Multiple sklerose omsorgspersoner: støtte, ressurser og mer

Beskrivelse

Ta vare på noen med multippel sklerose (SM) innebærer stress og unike usikkerheter. Sykdommen er uforutsigbar, så det er vanskelig å vite hva en person vil trenge en person med SM fra en uke til den andre, fra hjemmets endringer til følelsesmessig støtte.

Opprettholde deg som omsorgsperson

En av de første trinnene du kan gjøre som omsorgsperson, er å holde seg rolig og evaluere hva du trenger for å støtte den kjære. Du trenger hjelp regelmessig? Eller du trenger en sporadisk pause fra stresset og ansvaret for omsorgspersonen? Du føler deg økonomisk press? Den kjære har følelsesmessige symptomer du er ikke sikker på hvordan du skal klare? Disse spørsmålene er vanlige som MS utvikler seg. Imidlertid er omsorgspersoner ofte motvillige til å lindre sin byrde og ta vare på seg selv.

National MS Society omhandler disse problemene i sin guide, Ta vare på kjære med avansert SM: En guide for familier. Guiden dekker alle aspekter av SM og er en utmerket ressurs for omsorgspersoner.

Grupper og ressurser på nettet

Omsorgspersoner har også andre ressurser tilgjengelig for dem. Flere grupper tilbyr praktisk talt informasjon om noen tilstand eller problem som folk med SM og deres omsorgspersoner kan møte.

Nasjonale organisasjoner er tilgjengelige for å hjelpe omsorgspersoner til å gjennomføre et mer balansert liv:

  • Caregiver Action-nettverket er vert for et online forum hvor du kan komme i kontakt med andre omsorgspersoner. Dette er en god ressurs hvis du vil dele råd, eller hvis du føler deg isolert eller deprimert og vil snakke med andre som opplever den samme opplevelsen.
  • Family Caregiver Alliance gir statlige ressurser til omsorgspersoner, inkludert relief leverandører.
  • National Multiple Sclerosis Society er vert for MS Navigatorer Programmet der fagfolk kan hjelpe deg med å komme i kontakt med ressurser, følelsesmessige støttetjenester og velværestrategier.

Noen av de fysiske og følelsesmessige problemene forbundet med SM er vanskelig å løse for omsorgspersoner. For å hjelpe, er materialer og informasjonstjenester også tilgjengelig for omsorgspersoner gjennom disse organisasjonene.

Gjenkjenne tegnene på Caregiver Burnout

Lær å gjenkjenne tegnene på utbrenthet i deg selv. Skiltene ligner de klassiske symptomene på depresjon, for eksempel:

  • Emosjonell og fysisk utmattelse
  • Redusert interesse for aktiviteter
  • tristhet
  • irritabilitet
  • søvnforstyrrelser
  • Føl deg som om jeg var på Tårer

Hvis du gjenkjenner ett av disse tegnene i din oppførsel, ring Nasjonalt selskap med multippel sklerose på 800-344-4867 og be om å snakke med en navigator.

Vurdere l’ide å ta en pause

Det er greit å lage pauser og be om hjelp. Ikke c’det er absolutt nødvendig å føle seg skyldig i dette. Til slutt gjør du en disservice til den kjære, slik at du kan bli for mye stresset. Ta en pause er ikke et tegn på feil eller svakhet.

Lag en liste over familiemedlemmer og venner som har tilbudt å hjelpe i fortiden, og ikke nøl med å ringe dem når du trenger å ta en pause. Hvis det er et alternativ i & # 8217, kan du holde familiemøter for å dele ansvar og sørge for at alle gjør sin del.

Hvis ingen i din familie eller vennegruppen er tilgjengelig, kan du leie en profesjonell hjelpemiddel for å gi midlertidig hjelp mens du hviler og lader deg. Du kan sikkert finne en’Local Home Care Company som tilbyr denne betalte tjenesten.

