Migrene: Mer enn hodepine

Beskrivelse

Hodepine er ikke sjeldne. Faktisk vil nesten alle oppleve minst en hodepine i deres liv, og mange vil okkupere det kontinuerlig gjennom livet. Imidlertid er noen hodepine verre enn andre. Disse kan være en migrene.

Det er forskjellige teorier om mekanismen til Dell’migrene. Det er en kompleks forstyrrelse forårsaket av # 8217; samspillet mellom nerveimpulser og frigjøring av kjemikalier som irriterer noen deler av hjernen. Disse delene inkluderer cerebral cortex og trigeminal nerve, som er den største kraniale nerven.

Slik forstår du forskjellen mellom en vanlig hodepine og en migrene på 8217.

Migrene prevalens

Mest av alle hodepine er ikke migrene. I et nøtteskall er de tegn på smerte i hodet ditt. Disse hodepine er oftere forbundet og forverret av tretthet, søvnmangel, noen allergener eller stress. De blir vanligvis behandlet med narkotika eller hvile.

Visste du?

Sekund Migrene Research Foundation, L’Migrene påvirker 38 millioner amerikanere. De er mindre vanlige enn spenningshodepine, men fortsatt ganske utbredt.

Personer med migrene kan oppleve:

  • Følsomhet for lys eller støy
  • svimmelhet
  • smerte alle’øye
  • kvalme eller oppkast
  • Uklar utsikt
  • Visuell aura, som å se & # 8220; Floater & # 8221; eller lysende poeng
  • irritabilitet

Noen som lider av migrene, kan manifestere en eller flere av disse symptomene samtidig, i tillegg til å hodepine seg selv. L’Hver persons erfaring er annerledes og symptomene kan endres med hver migrene.

Risikofaktorer

Både l’migrene som spenner hodepine påvirker kvinner mer enn menn. Faktisk er 3 personer ute av 4 lidelse fra migrene kvinner, ifølge Kvinners helsekontor. Dette kan skyldes hormonelle svingninger forårsaket av menstruasjon eller overgangsalder. Avisen Nåværende rapporter om smerte og hodepine Anslå at migrene slo 18% av alle kvinner. Migrene har også en tendens til å fungere i familier, noe som indikerer en genetisk komponent.

Selv om fedme ikke er en direkte utløsende faktor i Dell’migrene, være betydelig overvektig, kan øke risikoen for at en vanlig hodepine går til en «8217; migrene.

Symptomatiske forskjeller

En måte å avgjøre om du har en «8217; migrene eller en spennings hodepine er å evaluere symptomene dine. Inkludere de viktigste forskjellene mellom de to. Hold en oversikt over hodepine for å dele med legen din.

Smerte og følsomhet

Personer som lider av migrene Rapporter en knapp smerte, pounding og knapp. Spennings hodepine kan variere fra døvtrykk til en smal nærbilde på hodet eller rundt halsen.

A’migrene kan forårsake følsomhet overfor intens lys, sterke lyder eller lukt. Spenningshodepine forårsaker sjelden slik følsomhet.

Smerteposisjon

Smerten bak eller i nærheten av øyet på den ene siden av hodet er et annet tegn på migrene. Denne smerten som er delt inn i hodet, oppstår vanligvis med migrene. Smerte i hele hodet, på forsiden eller bunnen av nakken er generelt forbundet med en spennings hodepine.

Tyngdekraften av smerte

L’migrene kan være ganske smertefullt. Folk som får dem til å rapportere en moderat til alvorlig smerte som ofte hindrer dem i å jobbe eller konsentrere seg. Spenningshodepine er generelt bare små eller moderat smertefulle.

Lengden på hodepine

En migrene hodepine kan utvikle seg og bli verre i en periode på flere timer eller dager. En spennings hodepine utvikler seg ofte og løser mye raskere, generelt innen en dag.

Andre symptomer

Kvalme, oppkast og magesykdommer er alle vanlige med migrene, men de forekommer sjelden under en spennings hodepine.

A’visuell aura (lyse og blinkende lys eller poeng som vises i synsfeltet) kan forekomme før det starter migrene, selv om det ikke er vanlig blant personer med en historie om migrene. Andre typer auras kan også forekomme. Disse inkluderer:

  • Språk tap
  • Følelse av pinner og nåler i armene eller i bena
  • Språkproblemer
  • Tap av syn

Varselskilt

Kroppen din kan gi deg advarselsskilt om dagen eller to før du opplever en’migrene. Disse subtile endringene inkluderer:

  • forstoppelse
  • Depresjon
  • diaré
  • hyperaktivitet
  • irritabilitet
  • Nakke stivhet

Disse symptomene oppstår vanligvis ikke før en spenningshodepine.

Avtrekker

Når det gjelder spenning hodepine, stress, tretthet og søvnmangel er de vanligste utløsende faktorene. For migrene, migrene, er det flere utløsende faktorer. Den vanligste inkluderer:

  • L’bruk av alkohol
  • Intense Lights (PhotoPhobia)
  • Forbruk av søtsaker eller bearbeidet mat
  • Endringer i søvnmodeller, inkludert søvnmangel
  • Utstilling til lukt, som en sterk duft eller sigarettrøyk
  • Sterke lyder (fonophobia)
  • hopper over måltider
  • Hos kvinner, hormonelle endringer

Andre typer hodepine

Det finnes andre typer hodepine som ikke er klassifisert som migrene eller tensiv hodepine. En klyngehodepine er en intens hodepine med en eller tre smertefulle episoder, eller grupper, hver dag, som har en tendens til å gjenta nøyaktig samtidig.

Folk som har klyngens hodepine, rapporterer at smerte er seriøs og brennende, med senteret for smerte som vanligvis ligger bak et øye. Disse kan også ledsages av røde øyne og tårer, noe som ikke er vanlig i migrene eller i spennings hodepine. Denne typen hodepine er mer vanlig hos menn enn kvinner.

En sinus hodepine er faktisk en hodepine. I stedet er det et smertefullt svar på nesen overbelastning eller løpende nese. Du kan føle smerte på forsiden og kinnene når brystene er betent eller irritert. Dette trykket kan virke som hodepine og forårsake symptomer på hodepine.

Styring av # 8217; migrene

Styring av’migrene er viktig på grunn av svekkende effekter. Nåværende rapporter om smerte og hodepine Anslå at folk som lider av kronisk migrene mister i gjennomsnitt fem arbeidsdager i en periode på tre måneder. Det ble også funnet at folk som lider av vanlige migrene, tjener mindre enn folk som ikke gjør det. Sammen med fryktelige symptomer, gjør dette en vanlig ledelse avgjørende.

Noen behandlingsalternativer inkluderer:

  • antidepressiva
  • Andre reseptbelagte legemidler, både for forebygging og akutt behandling
  • prevensjonspiller (for kvinner)
  • daglig mosjon
  • Kostholdsendringer
  • tilstrekkelig søvn
  • meditasjon
  • yoga

Snakk med legen din. Kan hjelpe deg med å utforske måter å behandle migrene på.