget.

Prosess

Som en generell regel, pluss en mat behandles, jo mer høy i glykemisk skalaen. For eksempel har fruktjuice en høyere glykemisk indeks enn frisk frukt.

Modenhet

Mer moden er en frukt eller grønnsak, høyere har en tendens til å være på & # 8217; ig.

Selv om det er sikkert unntak i hver regel, er disse noen generelle retningslinjer for å følge når man vurderer den potensielle glukosepåvirkningen av en gitt mat.

Hvordan fungerer L & # 8217; bruk av & # 8217; glykemisk indeks?

Å spise i henhold til GI kan hjelpe deg med å håndtere blodsukkernivået etter måltid. L & # 8217; Ig kan også hjelpe deg med å bestemme de aktuelle kombinasjonene av mat. For eksempel å spise forskjellige frukter og grønnsaker ved lav glykemisk indeks kombinert med en høy glykemisk indeksmat, kan hjelpe deg med å opprettholde bedre blodsukkerkontroll. Andre eksempler er L & # 8217; å legge til risbønner, brødsmør eller tomatsaus med pasta.

Hva er fordelene med [8217; bruk av den glykemiske indeksen?

Valget av lavglykemisk slagmat kan bidra til å holde blodsukkernivået bass. Imidlertid er det også nødvendig å følge størrelsene på de anbefalte delene. Glykemiske evalueringer er ikke bare for personer med diabetes. De som prøver å gå ned i vekt eller redusere sult, bruker også L & # 8217; Ig som en diett fordi den kan kontrollere appetitten. Fordi maten tar lengre tid å fordøyes i kroppen, kan en person føle seg mer full lenger.

Hva er risikoen for å spise på Glykemisk indeks?

L & # 8217; Glykemisk indeks hjelper deg med å velge overlegen kvalitet karbohydrater. Imidlertid er de den totale karbohydratbelastningen i kostholdet som til slutt påvirker blodsukkernivået. Velg lavglykemisk indeksmat kan hjelpe, men du må også administrere de totale karbohydrater du bruker. Også, L & # 8217; Ig tar ikke hensyn til den totale næringsverdien av en mat. For eksempel, bare fordi mikrobølge popcorns er i midten av maten, betyr det ikke at du bare skal leve av mikrobølgeovn popcorn.

Når du starter en diett for å administrere diabetes, American Diabetes Association anbefaler at du møter en registrert dietiker som er kjent med diabetes. Mange måltidsplaner er tilgjengelige. Pass på at du spør hvordan du kan bruke informasjon på # 8217; glykemisk indeks for bedre å håndtere blodsukkernivået.

L & # 8217; vanlig frukt og vegetabilsk glykemisk indeks

Sunn mat er viktig for å kontrollere diabetes. Frukt og grønnsaker er en viktig del av et sunt kosthold. Kjenn både l & # 8217; glykemisk indeks at den glykemiske belastningen av noen av de vanligste fruktene og grønnsakene vil hjelpe deg med å velge dine favoritter som skal inkorporeres i ditt daglige kosthold. I følge Harvards helsepublisering, er følgende:

100) del (g) servingApple, average391206Banana, ripe6212016Dates, dried426018Grapefruit251203Grapes, average5912011Orange, average401204Peach, average421205Peach, boks lys, average381204Pear, boks pære, grønnsaker 100) porsjon (gram ) Glicemic last for porsjon grønne erter, gjennomsnittlig 51804 gulrøtter, gjennomsnittlig 35802 PARSnip 52804 Bakt rust poteter, gjennomsnittlig 11115033 kokte hvite poteter, gjennomsnittlig 8215021 Instant Potato Puree, gjennomsnittlig 8715017 Søte poteter, gjennomsnittlig 7015022 yam, gjennomsnittlig 5415020

Ta bort

Når du bruker glykemisk indeks under måltidsplanlegging, vil du bedre administrere blodsukkernivået ditt. Du kan også finne og velge maten du liker. Det er derfor mulig å inkorporere dem i et sunt kosthold. Forvaltningen av blodsukkernivået gjennom kostholdet er en ekstremt viktig del av diabetesforvaltningen.