Ledsagende tjenester kan tilbys av lokale samfunnsgrupper, for eksempel US Department of Veterans Affairs, Kirker og andre samfunnsorganisasjoner. Videre vurderer det muligheten for å kontakte de sosiale tjenestebyråene i staten din, din by eller fylke for å be om hjelp.

Hold deg avslappet som en omsorgsperson

En vanlig meditasjonspraksis kan holde deg avslappet og rotfestet hele dagen. Teknikkene som kan hjelpe deg med å holde seg rolig og holde hodet balansert i tider med stress inkluderer:

  • trening
  • Musikk-terapi
  • Kjæledyr terapi
  • massasje
  • bønn
  • yoga
  • aromaterapi

L’Trening og yoga er begge spesielt nyttige for å fremme deres helse og redusere stress.

I tillegg til disse teknikkene er det viktig å sørge for at du sover nok og følger et sunt kosthold som er rik på frukt, grønnsaker, fibre og magert proteinkilder.

Hold deg organisert som en omsorgsperson

Bor organisert, kan du minimere stress og frigjøre lenger for å gjøre de tingene du elsker.

All’Start kan virke komplisert, men hold deg oppdatert på informasjonen og omsorg for den kjære kan bidra til å forenkle avtaler fra legen og behandlingsplanene. Dette vil spare deg for verdifull langsiktig tid.

Her er noen måter å holde seg organisert mens du tar vare på den kjære med SM:

  • Hold en dagbok for å spore:
    • symptomer
    • Bivirkninger av narkotika
    • Forutsetning / ernæring av mat og vann
    • intestinale bevegelser
    • Stemningsendringer
    • Kognitive endringer
    • Har juridiske dokumenter, slik at du kan gjøre helsemessige beslutninger for din kjære.
    • Bruk en kalender (skriftlig eller online) for avtaler og å spore når du administrerer medisiner.
    • Noter telefonnummeret til de viktige kontaktene og hold dem i nærheten av telefonen.

Betale seg

Du forventer ikke at du skal vite alt om MS, men jo mer du kjenner symptomene, bivirkningene og behandlingsalternativene, raskere, vil du kunne få hjelpen du trenger.

Den beste måten å holde seg informert på er å lese informasjonsbrosjyrer. Spør din kjære lege hvis C’er litteraturen du kan lese eller pålitelige online ressurser. Informert om kliniske studier i området. Kom forberedt med spørsmål for å spørre legen din til ditt neste besøk.

Å vite mer om kjære persons sykdom kan få deg til å føle deg tryggere og ha kontroll over livet ditt. Det vil også tillate deg å tilpasse seg lettere til endringer i den kjære persons behandlingsplan.

Profesjonelt råd for omsorgsperson

Sist men ikke minst, ikke nøl med å lete etter profesjonell terapi for din mentale helse. Ikke C’det er å skamme seg for å se en konsulent eller en annen psykisk helsepersonell å snakke om ditt følelsesmessige velvære.

Hvis du føler deg spesielt deprimert eller engstelig, kan du trenge narkotika for å få deg til å føle deg bedre. Igjen, det er skamfull i # 8217; ta medisiner for mental helse.

Du kan spørre legen din til en henvisning til en psykiater, terapeut eller annen psykisk helsepersonell. Din forsikring kan dekke disse typer tjenester.

Hvis du ikke har råd til profesjonell hjelp, finn en pålitelig venn eller online støttegruppe hvor du åpner dine følelser. Du kan også starte en dagbok for å skrive dine følelser og frustrasjoner. Ofte kan tåke på papir være ekstremt terapeutisk.

Bunnlinjen

L’daglig slitasje på # 8217; å være en omsorgsperson kan virkelig legge opp. Aldri føler deg skyldig i å ha stoppet eller ber om hjelp når du gir hjelp til noen med SM. Ved å vedta tiltak for å redusere stress og ta vare på dine fysiske og følelsesmessige behov, vil det være lettere å ta vare på den kjære.